De urgentie van voice

De urgentie van voice

Voice, dat nieuwe kanaal, maakt reuzenstappen dankzij Amazon’s Alexa en Google’s Assistant. Diensten zoals Siri, maar dan veel beter. Stuur je apparaten aan door te praten, krijg service en informatie door middel van conversaties. In de eerste drie jaar zijn er 50 miljoen slimme speakers verkocht. Google is als eerste klaar en nu beschikbaar in het Nederlands. Voice is urgent. Drie redenen waarom nu te beginnen met voice. 

Begin dit jaar besloot ik de helft van mijn tijd te besteden aan dit nieuwe fenomeen. Intussen heb ik een netwerk opgebouwd met de makers (de bureaus), de pioniers (zoals KLM en anderen) en de platformen (Google en Amazon). Organisaties adviseer ik over voice-strategie en -services en ik ben spreker over de voice-revolutie. In al deze activiteiten kreeg ik de feedback dat de urgentie van de voice-revolutie niet helder en sterk genoeg onderbouwd was. Daarom: drie redenen waarom jouw organisatie nu wil beginnen met voice.

De urgentie van voice is samen te vatten in drie punten:

Kies er één: gebruik het argument dat past bij diegene met wie je praat. Wat is hun trigger? Wat is belangrijk voor ze? Ik sta trouwens open voor andere argumenten ten gunste van voice. Deel ze in de comments!

1. Mis de boot niet

De snelheid van de integratie van voice is ongeëvenaard: het gaat sneller dan web en mobiel. In de eerste drie jaar zijn meer dan 50 miljoen slimme speakers verkocht en in de eerste week thuis verdubbelt het gebruik van de apparaten. Het vervangt ander mediagebruik, zoals surfen op het web, tv-kijken en radio luisteren. Volgens Gartner zal over een paar jaar 50 procent van search via voice gaan.

Gebruik de PR-mogelijkheid en claim 'voice first mover' in je branche 

Net zoals bij web en mobiel komen er veel 'firsts'. De eerste bank online, de eerste supermarkt-app en de eerste banner. Wat wordt jouw 'eerste' in voice? Maak en claim het met een passend verhaal, dat je merk verbindt met de voice-claim. Zet social video en andere PR-middelen in om het verhaal kracht bij te zetten.

Lanceer binnen drie weken

Zet slimme doch kleine stappen. Wat is de meest eenvoudige case die je publiek en de media aanspreekt en niet een complete bedrijfstransformatie vereist? Alles wat voldoet aan die eisen en binnen drie weken klaar is, is goed. Enkele voorzetten:

  • Breng je een chocolademerk aan de man? Creëer "Chocolade, nu!"
  • Zit je in het openbaar vervoer? Creëer "Wanneer moet ik gaan?"
  • Ben je een luchtvaartmaatschappij? Creëer "Waar is mijn bagage?"
  • Manage je een autogarage? Creëer "Wanneer is mijn APK?"
  • Run je een school? Creëer "Wanneer hebben ze weer vrij?"
  • Maak je fietsen? Creëer "Wat is het fietsweer?"
  • Ben je de gemeente? Creëer "Wat is afgesloten?"

Wat je ook maakt, het is je eerste stap in de voice-wereld. De Conversational Channel Roadmap laat je zien welke stappen erna komen. Bonus: voice vergroot het innovatieve imago van je bedrijf.

2. Gebruik het als hefboom

Archimedes zou met betrekking tot de hefboom gezegd hebben: Geef me een plaats om te staan en ik breng de aarde in beweging

Er is geen organisatie meer zonder een customer journey-map op de muur. Veel teams werken eraan om de vele obstakels die de klant tegenkomt te elimineren. De meeste van deze teams verliezen zichzelf echter in onderzoek, in de afdelingen die de problemen niet helpen oplossen of gebrek aan focus. Zo gaat veel geld verloren.

"Voice is het kantelpunt om weer helderheid, focus en actie te krijgen"

Voice is de manier om door deze impasse te breken. Voice is het kantelpunt om weer helderheid, focus en actie te krijgen. Start een voice-traject en doorbreek het patroon van werken in organisatorische silo’s en eilanden. Voice vereist services die klantgericht en frictieloos zijn. Teams krijgen energie en inspiratie van dit nieuwe onontdekte kanaal: ze komen los uit hun impasse. Het resultaat is verhoogde klantenbinding en -intimiteit op basis van de investeringen in journey mapping. Net zoals bij het eerste argument van urgentie, kun je hier ook beginnen met een project dat binnen drie weken klaar kan zijn.

3. Ga voor die kans

Dit argument is voor diegenen die durven. Durf jij? Durft je organisatie? In voice-commercie zal in 2020 in de VS en de UK meer dan 40 miljard dollar omgaan. Nu is het een lege 'blue ocean', met die twee grote walvissen: Amazon en Google. Wat als je meezwemt en voor een deel van die 40 miljard gaat?

Marktleider

Claim het leiderschap in voice-commercie of -services in jouw branche. Leg je toe op het ontwikkelen van datgene wat de gebruiker wil en nodig heeft. Doe het slim. Je hebt focus en budget nodig. Als er over vier jaar echt 40 miljard dollar is, dan neem ik best genoegen met 1 procent ervan. Dat is 400 miljoen dollar en geeft je genoeg middelen om alles te maken wat de klant wil, en nog wat winst te maken.

"Er is nog zat ruimte in deze nieuwe markt"

Ga voor de scheppen, niet voor het goud

De andere grote markt is voor de bureaus, de developers en iedereen die bedrijven helpt te winnen in voice. Er zijn reeds start-ups die betere tools bieden om voice-services te maken dan de almachtige Amazon en Google. Ontwikkeling in voice-service is voor 90 procent ontwerpwerk en 10 procent technisch werk. Jij kan dit werk oppakken en service bieden aan de bedrijven die het nodig hebben.

Veel bureaus zijn al begonnen met het aanbieden van voice-services, maar er is nog zat ruimte in deze nieuwe markt. Zeker met die 40 miljard die op het spel staat. Net zoals bij de Amerikaanse goudkoorts van 1849 geldt: ga niet voor het goud zelf, maar verkoop de scheppen, de pikhouwelen en de broeken. Zo heeft Levi’s het gedaan.

It’s is exciting to be in the Voice Industry.

It’s is exciting to create Voice Services.

It is exciting to use Voice Services.

Let’s get going. Pick a reason and pitch it to your boss.

I promise you, it will be worth it!


Delen

0
3


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Bedankt voor het artikel. Je zegt dat je openstaat voor andere argumenten 'ten gunste van voice', maar waar moeten mensen heen die niet geloven in de voice-revolutie? :-)

    geplaatst op
  • Helemaal eens, maar het zijn vooral argumenten die al veronderstellen dat men in de voice-revolutie gelooft. Voor ons, die ermee bezig zijn, lijkt dit evident. Maar om anderen hiervan te overtuigen hebben we meer cijfers en onderbouwing nodig dan: ‘zorg dat je erbij bent!’ Zoals die chart van adoptie rate in vergelijking met andere technologieën.

    geplaatst op
  • Hehe! Goeie, Edwin. Deze is geschreven voor de fans. 8-) Ik start mijn voice keynotes immer met deze video: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g
    Erin diverse straatinterviews over mobiel bellen in 1999. Momenteel staan we met voice op dezelfde plaats.

    geplaatst op
  • Hoi Marjolijn, goed gezien. De cijfers zijn in NL qua adoptie nog niet steekhoudend en wereldwijd is er nog geen specifieke usecases op de grote voice platformen die overduidelijk succesvol zijn, afgezien van speel muziek, doe de lichten aan, speel zee geluid af. De enigen die nu in stappen zijn de partijen die durven zonder deze argumenten maar wel geloof of opportuniteit hebben.

    geplaatst op
  • Ik sta zelf met enorme scepsis tegenover het idee dat voice 50% van de zoekopdrachten gaat opeisen. Sterker nog ik geloof daar helemaal niks van. Heeft voice een plekje in de toekomst? Ja dat heeft het maar wel in de marge. Bij elke zoekopdracht vraag ik mezelf af, ga ik dat hardop roepen tegen een aparaatje wat altijd luisterd? Ga ik dit uitspreken tegen mijn smartphone terwijl ik wacht op de trein, op een terrasje zit of een rondje wandel? Het andwoord is eigenlijk steevast nee. Zeker is het voor de gemiddelde MKB'er nog veel te veel luchtfietserij om haar kostbare liquide middelen aan op te offeren. Laat eerst de corporates maar even "aankloten", fouten maken en geld weggooien. "Van de 50 miljoen Alexa-gebruikers heeft slechts 100.000 wel eens iets gekocht via bijvoorbeeld de slimme luidspreker Amazon Echo. Van die 100.000 heeft het merendeel het niet een tweede keer geprobeerd."

    geplaatst op
  • @wouter,

    Je gaat wel heel snel voorbij aan het feit dat de huidige generatie niet perse de hoofddoelgroep is van Voice.

    De jeugd doet nu namelijk al bijna niet anders dan voice messages sturen. Ikzelf spreek ook steeds vaker berichten uit. Dat scheelt enorm veel tijd, want typen is gewoon tijdrovend.

    Ik geloof dat ook deze ontwikkeling zich sneller kan doorzetten dan we nu verwachten.

    Interessant artikel

    geplaatst op
  • Eind vorige eeuw werd de voice-hype ook al gekookt, we zouden geen toetsenbord meer nodig hebben. En over 20 jaar zal de volgende generatie er weer in trappen...

    Niet elke natte droom van nerds wordt nou eenmaal een succes.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.