De toekomst van online marketing
Wat kunnen we verwachten in het jaar 2030?
Het jaar 2030 lijkt nog ver weg. Toch is het wel interessant om alvast te speculeren over de ontwikkelingen op het gebied van online marketing. De komende jaren zullen er naar alle verwachting veel ingrijpende veranderingen plaatsvinden. Veel zaken zullen verder geautomatiseerd worden. Andere zaken zullen juist weer persoonlijker worden aangepakt. Experts geloven dat we steeds meer kunnen rekenen op de technologie, maar dat deze voor een groot deel verder zal worden aangedreven door een menselijke touch. Dit maakt dat het marketingvak steeds verder zal veranderen. Sommige trends zien we nu al en deze zullen de komende jaren alleen nog maar verder uitbreiden. Hieronder volgen de vijf belangrijkste trends die we kunnen verwachten in en rond het jaar 2030.
Andere omgang met data
Technologische ontwikkelingen hebben het ons de afgelopen jaren stukken makkelijker gemaakt om data te verzamelen over het gedrag van de consument. Hierdoor konden websites verder geoptimaliseerd worden en aangepast worden op basis van het zoekverkeer. Hiermee werden meer leads verzameld en konden bedrijven sneller groei doormaken. Het verzamelen van data is één van de belangrijkste gegevens voor het opstellen van een efficiënte marketingstrategie. Dit is dan ook één van de eerste stappen die door een marketingbedrijf worden gezet. Als je een samenwerking met een marketingbedrijf zoals Online Klik aangaat, zal de data van de website een belangrijke rol spelen in het opstellen van een effectief plan.
Toch verandert ook de wijze waarop we data zijn gaan verzamelen. Niet alleen nu, maar ook in de nabije toekomst. De belangrijkste ontwikkeling is toch wel het verbod op third-party cookies. De strengere privacywetgeving maakt het steeds lastiger om data te verzamelen. Toch biedt het ook kansen. Marketeers moeten op een andere manier gaan denken. Ze moeten mensen raken door in verschillende fases van het aankoopproces bepaalde punten te raken, de aandacht te trekken.
Het verzamelen van data zal er in 2030 dan ook gegarandeerd anders uit gaan zien. Tegelijkertijd betekent dit ook dat marketeers andere methodes moeten gebruiken om de aandacht te trekken. Dit leidt tot veel innovatieve ontwikkelingen die zich de komende jaren alleen maar zullen uitbreiden. Dit is iets waar we als experts alleen maar naar uit kunnen kijken.
Nauwere samenwerking tussen sales en marketing
De grenzen tussen sales en marketing zullen steeds verder vervagen. Een nauwere samenwerking is noodzakelijk om hetzelfde doel voor ogen te houden: een klant zo goed en efficiënt mogelijk te ondersteunen binnen het aankoopproces. Deze twee gaan elkaar steeds meer helpen en daar is het werven van klanten slechts een klein onderdeel van. Samen moeten ze werken aan een zo efficiënt mogelijk aankoopproces. Van het trekken van de aandacht van de klant, tot het verkopen van producten en diensten en alle stappen daartussenin.
Deze twee werelden zullen niet alleen steeds meer gaan samensmelten, maar elkaar ook beter gaan begrijpen. Middels slimme techonologische ontwikkelingen zullen ze bovendien beter in staat zijn om elkaars acties te stimuleren en waarde toe te voegen. Teamwork boven alles.
Bestaande klanten mogen niet meer vergeten worden
Soms vergeten bedrijven wat precies nodig is om hun klantenbestand uit te breiden. Ze werken zo hard aan het werven van nieuwe klanten, dat ze hun huidige klantenbestand vergeten. Ja, precies. Het klantenbestand waar juist zo hard voor gewerkt is. Al die klanten die met veel tijd en aandacht geworven zijn. Deze mogen we echt niet vergeten. Naast inkomstenbronnen kunnen zij ook helpen bij het geven van informatie die weer bijdragen aan het verbeteren van het bedrijf. Zij weten wat er beter kan en moet. Ze weten ook waar ze ooit voor gevallen zijn. Neem ze dus gerust mee in je marketingstrategieën. Je zult dingen ontdekken over je bedrijf die je nooit voor mogelijk had gehouden. Waardevolle informatie waardoor je verder kunt groeien.
Kunstmatige intelligentie gaat een nog grotere rol spelen in het marketingproces
Kunstmatige intelligentie speelt nu al een zeer belangrijke rol binnen veel bedrijven. Deze rol zal naar verwachting alleen nog maar groter worden. Je kunt bijvoorbeeld automatische sales ontwikkelen door data en AI te combineren en zo te ontdekken welke aanbiedingen de komende tijd relevant zullen zijn. Deze inzichten zijn niet alleen van belang voor de ondernemer, maar ook voor de marketeer.
Het gebruik van intelligente programma’s maakt dat het voor de sales en marketingafdeling makkelijker wordt om te identificeren waar problemen liggen en welke stappen er ondernomen moeten worden. Zo krijgt de salesafdeling bijvoorbeeld meer inzicht in welke klanten welke aankopen zullen doen en kan het gedrag van de prospect of het bedrijf in kaart worden gebracht.
Daarnaast is het mogelijk om bepaalde werkzaamheden uit te besteden middels kunstmatige intelligentie. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde chatbots die vandaag de dag al op steeds meer websites worden gebruikt. Hiermee wordt een deel van de taken van de salesafdeling overgenomen, waardoor zij meer tijd overhouden voor belangrijkere zaken.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Lequal