De Tournee van de Toekomst

12 februari 2013, 12:35

KPN en Energize presenteren eerste holografische tournee ter wereld

Op Valentijnsdag toonde KPN het eerste holografische concert in Nederland. Het Ecuplein in Amsterdam stond in het teken van KPN Glasvezel’s Tournee van de Toekomst; een holografische tour met zangeres Glennis Grace. Het koude en regenachtige weer kon de pret niet drukken. Buurtbewoners en fanclubs kwamen massaal een kijkje nemen. Ook ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus ging ik namens Marketingfacts naar het eerste levensechte optreden van Glennis Grace.

Een kijkje in de toekomst

Het is duidelijk dat KPN met deze campagne de buurtbewoners een kijkje in de toekomst wil geven. Hoe zou het leven er met glasvezel uit kunnen zien? Anno 2013 downloaden of streamen we de muziek nog, maar met de mogelijkheden van glasvezel staan de artiesten misschien wel als hologrammen geprojecteerd in onze woonkamers.

Het doel van de Tournee van de Toekomst is om inwoners van een regio waar KPN met de inschrijving voor glasvezel start (zgn. vraagbundeling), bewust te maken van de mogelijkheden van glasvezel en hen op een feestelijke manier te inspireren om voor glasvezel te kiezen.

Na Amsterdam vervolgt de Tournee van de Toekomst langs gebieden waar KPN zijn glasvezeldiensten wil aanbieden. Glasvezel wordt pas aangelegd als 30% van de inwoners uit een gebied via inschrijving aangeven interesse te hebben in deze ultrasnelle verbinding.

Creëer in plaats van adverteer

Tijdens de Tournee van de Toekomst moest ik even aan de presentatie van Cor Hospes op online tuesday #32 van afgelopen dinsdag denken. Cor benadrukte namelijk dat bedrijven innovatief moeten zijn. Ze moeten zorgen voor verhalen die mensen willen delen. Als je content okay is dan heb je de media niet meer nodig, dat ben je zelf.

Voor verhalen zorgde het eerste holografische concert van KPN zeker. Zoals op Dutchcowboys te lezen was, verscheen TuPac vorig jaar op het podium in het Californische Indio als hologram. In Nederland was een dergelijke show nooit eerder opgevoerd. KPN had dan ook de primeur om dit met Nederland te delen en dat is naar mijn weten goed door de pers opgepakt.

Aangezien KPN een complete roadshow op de planning heeft staan, komen ze letterlijk bij de doelgroep op bezoek. Tijdens het optreden heb ik ook een paar keer goed om me heen gekeken. Naast de ware Glennis Grace fanclubs, die uiteraard helemaal voorin stonden en geen moment voor de fotografen wilden wijken, leek het erop dat ook de buurtbewoners op het event waren afgekomen. Zij zijn immers de primaire doelgroep die KPN nodig heeft om de 30% te behalen, alvorens ze kunnen graven. Daarnaast was het event ook meteen de uitgelegen kans om zelf even met de buurtbewoners te spreken.

Verbazingwekkend waren een aantal buurtbewoners al voorzien van een glasvezelverbinding van KPN. Wellicht dat het om een testwijk ging, dit is mij nog niet geheel duidelijk. Het zou in ieder geval wel moeten betekenen dat alle kinderziektes eruit zijn, wat alleen maar positief is voor de mogelijke nieuwe aanleg van glasvezel in Amsterdam De Aker.

Mijn ervaring

Ondanks het koude en regenachtige weer was het leuk om te zien dat het event toch veel bekijks trok. Het concert met het 3D hologram van Glennis Grace en de special effects was echt fantastisch om te zien. Na elk door het hologram gezongen nummer werd er door het publiek geklapt. Ik klapte vrolijk mee, al moet ik toegeven dat het wel wat raar aanvoelde. Je klapt toch ook niet na elk nummer op je CD? Na het duet dat Glennis Grace met haar hologram zong op het nummer ‘Wil je niet nog een nacht’ dat ze eerder samen met Edwin Evers opnam, werd er dan wel uitbundig geklapt.

Persoonlijk vond ik het een hele leuke ervaring. Naast het holografisch concert genoot ik voornamelijk ook van de reacties van het publiek. Elke keer wanneer het hologram verscheen en weer verdween ging dit gepaard met bijzondere special effects. Iedereen vond het prachtig om te zien en iedereen keek elkaar ook glimlachend aan. Ondanks het weer leek iedereen erg blij en vrolijk te zijn. Dat is toch wel iets dat je graag als merk ziet gebeuren!

Wat het resultaat van de campagne zal zijn, daar zullen we nog even op moeten wachten. Het is in ieder geval wederom een schitterende campagne dat door het sociaal activatiebureau Energize is ontwikkeld. Na Amsterdam volgen er meer van deze holografische concerten op locaties waar KPN glasvezeldiensten wil gaan aanbieden. Als ze in de buurt zijn, dan zou ik zeker een kijkje nemen!

Je eigen hologram?

Onder de post ‘Glennis Grace in duet met eigen hologram’ op de Dutchcowboys, kwam ik een reactie tegen voor lezers die een mini Glennis op je eigen keukentafel willen hebben. Hierbij kwam ik op het volgende crowdfunding initiatief uit: Holo@home. Heb je vertrouwen in het concept? Dan heb je tot half maart de tijd om deel te nemen!

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!