De Olympische Spelen: zo doen de Nederlandse sportbonden het op YouTube

19 juli 2021, 06:00

De Olympische Spelen van Tokio staan op het punt van beginnen! Hoewel de sportteams genoodzaakt waren hun activiteiten tot het minimum te beperken, dook Team5pm in hun online statistieken om te onderzoeken wie online actief bleef en hoe de sportbonden engagement met de fans creëerden.

How-to-video’s en online sessies

Vorig jaar deden how-to-formats het bijzonder goed, omdat ze kijkers een directe meerwaarde boden door ze kennis te laten maken met sporten via online sportsessies en uitlegvideo’s. Onder de best presterende video’s van dit format behoren de online trainingen en sportsessies van de KNVB, die de fans hielpen fit te blijven tijdens de pandemie. KNLTB Tennis gebruikte hetzelfde format om kijkers de regels van padel te leren, de snelst groeiende sport in Nederland. Het kanaal publiceerde bovendien de playlist ‘tennis en corona’, om te laten zien dat het mogelijk is om veilig tennis te spelen tijdens de huidige situatie. Deze voorbeelden laten zien dat de kanalen de laatste trends uit de sportwereld volgen en hun content daarop aanpassen. Over het algemeen kunnen we stellen dat how-to-formats een verrijking zijn voor ieder kanaaltype, omdat de meeste mensen YouTube gebruiken als platform om nieuwe dingen te leren.

Livestreams

Om de aandacht van het YouTube-algoritme op jouw kanaal te vestigen en beter te presteren, moet je lange content genereren voor gebruikers. Een goede aanpak is het inzetten van livestreams. In het algemeen zien we dat de onderzochte kanalen de meeste views genereren met content langer dan 20 minuten (650K views op alle kanalen voor video’s > 20 minuten). Het is belangrijk een spanningsboog te gebruiken die de kijkers geboeid houdt, zodat ze de video in het beste geval tot het einde bekijken. Het kanaal van de Atletiekunie genereert de meeste views via livestreams. Zo behaalde een negen uur durende livestream van de Nederlandse kampioenschappen atletiek 2020 maar liefst 29.500 views op het kanaal. Het kanaal presteert vooral goed door de lange content en wijkt zelden uit naar betaalde promotievideo’s.

Entertaining content

Bovenop de uitleg- en informatievideo’s, is het belangrijk om het publiek entertaining content te bieden met herkenningswaarde. Op die manier heeft het publiek verschillende formats om in diverse interesses te voorzien. De KNVB genereert de meeste views (ongeveerd 158.000 per video) via de playlist ‘Onvoorstelbaar’, waar de moderator Jan Joost en voetballer Rafael van der Vaart gekke challenges moeten uitvoeren. Deze grappige video’s zijn succesvol, omdat kijkers het leuk vinden om Rafael van der Vaart te zien lijden, bijvoorbeeld omdat hij de pijn van een bevalling moet ondergaan, of Jan Joost die een waxbehandeling ondergaat. Entertaining en grappige content kan een positieve associatie met een sportbond creëren.

Community-tab

Het is opvallend dat geen enkele sportbond uit dit leaderboard de community-functie gebruikt, ook al is het een geweldige manier om interactie met het publiek te bewerkstelligen, naast de video’s. De community-tab geeft gebruikers de kans om interactie met de fans te creëren, door bijvoorbeeld belangrijke mededelingen te plaatsen in de vorm van tekst, afbeeldingen of gif’jes. Daarnaast kan je via polls de interesses van jouw community peilen. Zo krijg je een groter bereik en stel je fans op de hoogte van jouw huidige onderwerpen of geüploade en komende video’s. De sportbonden van ons leaderboard zouden het Nederlandse nationale team Ons Oranje als voorbeeld kunnen nemen voor een actieve community-tab.

Optimalisatie

Om succesvol te worden op YouTube is het niet alleen belangrijk om boeiende content te creëren, maar ook om deze content vervolgens te optimaliseren op de best mogelijke manier. Optimalisatie houdt in dat je de video ondersteunt met de best mogelijke SEO-geoptimaliseerde titel, een beschrijving, het gebruik van hashtags en de support van andere video’s binnen een video door i- en end-cards in te zetten. Helaas bevat onze ranking kanalen met een fanbase van duizenden abonnees, die het optimalisatiepotentieel van YouTube desondanks niet inzetten. Badminton Nederland eindigt laatste, omdat zij zelfs niets geoptimaliseerd hebben.

Topsportbonden gebaseerd op views

Topsportbonden gebaseerd op engagements

Topsportbonden gebaseerd op video’s

De leaderboards zijn gebaseerd op het aantal views, video’s en engagements op YouTube.

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!