Social media in Nederland: de cijfers (mei 2012)

900 miljoen Facebook-gebruikers, populariteit van fotosites Instagram & Pinterest groeit door

Social media in Nederland: de cijfers (mei 2012)

Er is de afgelopen twee maanden weer een hoop gebeurd in social media-land. Facebook ging naar de beurs, LinkedIn nam SlideShare over en Pinterest kreeg er een flinke geldinjectie bij. Hoog tijd om, na de post van maart, weer een update van de cijfers te doen. De comScore-cijfers van afgelopen maand brengen weinig verassends. Facebook en Twitter groeien nog altijd gestaag door in aantal maandelijks unieke bezoekers en het bezoek aan Hyves neemt nog altijd af. Het LinkedIn-bezoek bleef redelijk gelijk. Als we de huidige trends doortrekken is het niet onwaarschijnlijk dat binnen twee tot drie maanden het bezoek aan Twitter groter is dan Hyves. 

 

 

  •  

Overigens kon comScore tijdelijk geen time spent-cijfers bekendmaken voor afgelopen maand.

Op basis van o.a. het Stats Dashboard op Marketingfacts en het onderzoek van Newcom Research stelde Yellow Lemon Tree onderstaande infographic samen:

Facebook

Hét Facebook-nieuws van de afgelopen maand was natuurlijk de IPO. Op vrijdag 18 mei was het dan zover en debuteerde Facebook aan de technologiebeurs Nasdaq. Naast de inhoudelijke discussie over de winstgevenheid en de verdienmodellen van Facebook ging het vooral over de dubieuze gang van zaken. Analyst Scott Devitt van Morgan Stanley, het bedrijf dat betrokken was bij de beursgang van Facebook, stelde tijdens de roadshow voorafgaande aan de beursgang zijn verwachtingen bij, maar deelde dit alleen met eigen partners. Analisten van de bank zouden op deze manier grote beleggers hebben beïnvloed die voor de beursintroductie orders plaatsten voor de aandelen Facebook.

Ondanks deze twijfels werd de introductiekoers van het sociale netwerk naar boven bijgesteld en werd ook het aantal aandelen verhoogd. Ook de Nasdaq verzaakte tijdens de beursgang. Door technische tekortkomingen was de data niet actueel, waardoor beleggers hun oordeel baseerden op een 'virtuele situatie' (waardoor ook de 'black boxes' overstuur raakten). Nasdaq heeft al aangekondigd de schade te vergoeden.

Ondertussen groeit het bezoek in Nederland aan Facebook.com nog altijd, maar lijkt het wel zijn plafond te hebben bereikt. Wat opvallend is, is dat voor de tweede maand op rij de gespendeerde tijd is gedaald. In maart spendeerde gebruikers gemiddeld 237 minunten op de site. Wereldwijd heeft Facebook nu 901 miljoen actieve gebruikers. De meest populaire fanpagina is die van Coca Cola, met 42 miljoen fans. Daarnaast zijn er maandelijks 500 miljoen bezoekers actief via mobiel. 

Twitter

Onderzoek van Semiocast toont aan dat we in Nederland de meest actieve twitteraars zijn. Eén op de drie Nederlandse twitteraars update regelmatig (elke 3 maanden) zijn of haar status . 

Semiocast stelt tevens vast dat de VS nog altijd het grootste aandeel heeft in het totaal aantal gebruikers (107,7m accounts), gevolgd door Brazilië (33,3m accounts) en Japan (29.9m). In totaal zijn er nu 140 miljoen actieve twitteraars, op een totaal aantal accounts dat de 500 miljoen heeft overschreden.

Google+

Google claimt dat Google+ op dit moment meer dan 170 miljoen gebruikers heeft. De activiteit van gebruikers is echter minimaal. Uit een analyse van RJMetrics blijkt dat de gemiddelde Google+ post minder dan één +1, reactie en re-share heeft. Drie op de tien gebruikers die een post hebben gedaan, maakten geen tweede post. Zelfs na 5 publieke posts is er een 15% kans dat een gebruiker daarna niet meer post. Bij de gebruikers die publieke posts plaatsen, zitten er gemiddeld 12 dagen tussen de postings. RJMetrics zet deze cijfers af tegen Pinterest, waar de activiteit veel hoger ligt. Inmiddels wordt Google+ steeds dieper binnen het productaanbod van Google geintegreerd. Zo is Google+ nu ook binnen Gmail verwerkt.

Pinterest

In Nederland is het bezoek aan Pinterest toegenomen van 150.000 naar 200.000 maandelijks unieke bezoekers. Het snelle succes van Pinterest heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De Japanse e-commercegigant Rakuten heeft $100 miljoen dollar geinvesteerd in de fotosite. Daarmee wordt de waarde van Pinterest nu gewaardeerd op 1,5 miljard dollar. Andreessen Horowitz, Bessemer Venture Partners en FirstMark Capital nemen eveneens deel in deze investering. 

Slideshare

Begin mei maakte LinkedIn bekend dat het Slideshare over heeft genomen voor een bedrag van 119 miljoen dollar. In april nam het aantal maandelijks unieke bezoekers vanuit Nederland toe tot 120.000.  Bij de overname maakte Slideshare enkele interessante cijfers bekend. Zo zijn er meer dan 9 miljoen slides geüpload. Maandelijks wordt de site bezocht door 29 miljoen unieke bezoekers. Op het web zijn 7,4 miljoen SlideShare-embeds aanwezig op 1,4 miljoen unieke domeinen. 

Tumblr

Als een van de beloften van 2012 is Tumblr aardig op weg. Gestart als microblog, wordt het in toenemende mate gebruikt om gebundelde content te publiceren. In Nederland is het aantal unieke bezoekers toegenomen van 592.000 tot 721.000 in april 2012. 

Heb jij andere of betere cijfers? Laat het weten ons in de comments!

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Afbeelding: Johannes Fuchs


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Die eerste grafiek is erg moelijk leesbaar, donkergrijs op een zwarte achtergrond.

    geplaatst op
  • In inleiding wordt Instagram genoemd, verder niet terug te vinden?

    geplaatst op
  • @Henk,
    Zag het zelf ook inderdaad, was nog niet in de gelegenheid om het aan te passen. Is nu gebeurd!

    @Ferdinand,
    Heb je gelijk in. Heb ze er eerst wel in staan, maar merkte dat die tov van vorige keer niet geüpdatet waren. Je kunt de cijfers wel vinden in het Stats Dashboard van Social media marketing.

    geplaatst op
  • Hoe is het toch mogelijk dat de Telegraaf Hyves ooit heeft gekocht, en ook nog eens voor zo´n absurd bedrag.

    Zonder twijfel de media blunder van dit decennium.

    geplaatst op
  • Fijne statistieken en goed om nog even een aantal puntjes te lezen die ik kan gebruiken voor mijn thesis. Dank Danny!

    geplaatst op
  • Zijn er nog onvoldoende gegevens om G+ te verwerken in grafiek 1?
    Dat de gemiddelde tijd die men besteed op sociale netwerken afneemt verbaasd mj niks, sommigen fanaten leiden zelfs aan infobesitas. Ben erg benieuwd naar het marktaandeel dat G+ gaat veroveren als gevolg van de push marketing van Google.
    Complimenten voor de infographic!

    geplaatst op
  • Bedankt voor deze gegevens, niet zozeer de aantallen maar de verhoudingen tussen de platforms spreken aan. Vergelijk aantal auto''s wereldwijd maar eens met FB-accounts !

    geplaatst op
  • Hi TwitterPomp,
    Nou, we hebben helaas niet echt goede cijfers over Google+. Probleem is dat het domein via plus.google.com een subdomein is. De comScore methodiek is er niet op gebouwd om op subdomeinniveau bezoekerscijfers te kunnen zien. Vandaar dat ik die niet heb opgenomen in de grafiek.

    geplaatst op
  • Het lijkt me duidelijk dat die infographic van Yellow Lemon Tree niet klopt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 43% van de personen tussen 40 t/m 64 jaar actief is op social media en slechts 7% van de jongeren (15 t/m 19 jaar). Dit zou ook tegen alle cijfers en trends in zijn. Zelfs tegen logisch verstand in.

    Van de 6,5 miljoen Facebook profielen in Nederland zijn er al 950.000+ profielen afkomstig van personen van 15 t/m 19 jaar. Oke, dubbele profielen zijn mogelijk en profielen zijn wat anders dan actieve gebruikers.... maar het verschil is wel erg groot. Zeker gezien het feit Hyves (momenteel nog) de plek voor jongeren is.

    In de eerdere blog van Newcom stond wel een overzicht met de personen waaronder dit onderzoek was uitgevoerd. Maar wanneer 7% van de jongeren uit het onderzoek tussen de 15 en 19 jaar waren, dan betekend dit toch niet dat ook 7% van de jongeren van 15 t/m 19 jaar actief is op social media? Ik zie die gegevens zo snel niet in de blog staan, maar het lijkt me duidelijk dat deze infograpic niet klopt. Het is overigens ook erg toevallig dat alles samen 100% is. Te snel gekopieerd / geplakt?

    De formaten van die taartdiagrammen bij Gebruik geven overigens ook een redelijk vertekenend beeld.

    geplaatst op
  • @Maarten: volgens mij moet je die grafiek anders lezen. De vraag was volgens mij: in welke leeftijdscategorie vallen de mensen die actief zijn op social media. Dat blijkt bijv. al uit het feit dat de percentages samen 100% zijn.

    Er staat dus dat van alle sociale media-gebruikers 7% tussen de 15 en 19 jaar is. En dat percentage is veel minder gek, voornamelijk omdat die leeftijdscategorie zoveel kleiner is dan de overige.

    geplaatst op
  • Dus er zijn 3 miljoen twitter accounts in Nederland, en 1/3 daarvan plaatst minimaal 1 keer per 3 maanden een tweet... En dan is 1 keer per 3 maanden in mijn ogen niet eens een actieve gebruiker. Volgens Twirus.nl zijn het er eerder rond de 600.000 die vaker dan 10 keer per maand een tweet plaatsen.

    En hoeveel daarvan zijn de bedrijven is nieuws zenden?

    Twitter = overrated??

    geplaatst op
  • Aansluitend bij de reactie van Jeroen Smit; het blijft van belang om de definties die gehanteerd worden te vermelden, wat wordt gezien als actieve gebruiker? Bij het onderdeel over Twitter wordt daar specifiek een toelichting op gegeven, maar hoe is dit in de Infografic meegenomen (actieve leden in NL)? Ik ben benieuwd welke def. hier gehanteerd is. Niet om de discussie aan te gaan over of wat wel/niet actief is, maar wel om te weten wat de aanname is.

    geplaatst op
  • De meest actieve leeftijdsgroep op social media is 40 t/m 64 jaar? En 65 t/m 79 is nog actiever dan de leeftijdsgroep 15 t/m 19 jaar?

    Onwaarschijnlijke cijfers...

    geplaatst op
  • @Bram Koster:

    In de infographic staat toch echt "Welke leeftijdsgroepen zijn het meest actief op social media". Dan is het al niet goed verwoord.

    Wanneer ik het lees op jou manier, dan kloppen de aantallen nog bij lange na niet. Dat zou namelijk betekenen dat 65+ twee keer meer actief is op social media (met 13 + 5% tegenover 15 t/m 19 jaar met 7%). Het zou ook tegen alle andere cijfers en trends in zijn.

    De oorspronkelijke gegevens heb ik overigens gevonden:
    http://www.slideshare.net/fullscreen/newcomresearch/newcom-research-consultancy-gebruik-social-media-nl-mei-2012/10

    Zo te zien zijn dit de gegevens over de populatie van het onderzoek. Dat zou ook beter verklaren waarom het totaal steeds 100% is.

    geplaatst op
  • Dit artikel verdiend indedaad een kritische noot, als je vroeg wakker bent dan moet je instantly opmerken dat de cijfers niet rijmen.

    geplaatst op
  • De leeftijdsindeling is niet in verhouding:

    De groep 15-19 = 5 leeftijden
    De groep 40-64= 25 leeftijden

    Een logisch vervolg is dan dat de percentages van 40-64 jaar vele malen hoger zijn dan die van 15-19 jaar.

    geplaatst op
  • Dank voor het delen van deze stats en cijfers. Nog even los van diverse reacties op deze blogpost die vraagtekens doen rijzen bij de validiteit van deze gegevens en de kwaliteit van de data blijven bij dit soort statistieken helaas diverse wezenlijke vragen onbeantwoord.

    Deze (5) aspecten hebben stuk voor stuk te maken met het feitelijk bereik en business waarde van de juiste social media, juist in Business to Business / B2B. Zie deze post voor een toelichting (reacties welkom!): http://bit.ly/KSmQDg

    geplaatst op
  • Dank voor het delen van deze stats en cijfers. Nog even los van diverse reacties op deze blogpost die vraagtekens doen rijzen bij de validiteit van deze gegevens en de kwaliteit van de data blijven bij dit soort statistieken helaas diverse wezenlijke vragen onbeantwoord.

    Deze (5) aspecten hebben stuk voor stuk te maken met het feitelijk bereik en business waarde van de juiste social media, juist in Business to Business / B2B. Zie blogpost voor 'n toelichting.

    geplaatst op
  • Dank voor het delen van deze stats en cijfers. Nog even los van diverse reacties op deze blogpost die vraagtekens doen rijzen bij de validiteit van deze gegevens en de kwaliteit van de data blijven bij dit soort statistieken helaas diverse wezenlijke vragen onbeantwoord.

    Deze (5) aspecten hebben stuk voor stuk te maken met het feitelijk bereik en business waarde van de juiste social media, juist in Business to Business / B2B.

    geplaatst op
  • Ik ben even lost.. Hier: http://www.newcomresearch.nl/socialmedia lees ik dat Hyves 3 miljoen gebruikers heeft, waarvan 0,9 dagelijks. Dit cijfers komt uit mei 2012, in het dashboard lees ik 9,8 miljoen nederlandse leden en hierboven vind ik 4,4 miljoen actieve leden. Die cijfers verschillen best veel van elkaar.. Welke zijn nou het meest betrouwbaar?

    geplaatst op
  • Hi Femke,

    Als je wilt bepalen van welke cijfers je uit moet gaan moet je kijken naar hoe de cijfers zijn gemeten.

    De cijfers van Newcom komen van een enquete waarin mensen gevraagd is naar hun social media gebruik. Dus 'reported behaviour'.

    Het ledenaantal wat in het Stats Dashboard zijn het aantal geregistreerde accounts. Daar zitten inmiddels veel inactieve accounts tussen, o.a. omdat veel mensen zijn overgestapt naar Facebook. Hier zou ik dus niet vanuit gaan.

    De 4,4 die je noemt vind ik niet terug maar ik denk dat je het aantal unieke bezoekers bedoelt, dat zijn er ±5 miljoen. Deze cijfers zijn gemeten door comScore. Middels een panel meten zij het daadwerkelijke surfgedrag van mensen. Dus het aantal mensen die minimaal 1 keer per maand een pagina op hyves.nl bekijken.

    Helpt dat?

    geplaatst op
  • Als ik toch een advies moet geven, dan zou ik uit gaan van de 'time spend', die gemeten wordt door comScore. Deze geeft niet alleen de mate van adoptie aan maar ook de intensiteit. Je kunt deze vinden in het Stats Dashboard (klik op 'bekijk tijdsbesteding').

    geplaatst op
  • Ha Danny! Dank! Dat maakt het duidelijk. De 4,4 van Hyves haal ik uit de infographic hierboven. Van de meeste social networks ligt eea nog redelijk dicht bij elkaar, maar de Hyves cijfers zijn zo verschillend dat het inderdaad het handigst is om de time spent te nemen. Dank voor de verduidelijking!

    geplaatst op
  • De leeftijdsbepaling is inderdaad onwaarschijnlijk. Zie hier de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek als het gaat om sociale media gebruik in Nederland 2011.
    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3296-wm.htm

    Weliswaar gegevens van anderhalf jaar geleden, maar toch: Volgens CBS 12 - 25 jarigen 95 procent, 25 -45 jarigen 72 procent totale aantal internetgebruikers.

    geplaatst op
  • Vraag ; de infographic gaat over welke periode?

    geplaatst op
  • Voor zover ik me goed herinner loopt de infographic een maand achter, dus over april. Maar als je actuele cijfers zoekt kun je beter even in het nieuwste topic kijken: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-de-halfjaarcijfers-van-2012/

    geplaatst op
  • Of in het Stats Dashboard voor Social media, dat is altijd up-to-date: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/social-media-marketing/

    geplaatst op
  • Vandaag de dag zien de meeste ondernemers op het internet door de bomen het bos niet meer ik zou ze dan ook willen aanraden om lid te worden van een ondernemers commmunity om hun kennis met anderen ondernemers te delen het motto om vandaag de dag succes vol te zijn is daarom dan ook "samen sterk ondernemen " met vr gr pedro

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.