De Metagids #32: De Metaverse bestaat niet

De metaverse komt er vast en zeker. Met stukjes en beetjes en een hoop tegenslag. Maar niet voor 2030.

26 juli 2022, 11:00 1710 x gelezen

In het weekend van 16 en 17 juli was ik aanwezig op de Metaverse Summit 2022 te Parijs.  Na een aantal presentaties bijgewoond te hebben, werd de rode draad van dit evenement mij al snel duidelijk. De visie van de metaverse is helder, het is de volgende evolutionaire stap van het internet, waarbij we van de ene 3D wereld naar de andere kunnen bewegen zonder onze digitale eigendommen te verliezen, die kun je namelijk meenemen. Er is echter een klein probleempje: de metaverse moet nog wel gebouwd worden.

En wanneer dat gaat gebeuren, dat kon geen enkele hipster mij vertellen. Zelfs niet na het uitbraken van een diarree aan buzzwords. Web3, tokens, blockchain, NFTs, POAP, XR en avatar, ze kwamen allemaal voorbij, maar nog niks is daadwerkelijk af. “De metaverse is er al lang”, ook zo’n geijkte kreet. Mooi niet dus!

Helemaal bont werd het bij de paneldiscussie “Building an inclusive metaverse”. Gepassioneerd vertelden de panelleden hoe slecht inclusiviteit in de echte wereld geregeld is en hoe fijn het was dat we dit vanaf het begin af aan goed konden regelen in de metaverse. Want daar kan iedereen zijn, die hij of zij wil zijn. Of je nu gehandicapt bent, een donkere huidskleur hebt of homo bent, het kan en mag allemaal. “In the metaverse you can build the change.” “Look for a good example at the NFT collection World of Women.” Verbaasd bleef ik achter. Mooi, inclusiviteit in de metaverse, maar de echte wereld dan? Slaan we die maar over? Klinkt een beetje alsof we ons allemaal gaan concentreren op Planet B en de planeet waarop we leven opgeven. Waar is de feedbackloop vanuit de metaverse richting de echte wereld?

Bij thuiskomst lag het boek “The Metaverse – And How It Will Revolutionze Everything” van Matthew Ball op mij te wachten. Deze zichzelf gekroonde koning van de metaverse schreef in de zomer van 2021 enkele longreads over de metaverse en had er na aandringen van een aantal uitgeverijen een compleet boek over geschreven. Al bladerend sprong direct hoofdstuk twaalf in het oog. De titel van het hoofdstuk was “When will the metaverse arrive?” Zou Ball mij dan wel het antwoord op mijn vraag kunnen geven? Over de rug van eerdere uitspraken van een groot aantal kopstukken uit de techindustrie: SatyaNadella van Microsoft, Bill Gates, Mark Zuckerberg, Tim Sweeney van Epic en Jensen Huang van Nvidia stelde ook Ball mij teleur. De fase waarin de metaverse verkeert is “still primitive and experimental.” Om het volwassen stadium te bereiden moeten een drietal krachten in werking worden gesteld. Allereerst moeten de onderliggende technologieën – zoals internet services, computing power, game engines en payments – zich jaarlijks blijven verbeteren. Ten tweede hebben we te maken met “ongoing march of generational change”. Generatie Z en Alpha zijn in de wereld van de metaverse opgegroeid, de oudere generaties niet, daarom begrijpen ze het ook niet, maar over tijd lost dit probleem zich vanzelf op. De derde en laatste kracht is het directe resultaat van de eerste twee krachten: de metaverse zal uiteindelijk ontstaan over de rug van de ervaringen die we ermee opdoen. Op de lange termijn moet dit de consumenten en hobbyisten van vandaag de mogelijkheid geven om de professionele ontwikkelaars en zakelijke leiders van de toekomst te worden. Kort samengevat: ook volgens Ball moet er nog heel wat gebeuren alvorens de utopie van de metaverse realiteit wordt.

Het is ook verbazingwekkend. Voor 28 oktober 2021, de dag dat Zuckerberg aankondigde dat Facebook voortaan als Meta door het leven zou gaan, had nog bijna niemand van de metaverse gehoord. En nu is iedereen er mee bezig. Nu moet ieder bedrijf een Chief Meta Officer hebben. In iets meer dan een half jaar tijd. Een hoop opgeklopte lucht als je het mij vraagt. De metaverse komt er vast en zeker. Met stukjes en beetjes en een hoop tegenslag. Maar niet voor 2030. En dat is mijn antwoord.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!