De NOS brengt internet naar de TV

De NOS brengt internet naar de TV

De sportzomer van 2012 is de ideale testcase voor vele mobiele, sociale en digitale initiatieven. Zo ook die van de NOS, die met 'Altijd. Overal. Dichtbij'.  gaan voor de internet first strategie. Geen deadlines maar direct publiceren op NOS.nl. Toch blijft de TV voor sportliefhebbers het belangrijkste medium om de Olympische Spelen te volgen, gemiddeld brengen we zo'n 3 uur en 40 minuten achter de beeldbuis door. De NOS had tot nu toe echter slechts één kanaal tot zijn beschikking terwijl er bij de Olympische Spelen ruim 2000 medailles in 17 dagen worden verdeeld. Met de Connected TV app van NOS Sport hoef je echter geen medaille meer te missen.

De wereld is 24 uur per dag in beweging. Online en via mobiel gelden er geen deadlines, alles wordt direct gepubliceerd op de verschillende platformen. Binnen de internet first strategie van de NOS is video leidend. Beeldmateriaal is wat de NOS, volgens Jan de Jong, onderscheidend maakt. Niet vanuit een commercieel maar een journalistiek oogpunt en niet verstoren maar versterken. 

Mobile apps

Momenteel bezit de NOS een media aandeel van 32% van de Nederlandse bevolking. De iPhone-app is inmiddels 300.000 keer gedownload en de Android-app (eerder vandaag gelanceerd) moet dit aantal met afstand gaan overtreffen. Met de komst van nieuwe, slimme devices verwacht de (sport)consument altijd en overal content van gelijkwaardig niveau. De uitdaging is om deze gebruikersvriendelijk en persoonlijk beschikbaar te maken.

Connected TV

Sinds 2009 is Connected TV bezig met een opmars die in 2012 langzaam vorm begint te krijgen. De verwachting is dat er in 2016 wereldwijd een half miljard Connected TV's zijn verkocht.

De Connected TV app van de NOS brengt de livestreams, statistieken en on demand video's van alle sporten.  Het is daarmee de eerste app in de Benelux met live content. Zowel de content als de interface worden gestuurd vanuit de nieuwe media afdeling (8 mensen sterk) van de NOS. Deze afdeling stuurt zowel mobiel als de website aan.

Sinds 7 juni heeft de app zo'n 180.000 bezoekers mogen verwelkomen, gemiddeld zo'n 10.000 per dag met een sterke stijging vanaf het EK en de Spelen. Momenteel is er alles over het afgelopen EK, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen (met 13 livestreams) te vinden en te volgen. Hoewel het uiterlijk soms per toestel kan verschillen is de app overzichtelijk en werkt de navigatie soepel. Met de komst van de Connected TV app lijkt de rode cirkel voorlopig rond en is er een sterke basis gezet voor de komende sportzomers. Dat is maar goed ook, want sport is er anno 2012 Altijd, Overal, en nu ook Dichtbij.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • dan moet wel de sport live app wel werken want dat doet het niet op je samsung tv

    geplaatst op
  • Vandaag gelanceerd voor Android? Waar dan? Niet te vinden in de Google Play Store of op NOS.nl. Dus als je zoiets roept is een linkje wel handig.

    geplaatst op
  • Wat een reclamepraat voor een vage app.

    geplaatst op
  • @Marc: de app is inderdaad vandaag live gegaan, alleen ná het verschijnen van deze post en ná jouw comment. Dus een link kon nog niet. Hierbij alsnog: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.nos.app.

    geplaatst op
  • Thanks :-)

    geplaatst op
  • Bij het lezen van de kop moest ik denken aan een blogpost over de invloed van de Olympische Spelen op TV via internet bij de vorige spelen van 2008.

    Leuk om te vergelijken. Grappig om te zien dat er zeker wat is veranderd (mobiel, tablet, connectedTV zijn erbij gekomen), maar veel principes ook hetzelfde blijven. Alleen 4 jaar geleden hadden we het over hoe TV naar het internet kwam, nu dus hoe internet in de TV is gaan zitten. Over 4 jaar kennen we het verschil vast niet meer ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.