Je bezoekersaantallen stijgen ineens enorm, maar extra conversies blijven achter en je conversieratio daalt steeds verder. Wat doe je nou verkeerd? Waarschijnlijk niets. Steeds vaker worden websites slachtoffer van ladingen neppe bezoekers die vervolgens zorgen voor vervuilde data in Google Analytics.
Neppe bezoekers?
We zien steeds vaker dat websites bezoeken krijgen van zogenaamde bots. Deze bots ‘bezoeken’ je site en Google Analytics telt dit vervolgens als een nieuwe sessie. We noemen de sessies van deze bots spamverkeer. Hoe meer spamverkeer je op je website krijgt, hoe vervuilder en minder betrouwbaar je Google Analytics-data wordt. Het probleem dat je hierdoor krijgt, is dat je geen juiste conclusies kunt trekken uit de data. Wat natuurlijk het hele idee is achter het verzamelen van data.
Je vraagt je natuurlijk af wat voor nut mensen eraan hebben om bots naar jouw website te sturen zodat jij vervuilde data krijgt. Het werkt als volgt. Deze mensen genereren spamverkeer in de hoop dat ze daardoor veel bezoekers verkrijgen naar hun eigen website. Spamverkeer wordt in je Google Analytics vaak aangegeven als verkeer dat van een bepaalde website af komt. Zij hopen dat iedereen vervolgens hun website gaat bekijken om erachter te komen waarom er nou bezoekers van die website naar hun website komen. Deze sites staan uiteraard vol reclame waarmee zij weer geld verdienen.
Als je wilt controleren hoeveel spam verkeer jouw website heeft, kun je de onderstaande stappen volgen.
In het bovenstaande voorbeeld wordt alle spam getoond dat in de geselecteerde periode is binnengekomen op de website. Het is logisch dat je deze data niet wil meenemen in de analyses die je maakt. Om te bekijken hoeveel spamverkeer je site heeft gehad, volg je de onderstaande stappen;
- Ga in het account van je website naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen
- Stel bij secundaire dimensie ‘Hostnaam’ in
Als je bovenstaande twee stappen goed hebt doorlopen, zal je ongeveer dezelfde weergave zien als in bovenstaande afbeelding wordt weergeven. Sessies die verkregen zijn waar hostnamen bij staan, die niet relevant zijn aan jouw website, of waar (not set) bij staan, bestaan uit spamverkeer.
Uitsluiten van spamverkeer
Het is gelukkig mogelijk om spamverkeer uit te sluiten van je Google Analytics-data. Op internet kom je verschillende manieren tegen om dit uit te sluiten. Echter, deze oplossingen zijn enkel gericht op een klein deel van het spamverkeer. Binnen Google Analytics heb je twee soorten spamverkeer. Spamverkeer door referrals (verwijzingen) en spam door direct verkeer naar je website. We zien juist de laatste tijd dat spam verkeer via direct verkeer steeds meer toeneemt en hier nog weinig over gemeld wordt.
Direct verkeer spam uitsluiten
De oplossing voor het uitsluiten van direct verkeer spam is het uitsluiten doormiddel van het opnemen van relevante hostnamen.
Hieronder wordt dit stapsgewijs uitgelegd;
- Ga in het account van je website weer naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen
- Stel bij secundaire dimensie ‘Hostnaam’ in
- Zoek de voor jouw relevante hostnamen op.
De voor jouw relevante hostnamen zijn alle plaatsen waar jij de desbetreffende trackingcode van Google Analytics hebt geplaatst. Belangrijk is om de datumselectie zo groot mogelijk te maken. Handig hierbij is om ook de rijen weergave zo hoog mogelijk te zetten.
- Plaats alle hostnamen op de volgende wijze achter elkaar in kladblok/word
Bijvoorbeeld: jouwdomein.nl|www.jouwdomein.nl|webcache.googleusercontent.com|translate.googleusercontent.com
Belangrijk hierbij is om altijd de versie inclusief www en de versie exclusief www op te nemen. Neem ook altijd webcache.googleusercontent.com en translate.googleusercontent.com op.
- Maak op weergave niveau een nieuw fiter aan en stel deze als volgt in
Controleer je filter altijd even door de filterverificatie. Wanneer hier wordt aangegeven dat er geen sessies worden uitgesloten, kun je het beste even alle stappen opnieuw doorlopen.
Referral spam uitsluiten
Met alleen het uitsluiten van direct verkeer spam zijn we er helaas nog niet. Het is ook van belang dat we referral spam gaan uitsluiten. Hieronder zie je een weergave van hoe referral spam eruit ziet in je Google Analytics-data. Deze weergave vind je op de volgende manier;
Ga in het account van je website naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen
Het is verstandig om maandelijks je website te controleren op referral spam. Er zullen ongetwijfeld nieuwe sites bijkomen die nog niet uitgesloten worden door deze filters. Wanneer je nieuwe sites tegenkomt kan je deze handmatig uitsluiten door de volgende stappen te volgen.
Gelukkig is daar ook een online tool voor ontwikkeld. Deze tool maakt automatisch filters aan die zorgen dat referral spam uitgesloten wordt. Je vindt deze tool hier: http://www.simoahava.com/spamfilter/. Rood omlijnd zie je de websites die zorgen voor referral spam bij dit account. Dit zijn slechts een aantal van de vele sites die je kunt tegenkomen in je Google Analytics-data. Je kunt ervoor kiezen om handmatig al deze sites te gaan uitsluiten, maar hoogst waarschijnlijk kom je niet elke site die zorgt voor referral spam tegen in je Google Analytics-data. Je blijft dan constant bezig om nieuwe sites uit te sluiten.
- Ga in het account van je website naar Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen
- Plaats de spam websites in kladblok/word op de volgende wijze achter elkaar
spamsite1.com|www.spamsite1.com|spamsite2.com|www.spamsite2.com
- Maak op weergave niveau een nieuw filter aan en stel deze als volgt in
Controleer hier ook altijd even je filter door middel van de filterverificatie.
Waarom is dit een goede manier van uitsluiten van spam verkeer?
Door het opnemen van alleen hostnamen die relevant zijn voor jouw website sluit je al het direct verkeer spam uit. Dit komt doordat elke website een unieke Google Analytics-code (UA-code) krijgt, waardoor Google Analytics kan meten wat er op alleen die website gebeurt. Direct verkeer spam wordt gecreëerd doordat er mensen zijn die een script op hun website geplaatst hebben waardoor hun UA-code telkens veranderd wordt. Zo komt ook de UA-code van jouw website langs en registreert Google Analytics één sessie, wat opgenomen is op een andere hostnaam dan jouw hostnaam.
Referral spam wordt gecreëerd doordat de spam sites een bot vanaf hun eigen website naar jouw website toe sturen. Hierdoor registreert Google Analytics dit als een bezoeker dat via een verwijzing op jouw site terecht is gekomen. Doordat je filters instelt voor deze website, geef je als het ware aan dat je geen sessies wilt opnemen van bezoekers die van deze specifieke websites af komen.
Binnen tien minuten sluit je al je spam verkeer uit en kun je voortaan weer met een gerust hart conclusies trekken uit je (betrouwbare) data!