Mensen plaatsen niets op Facebook als ze op maandag om 9 uur weer op het werk zijn gearriveerd, maar wél als ze een avondje uit zijn. Theaters en schouwburgen kunnen hiervan profiteren en hebben inmiddels allemaal een Facebook-pagina aangemaakt. Opvallend is dat de grote meerderheid geen evenementenpagina’s aanmaakt per voorstelling. Een gemiste kans, want het aanmaken van een pagina kost vijf minuten tijd en kan veel free publicity opleveren. In dit blog twaalf redenen waarom je voor ieder evenement een Facebook-evenement zou moeten opzetten en organisatoren aan het woord.
Pumadag
Maandag ben ik gastspreker op de #Pumadag voor online marketeers van theaters en schouwburgen. In mijn presentatie geef ik antwoord op de vraag hoe en waarom juist de evenementenbranche kan profiteren van de mogelijkheden die social media biedt. Als bezoeker en actief socialmediagebruiker word ik vooral via Facebook-evenementen op nieuwe feestjes, festivals een voorstellingen gewezen en het valt me op de meeste schouwburgen hier geen gebruik van maken. Omdat ik misschien teveel vanuit mijn gekleurde socialmediabril kijk, vroeg ik drie experts naar hun ervaring met Facebook-evenementen.
Zijn Facebook-evenementen de beste manier om je doelgroep te bereiken?
Joyce Roskamp is freelance projectmanager van onder meer festival Grasnapolsky in Radio Kootwijk en volgens haar is een Facebook-evenement de beste manier om je doelgroep te bereiken: “Voor alle evenementen die ik organiseer, maak ik een Facebook-evenement aan. Uitnodigingen voor het evenement doe ik per persoon, afgewogen tegen interesses en locatie. Dat kost tijd maar levert veel op. Voor grotere evenementen zijn we aan het experimenteren met sponsored events.”
Ook Bow Evers, freelance online marketeer van onder andere festival deBeschaving in Utrecht, onderschrijft het belang van een Facebook-evenement. “Met Facebook-evenementen genereer ik momentum, maak ik voor geïnteresseerden inzichtelijk wie er nog meer geïnteresseerd zijn in het desbetreffende event en zorg ik voor een stroom voorpret-verhogende updates.” Bow ziet een Facebook-evenement als onderdeel van een breder pakket aan socialmedia-inzet, de Facebook page-posts verwijzen er soms naar door maar daarnaast dragen tweets en beelden op Instagram ook bij aan de voorpret voor het event.
Welke content op een evenementenpagina levert de meeste interactie op?
“Als er wat te halen valt voor de bezoekers, zoals een winactie. Daarnaast de nieuwswaardige items als bekendmaking van je datum en het programma van het evenement. En als laatste de content van 'schaarste'. Als je (bijna) uitverkocht bent. Dit geeft het gevoel van 'shit, daar wil ik ook bij zijn/horen' en levert dus veel interactie op.”, aldus Joyce Roskamp. Bow Evers vult aan: “Facebook kent tegenwoordig een hoge relevantie toe aan video's die op Facebook (en dus niet op YouTube) zijn geüpload, daarnaast werken slim vormgegeven plaatjes ook goed."
Heb je tips voor kleine evenementen die meer bekendheid willen via social media?
Joyce: “Maak je berichten persoonlijk. Op social media krijg je meer bekendheid als je persoonlijk, betrokken en oprecht bent. Alleen maar reclame zenden heeft geen zin. Social media heet social omdat het sociale aspect 'gunnen' een belangrijke rol speelt.” Bow Evers: "Maak een bit.ly-link van je Facebook event met daarin een herkenbare titel (bijvoorbeeld http://bit.ly/beschaving2015), en post deze link onder relevante statusupdates. Link vanaf je website door naar het Facebook-event, bijvoorbeeld op de ticket-pagina ("En vergeet niet jezelf op 'aanwezig' te zetten op ons Facebook event"). Zet slimme betaalde Facebook-advertenties in om het event onder de aandacht te brengen van 1) je Facebook-vrienden 2) je websitebezoers door middel van een tracking pixel 3) je nieuwsbrief abonnees door middel van custom audience 4) vrienden van de mensen die aanwezig zijn."
Influencers inzetten om event te promoten
Er zijn ook Nederlandse bedrijven die zich puur richten op de promotie van events op social media. Romy van Rooy heeft een eigen bedrijf (Promy) opgestart om events op social media te promoten via influencers. Voornaamste doel is het zichtbaar maken van events onder de doelgroep, die veelal bestaat uit uitgaanspubliek in Nederland. Dit doen de ambassadeurs door het event te delen op hun tijdlijn, vrienden uit te nodigen en gericht mensen persoonlijke berichten te sturen om ze uit te nodigen voor het event waarvan ze de Facebookpage, locatie of artiesten liken. De influentials bevinden zich nu nog vooral in haar vriendengroepen of zijn vrienden van vrienden en/of collega's. Zij hebben vaak veel volgers op hun social media kanalen en bereiken dus veel potentiële gasten. Ook nieuwe influencers kunnen zich aanmelden, het feit dat er bedrijven in deze markt duiken, laat de potentie van de mogelijkheden zien.
12 redenen om een Facebook-evenement te maken
1. Free publicity
Als mensen op Facebook zeggen bij een evenement aanwezig te zijn, wordt dit in de 'ticker' op Facebook getoond. Veel vrienden zien dus dat een Facebook-vriend naar de voorstelling gaat, mensen die voor het meerendeel vermoedelijk in dezelfde regio wonen en in dezelfde doelgroep vallen. Zij worden zo door een bekende op de voorstelling gewezen.
2. Communiceer nieuwe informatie
Mensen die aangeven naar een evenement te gaan, krijgen standaard een pop-up van alle wijzigingen en berichten op de evenementpagina. Hierdoor kun je bezoekers via Facebook als eerste informeren over bijvoorbeeld:
- Programmawijzigingen
- Veranderende aanvangstijden
- Eventuele wegwerkzaamheden
- Parkeermogelijkheden
- Wifi-code
3. Bied extra content
Als mensen op Facebook zeggen naar een evenement te gaan, zien veel vrienden dat voorbijkomen in de timeline. Als ze daarna nog eens een like geven aan content op de pagina zien veel vrienden wéér voorbijkomen dat je iets van het evenement leuk vindt. Een extra mogelijkheid om free publicity te krijgen onder vrienden van mensen die naar het evenement gaan: de perfecte doelgroep. Voorbeelden van extra content zijn:
- Foto’s (van voorstelling of bijvoorbeeld van repetitie)
- Video’s (trailers, interviews etcetera)
- Interviews (met acteurs over het event in andere media)
- Recensies (deel recensies over het evenement)
4. Extra contactmoment na afloop van evenement
Naast de mogelijkheden om voorafgaand aan het event buzz te creeren rond het evenement op Facebook, is kort na afloop ook een ideaal moment om content te delen. Als mensen een leuke avond hebben gehad en ze zien een foto van de acteurs in de schouwburg waar zij waren met teksten als ‘bedankt’, is de kans erg groot dat mensen dit liken of een recensie geven. Vaak positief en als het negatief zou zijn ook goed om te lezen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld tweets of Instagram-berichten onder de aandacht brengen, zodat bezoekers de schouwburg ook daar gaan volgen.
5. Attendeer bezoekers op voorstellingen in nieuw seizoen
Een ander groot voordeel van het maken van evenementen is dat je bezoekers kunt attenderen op nieuwe voorstellingen. Komt dezelfde cabaretier of toneelgroep opnieuw naar het theater? Laat het dan weten aan de bezoekers die er de vorige keer bij waren. Zo breng je een nieuwe voorstelling onder de allerbeste doelgroep die je kunt wensen weer gratis onder de aandacht inclusief de mogelijkheid om tickets te kopen en ook het nieuwe evenement te liken.
6. Direct in agenda van bezoekers
Op de evenementenagenda op Facebook wordt het event automatisch toegevoegd. Ook zijn veel digitale agenda’s verbonden met Facebook en wordt het event automatisch daar ook aan toegevoegd.
7. Automatisch herinnering via pop-up
Standaard krijgt iedereen die op Facebook aangeeft een evenement te bezoeken op de dag van het evenement een pop-up als reminder.
8. Verzamel alle berichten dankzij hashtags
Facebook heeft net als Twitter de hashtags omarmt. Als je een # gebruikt kan iedereen die doorklikt op de hashtag zoeken naar andere uitingen met die hashtag. Zo faciliteer je dat mensen die naar hetzelfde event gaan elkaars berichten en foto’s kunnen vinden. Als iemand je pagina niet volgt, kan je bericht toch naar boven komen als mensen op de hashtag zoeken. In april 2015 wijzigde Facebook de manier waarop gezocht kan worden drastisch, waardoor dit eigenlijk de enige manier is om mensen die je pagina niet volgen tóch te bereiken.
9. Bouw spanning naar event op
Als je een event hebt waar veel mensen naar toe komen, kan het leuk zijn een countdown te plaatsen waar je iedere dag aftelt tot de dag van het event. Dit kun je doen door een (omslag-)foto te delen, een infographic te maken of je hebt een digitale kalendertool die je hierbij kan helpen.
10. Promoot je event onder nieuwe doelgroep
Facebook is de nieuwe mond-tot-mondreclame. Mensen horen en zien van elkaar wat ze doen en als mensen positief zijn, is dat reclame voor je event. Het allerbeste is het als mensen uit zichzelf aangeven bij een event te zijn op Facebook. Maar soms komen mensen niet uit zichzelf in aanraking met je bericht. Je kunt er voor kiezen om je event te promoten. Dit kan al vanaf een paar euro per dag en kun je gericht doen onder de vrienden van je fans of een veel gerichtere doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens of van fans van andere pagina’s. Je betaalt per klik. Het is goed een bedrag voor Facebook ads te reserveren in je marketingbudget.
11. Val op bij verwante evenementen
Je events worden als 'verwante evenementen' getoond bij andere evenementen. Je kent vast de voorbeelden van retailers wel waarin je ziet staan 'mensen die dit kochten, kochten ook...'. Hierin wordt jouw event nu automatisch meegenomen. Hierdoor val je ook op bij mensen die via deze manier in de doelgroep vallen.
12. Laat bezoekers inchecken bij je officiële pagina
Iedereen kan een eigen Facebook-pagina aanmaken en bij veelbezochte plaatsen heeft Facebook misschien al een pagina aangemaakt. Het is verschrikkelijk lastig om de onofficiële pagina te verwijderen. Ook is het in Nederland niet mogelijk een ‘verified’ account te krijgen, zoals bij Twitter wel het geval is. Als je hierdoor niet oplet, checken bezoekers dus vaker in bij de verkeerde pagina en heb je de regie over de pagina niet in handen. Let op dat als er een nieuw platform is, je direct de pagina claimt, ook al doe je er niets aan. Heb jij bijvoorbeeld al een Instagram-account aangemaakt voor je theater of venue?
Nadeel: niet iedereen koopt een kaartje
Een nadeel aan iemand die zegt te gaan op Facebook is natuurlijk dat niet te checken is of deze persoon echt een kaartje heeft gekocht en langskomt. Hét voorbeeld van een uit de hand gelopen Facebook evenement is natuurlijk Project X in Haren. Daar was echter geen ticketsysteem en dat hebben evenementen natuurlijk wel. Als je via social media echt 100 procent zeker wilt zijn dat er alleen mensen zeggen te komen die een ticket hebben werkt een geïntegreerd ticketsysteem zoals Eventbrite beter.
Als je zelf in enkele minuten een evenementenpagina wilt opzetten kun je deze handleiding gebruiken. Ook als je in tegenstelling tot festivals meerdere keren per jaar, of soms wel dagelijks, evenementen of voorstellingen organiseert, kan je kaartverkoop en naamsbekendheid echt stijgen door ook evenementen aan te maken.