De positioneringstrategie is de oerknal van de marketing

21 juli 2016, 06:00

Het tijdperk van simpel make believe ligt achter ons. Jarenlang kon een positie, een merkpositionering of een compleet bedrijf verzonnen worden op de tekentafel en met voldoende mediadruk aan de man worden gebracht. Je kon een idee er als het ware inrammen. De transparantie van het internet, Google en sociale media maken van iedere klant anno 2016 een junior onderzoeker. We moeten op zoek naar nieuwe kernwaarden. Die zoektocht naar een nieuwe onvervreembare positionering in het brein van de klant wordt onder invloed van de toegenomen transparantie van het internet steeds moeilijker.

De positioneringstrategie anno 2016 moet naar buiten toe kloppen, maar vooral ook steeds meer overeenstemmen met de binnenkant van de organisatie. Heel gek, maar wat je vertelt, moet tegenwoordig gewoon waar zijn. Dat is voor veel organisaties en merken een nieuwe realiteit.

De afgelopen decennia zijn er miljarden euro’s gepompt in fake verhalen. De komende jaren zullen producten met positioneringen die niet kunnen worden waargemaakt worden afgestraft. Positioneren is geen populaire marketingdiscipline en er wordt weinig over geschreven.

Als je via Google zoekt krijg je 449.000 resultaten. Dat lijkt veel, maar als ik zoek op contentmarketing geeft Google me nu al 357.000.000 resultaten. Dat is jammer want elke marketingcase zou moeten beginnen bij de positionering.

De positioneringstrategie is de oerknal van de marketing

Al Ries en Jack Trout waren in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw de eersten die met het boek Positioning: The Battle for Your Mind het idee van positioneren populair probeerden te maken. Een boek met impact dat in 2009 door lezers van het gezaghebbende blad AdAge werd verkozen tot beste marketing- en mediaboek ooit. In Nederland schreven Riezenbos en Van der Grinten er met Positioneren: een stappenplan voor een scherpe positionering een goed boek over.

Simon Sinek mag zich met zijn verhaal over the why een waardig opvolger noemen van Ries en Trout. Verpakt in een modern jasje gaf hij het idee van positioneren een nieuwe impuls. Jammer dat het boek zich zo verliest in het adoreren van Apple. De essentie van het positioneren blijft, ondanks alle nieuwe (vaak) technologisch gedreven communicatiemogelijkheden, hetzelfde. Het verwerven van een unieke en onvervreembare positie in het brein van de klant en prospect.

Al Ries vatte het krachtig samen:

“Positioning is not what you do to the product; it’s what you do to the mind of the prospect”.

Merken groeien doordat ze erin slagen een associatienetwerk op te bouwen in het brein van de klant. Een goede positioneringstrategie is de basis voor een masterplan. Persoonlijk geloof ik dat er net zoveel marketingroutes naar succes zijn als dat er wegen zijn op een wegenkaart.

Er bestaat niet één oplossing; het gaat om het maken van de juiste combinaties.

Dat er voor social business, contentmarketing, storytelling, twitteren, bloggen en vloggen een rol is weggelegd spreekt vanzelf. Net als het beïnvloeden van zoekresultaten, het verbeteren van service, het kopen van banners en Adwords passen deze tactieken in het wapenarsenaal van de hedendaagse marketeer naast alle meer beproefde marketingcommunicatie-oplossingen.

Marketeers kunnen inmiddels kiezen uit circa tweeduizend marktingtechnologieproducten in ruim veertig verschillende categorieën. Ik zie deze oplossingen vooralsnog als middelen. Middelen die elk vanuit hun eigen kracht een bijdrage moeten leveren aan het versterken van de gewenste positie in het brein van de klant.

Middelen die juist daarom zouden moeten voortvloeien uit een masterplan dat is gebaseerd op een krachtige merkpositionering. Middelen zijn ook voornamelijk gericht op leadgeneratie. Leadgeneratie zonder investeringen in het merk is als het melken van een koe zonder dat ze goed gevoed wordt.

Uitgangspunt van een goede positioneringstrategie is een helder gemaakte keuze.

Die eerste stap naar een strakke positionering wordt negen van de tien keer al niet gezet, omdat de ondernemer bang is om business te missen. Het bekende citaat “If you try to be everything to everyone, you’ll be nothing to no one”, geeft precies weer waar het probleem schuilt. Wanneer het gaat om het claimen van een mentale positie kun je eenvoudigweg geen ‘duizenddingendoekje’ zijn.

Je moet keuzes maken. Een sterke positie bij een specifieke doelgroep is beter te verdedigen dan een zwakke positie bij meerdere groepen zeggen Riesenbos en van der Grinten daarover en daar past geen speld tussen.

Het internet, de sociale media en Google hebben alle deuren opengezet, de klant kijkt en praat mee.

Het internet heeft gezorgd voor een transparantie die de positie van veel merken en organisaties heeft doen verzwakken. Er vindt een ontkoppeling plaats tussen klant en merk wanneer het merk niet meer kan leveren wat is beloofd.

De klant is teleurgesteld en het zal niet meevallen om vals geprogrammeerde breinposities waar miljoenen in zijn geïnvesteerd even te veranderen. De hele financiële industrie heeft zijn geloofwaardigheid verloren, net als de energiesector. Alles wat met voeding te maken heeft ligt onder het vergrootglas.

Eigenlijk kun je stellen dat de crisis die bijna acht jaar duurde in combinatie met de transparantie van het internet het vertrouwen van consumenten in merken en bedrijven in zijn geheel heeft aangetast. Het eroderen van die oude en bekendere posities biedt volop kansen voor organisaties en merken die op tijd van koers veranderen en nu het moment aangrijpen om de klant hernieuwd bij de hand te nemen. Dat vergt wel een nieuwe aanpak en daarvoor kun je het beste bij het begin beginnen.

Martech ondergeschikt aan merkpositionering? Marketingtechnologie koop of adapteer je met een masterplan gebaseerd op merkpositionering in je achterhoofd. Eens of oneens?

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

6 Reacties

    wimaalbers

    En zo is het maar net.

    1) Martech is niet veel meer dan mooie en geavanceerde verkoopadministratie. De CRM hausse van de jaren 90 heeft een ding geleerd: garbage in garbage out. Wel een feestje voor de systeemleveranciers. Toen en nu.

    2) Marketing is veel meer dan het bij verkopers aanleveren van gekwalificeerde leads. Misschien hebben we daarvoor inmiddels een nieuwe term nodig.

    3) Hamvraag: Waarover gaat het in de boardroom? Welke cijfers staan centraal? Welke planningshorizon hebben we? Wie roept het hardst?


    21 juli 2016 om 07:23
    AldoW

    Is Apple niet het schoolvoorbeeld van positioneren Tadek? Uitgaan van de behoefte waarvan je zelf niet eens weet dat je die hebt… beter kan het toch niet?

    En dat alles start vanuit de overtuiging dat je iets te bieden hebt wat beter is dan menig ander te bieden heeft lijkt me een open deur. Technologie zal beter in staat zijn patronen te herkennen dan 99% van de marketeers. Echter minder dan 1% van de marketeers kunnen zo iets vernieuwends introduceren dat het alle reeds bekende patronen weer ter discussie stelt.

    Groet,

    Aldo


    21 juli 2016 om 14:35
    Annelies Kaan

    Steengoed artikel. Ik ben het volledig met je eens!


    21 juli 2016 om 15:08
    Floris ten Kate

    ”…..maar vooral ook steeds meer overeenstemmen met de binnenkant van de organisatie.” Mooie zin al in je tweede alinea en volgens mij absoluut de essentie. Als ”aan die binnenkant” ook intern onderkent wordt (missie, visie) door de top van de organisatie (waarbij ook HR eens een sturende en integrale rol gaat spelen), dan volgt iedere positionering als vanzelf. Apple hier ook weer onontkoombaar? 😉


    21 juli 2016 om 15:21
    daniel@clickvalue.nl

    Top artikel!


    25 juli 2016 om 05:57
    gerbenbusch

    Hear, hear. De kern van het probleem zit wat mij betreft in de mismatch tussen zgn. geclaimde merkwaarden en het onvermogen om dit vanuit het DNA van de organisatie waar te maken. Voor een in potentie succesvolle positionering kan je niet anders dan zo dicht mogelijk bij jezelf blijven (of nog beter: jezelf zijn). Wat dat betreft verwoordt de tagline van Randstad dit mooi en kernachtig: Worden wie je bent.


    2 augustus 2016 om 08:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!