De invloed van het ‘Irma-effect’ op website-optimalisatie

De invloed van het ‘Irma-effect’ op website-optimalisatie

Het ‘Irma-effect’: ontstaan dankzij gebarentolk Irma Sluis, die aan het begin van de coronacrisis regelmatig te zien was tussen Mark Rutte en Hugo de Jonge tijdens hun wekelijks persconferenties. Het zorgde voor een forse toename van het aantal aanmeldingen van gebarentaalstudenten. Overigens niet alleen in Nederland. Wereldwijd zorgden gebarentaaltolken ervoor dat mensen met een gehoorbeperking het nieuwe coronanieuws konden volgen.

Ook voor het optimaliseren van onze websites kunnen we hiervan leren. Door de toegankelijkheid van onze websites te vergroten, kan iedereen het web gebruiken, ongeacht hun handicap. Uiteraard kunnen bedrijven hier zelf van profiteren, maar de morele verplichting is nog belangrijker.

Meer dan miljard mensen hebben beperking

Tijdens het schrijven van deze blog lanceerde Contentsquare een gratis handboek over dit onderwerp. Volgens dit handboek hebben meer dan een miljard mensen een beperking die hun vermogen om internet te gebruiken beïnvloedt. Er zijn veel redenen waarom je websitebezoekers moeite kunnen hebben om toegang te krijgen tot je website. Gehoorbeperkingen, gezichtsbeperkingen, dyslexie en gebrek aan motorische controle zijn er slechts enkele.

Wat cijfers uit het rapport van Contentsquare:

  • 1 op de 25 mensen is blind of slechtziend
  • 1 op de 12 mannen is kleurenblind
  • 1 op de 10 mensen heeft dyslexie

Deze mensen kunnen problemen ervaren met online winkelen, chatten met de klantenservice, online cursussen volgen en met het bezoeken van je website. En voor je website betekent dit natuurlijk een lagere conversieratio en een lagere SEO ranking.

Gelukkig stellen overheden steeds meer standaarden voor webtoegankelijkheid op naarmate het bewustzijn hierover groeit. Met andere woorden: alle product owners, conversiespecialisten en SEO-specialisten zouden dit onderwerp top of mind moeten hebben.

Leer je bezoekers te begrijpen

Zoals bij iedere optimalisatieslag, is de eerste stap het begrijpen van je websitebezoeker. Hieronder vind je per beperking een korte uitleg en enkele oplossingen voor je website. Maar als je je gebruikers echt wilt begrijpen, kun je zelf beperkingen 'ervaren' of (ik hoop dat je dat al doet): gebruikersonderzoek doen.

Om het zelf te ervaren, simuleren verschillende Chrome-extensies hoe mensen met een handicap internet ervaren. Een voorbeeld is Web Disability Simulator. Als je een gehoorbeperking wilt ervaren, kun je proberen instructievideo's en online cursussen te bekijken terwijl je het geluid uitgeschakeld. En aangezien er een grote groep mensen is die geen muis of trackpad gebruikt (vanwege fysieke of visuele beperkingen), kun je proberen te navigeren door alleen gebruik te maken van je toetsenbord.

Voor gebruikersonderzoek kun je usability tests uitvoeren of je gebruikers met een beperking interviewen om te begrijpen hoe goed ze op je website kunnen navigeren. Natuurlijk kun je ook UX-designers of CRO-specialisten met een beperking aannemen.

Visuele beperkingen

Mensen met een ernstige visuele handicap gebruiken text-to-speech software die de inhoud van een webpagina voorleest. De software scant de navigatie en headers en met behulp van het toetsenbord navigeren deze gebruikers door je website. Blinde mensen vertrouwen daarom volledig op goed gestructureerde inhoud en duidelijke navigatie.

Bekijk deze YouTube-video om te zien hoe het werkt: 

Mensen met slechtziendheid en kleurenblindheid zullen over het algemeen door je website navigeren net als gebruikers zonder beperkingen. Te kleine lettertypen en bepaalde kleuren kunnen er echter wel voor zorgen dat ze je website niet goed kunnen gebruiken.

Voor deze mensen is een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 nodig. Er zijn verschillende websites en Chrome-extensies om dit te controleren. Ook is een lettergrootte van minimaal 14 punten, maar bij voorkeur 16 punten of groter, vereist. En gebruik bijschriften bij je afbeeldingen, zodat gebruikers begrijpen wat de afbeelding weergeeft als ze deze niet kunnen zien.

Gehoorbeperkingen

Wanneer je website of digitale product alleen geluiden gebruikt om een ​​boodschap over te brengen, zullen mensen met een gehoorbeperking sterk afhankelijk zijn van ondertiteling. Volgens het rapport van Contentsquare lijdt ongeveer 6,1 procent van de wereldbevolking aan gehoorverlies.

Voor mensen met een gehoorbeperking is het volgen van een videocursussen alleen mogelijk als deze voorzien zijn van voorzien zijn van ondertiteling. Training in een klaslokaal met een leraar volgen, is voor velen onmogelijk, tenzij ze een uitstekend zicht hebben op de lippen en het gezicht van de leraar. En voor online lessen geldt: als een docent iets uitlegt door te spreken en tegelijkertijd zijn scherm deelt, is het onmogelijk om de les te volgen.

Voor online lessen geldt: als een docent iets uitlegt door te spreken en tegelijkertijd zijn scherm deelt, is het onmogelijk om de les te volgen

Veel (bekende) online cursussen en veel product instructievideo's hebben geen ondertiteling. Sommige hebben geautomatiseerde bijschriften, maar deze tonen vaak de verkeerde woorden. Verder is het goed om te weten dat Google Meet nu live geautomatiseerde ondertiteling heeft tijdens videogesprekken. En deze ondertiteling is behoorlijk nauwkeurig. Heel cool om te zien.

Mensen met tinnitus (oorsuizingen) hebben totaal verschillende problemen. Omdat ze geluiden horen die niet worden veroorzaakt door geluiden uit hun omgeving, is het voor hen moeilijk om lang geconcentreerd te blijven. Daardoor zijn lange teksten met moeilijke woorden moeilijk te lezen. Dit geldt overigens ook voor mensen met dyslexie. Om deze mensen te helpen, kun je je tekst gemakkelijker scanbaar maken, geen moeilijke woorden gebruiken, geen kleine lettergroottes gebruiken en voldoende witruimte tussen de regels laten.

Om deze handicap beter te begrijpen, had ik het genoegen om te chatten met Youness Bensouda (hij is op zoek naar een baan).

Andere beperkingen

Naast gehoorbeperkingen en gezichtsbeperkingen, zijn er verschillende andere beperkingen die mensen ervan weerhouden je website te gebruiken.

Lichamelijke beperkingen zoals verlamming en problemen met de motoriek kan mensen ervan weerhouden om de dingen te doen die ze graag zouden willen doen. Internet kan, juist voor hen, helpen om spullen te bestellen en in contact te blijven met familie en vrienden. Houd er rekening mee dat het voor deze mensen misschien onmogelijk is om een muis te gebruiken.

Mensen die lijden aan cognitieve stoornissen, zoals dyslexie en geheugenverlies, hebben invloed op de manier waarop mensen informatie verwerken. Het kan bijvoorbeeld van invloed zijn op hun vermogen om een ​​groot stuk tekst te begrijpen of het moeilijk maken voor iemand om zich te lang op een webpagina te concentreren.

Zorg bij deze bezoekers ook voor een goede navigatie, gestructureerde inhoud, houd pop-ups tot een minimum beperkt, een lettergrootte van minimaal 14 punten, maak je website toegankelijk zonder muis en zorg voor automatisch invullen van formulieren en betalingfunnels.

Dus: verbeter de toegankelijkheid van je website

Met meer dan een miljard mensen met een beperking die van invloed is op hun vermogen om internet te gebruiken, moeten we onze websites toegankelijker maken. Niet alleen voor de extra omzet, maar vooral omdat het een morele verplichting is. Overheden stellen gelukkig standaarden voor webtoegankelijkheid op. Degenen die verantwoordelijk zijn voor een website of digitaal product kunnen webstandaarden volgen, zoals de W3C-, WCAG- of Google-kwaliteitsrichtlijnen.

Ook het handboek van Contentsquare, waar ik veel informatie voor deze blog vandaan heb gehaald, is zeer de moeite waard om te lezen. Het geeft meer informatie en checklists om je website toegankelijker te maken. Je kunt het handboek hier downloaden.

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.