De verschillen tussen Europeanen in Facebook-interactie met merken

3 juli 2013, 07:29

Social media over de grens

Zijn Nederlanders op Facebook net zo direct en informeel als in real-life? Gedragen Spanjaarden zich online net zo temperamentvol? En wie liken meer fanpages, Zwitsers of Italianen? Onderzoek door The Box Network duidt op een significant verschil binnen Europa.

Engagement

Als een van de belangrijkste indicatoren van een succesvolle fanpage is in eerste instantie de engagement rate tussen de verschillende landen geanalyseerd. Bovenaan het lijstje zijn wij Hollanders te vinden. Met een gemiddelde engagement rate van maar liefst 0,7% scoren wij bijna dubbel zo hoog als onze oosterburen. Duitsers hebben daarnaast ook van alle onderzochte landen het minst aantal fanpages geliket. De prijs voor meeste pagina-likes per gebruiker gaat naar Tsjechië. Zij liken maar liefst zeven keer meer pagina’s dan wij. Italië en Groot-Brittannië scoren ook hoog, zie de visual hieronder.

Engagement verschillen in Europa

Analyses en data als deze geven waardevolle inzichten, maar het is wel handig ze ook binnen een culturele context te bekijken. Daarom werd in de verdere analyse een aantal vooroordelen gecheckt. Don’t take it too serious, it’s just to start a conversation!

  • De temperamentvolle Spanjaard: Snel, luid en veel. Zo luidt het stereotype Spanjaard. Het is dan ook geen grote verrassing dat ze een korte responstijd en een hoge betrokkenheid op Facebook hebben.

  • De democratische Zwitsers: In het Zwitserse democratisch systeem kan en neemt bijna iedereen deel. Dit kan de reden voor hun Facebook-gedrag zijn: engagement is king!

  • Eenzijdige informatieverstrekking in Italië: Wetende dat de media in Italië in handen zijn van slechts een paar partijen, is de diversiteit aan informatie niet erg groot. Misschien is dit de reden dat Italianen zoveel fanpages liken.

  • ‘Sudern’ als een Oostenrijker: De Oostenrijkers houden niet alleen van skiën, de wals dansen en het eten van Apfelstrudel. Ze zouden ook bekend staan om het vele zeuren, het zogenaamde ‘Sudern’. Hopelijk is dit niet de enige reden voor hun snelle reacties op berichten van Facebook fanpages!

  • De open minded en tolerante Hollanders: Wij Nederlanders staan bekend om ons informele en direct gedrag. Daarnaast is tolerantie ons ook niet vreemd en zijn we ook niet op ons mondje gevallen. Zou dit wellicht onze hoge mate van engagement met fan pages verklaren?

Kleine vs grote landen

Wat we uiteindelijk zien, zijn verschillende gewoonten van het gebruik van Facebook in verschillende landen. De redenen daarvoor kunnen cultureel, technisch, sociaal of een combinatie hiervan zijn. Wel biedt het onderzoek handige inzichten die gebruikt kunnen worden om meer op de behoefte van fans in te spelen.

In het onderzoek is in eerste instantie gekeken naar de top rankings. Vervolgens zijn de verschillende resultaten geclusterd. Met betrekking tot de engagement rate is te zien dat de vijf landen met de hoogste score allemaal kleinere landen waren, terwijl de inwoners hiervan relatief minder fanpages leuk vinden. In landen waar gebruikers lid zijn van een grote hoeveelheid pages, was de engagement rate altijd laag of gemiddeld. De kleinere landen met een hoge betrokkenheid staan allen bekend om hun goede internetinfrastructuur. Dit zou wellicht de hogere score kunnen verklaren. Aan de andere kant is het logisch dat in landen waar gebruikers graag veel Facebook-pages liken de engagement lager is, simpelweg omdat de aandacht verdeeld moet worden.

Achtergrond

Als onderdeel van The Box Network – een internationaal netwerk van onafhankelijke social media bureaus – heb ik als online strateeg bij FRTRSS een mooie bron om diverse cases en best practises uit te putten. Onze collega’s van het Duitse Panaroma3000 onderzochten onlangs de culturele verschillen binnen Europa op het gebied van engagement. Het onderzoek baseert zich op cijfers van Socialbakers en is afgebakend tot de volgende landen: Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Portugal, Nederland, België, Polen, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en Tsjechië. Er zijn enkel pagina’s met meer dan 10 000 likes meegenomen om de complexiteit te verminderen.

Credits afbeelding: Facebook

Annelies Butter
Online Strateeg bij FRTRSS

Als Online Strateeg adviseer ik klanten in het activeren van hun social media kanalen en in het bijzonder bij het identificeren van brand advocates (ambassadeurs). Ik zorg dat zij de tools krijgen om aanbevelingen te doen, om content te maken en te verspreiden en zorg dat onze klanten directe toegang hebben tot deze data.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Brian

    Hmmm… dus we lullen veel, maar liken weinig. Dat klinkt als ‘kijken, kijken niet kopen’. dus dat klopt wel. 😉


    5 juli 2013 om 11:23
    Youri van Dijk

    Haha @Brian zou het dan juist niet moeten zijn dat we wel veel liken, maar daar vervolgens niets mee doen?

    Het zou wel interessant kunnen zijn om deze gegevens te leggen naast een onderzoek over de merkvastheid van bepaalde nationaliteiten.


    5 juli 2013 om 15:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!