De crisis te lijf: In 3 eenvoudige stappen online met jouw restaurant of winkel
Blijf je vaste klanten bedienen tijdens de Corona epidemie
Alles online kopen is het nieuwe normaal geworden. Nu de horeca verplicht heeft moeten sluiten en ook veel winkels al gesloten zijn wordt creativiteit gevraagd. Je wilt jouw vaste klanten vast niet in de steek laten.
Ga jij jouw vaste klanten eten of producten bezorgen of niet?
Nu is het moment om ‘Support your local business’ extra te stimuleren. Wij hebben enkele tips voor jou die daarbij kunnen helpen.
Allereerst heb je waarschijnlijk al een website. Wil je als restaurant eten laten bezorgen, dan is het meest logisch om je aan te sluiten bij Thuisbezorgd.nl, Deliveroo, Uber eats of andere alternatieven. Als winkel kun je eenvoudig een webshop opzetten met Strato, CCV-shop, Lightspeed of vele anderen.
Lokaal verkopen
Maar, wat als je nu jouw bestaande klanten in jouw directe omgeving heel eenvoudig wil bedienen? En je wil graag zoveel mogelijk direct en persoonlijk contact? Dan zijn er alternatieven.
We sommen ze even op:
- Plaats het menu of jouw productenoverzicht op jouw Instagram account, Facebook pagina of website met jouw email adres of mobiele nummer erbij
- Regel een veilige afhaal- of bezorgmogelijkheid zonder fysiek contact met jouw klanten zoals het plaatsen van een bestelling voor de deur of bij een afhaalloket
- Zorg voor een goede betaalmogelijkheid
Welke betaalmogelijkheden passen bij jou?
Wij zoomen iets verder in op punt 3. betaalmogelijkheden. Bij betalen moet je met de volgende zaken rekening houden:
- Betalen moet makkelijk zijn voor jouw klanten
- Je wilt gegarandeerd zijn van de betaling
- Betalen moet veilig zijn
- De kosten van betalen moeten redelijk zijn ten aanzien van jouw marge
Welke opties heb je dan om het betalen te regelen? Eigenlijk is het heel eenvoudig. Kijk gewoon naar wat je al gebruikt, privé of zakelijk. Dat kun je prima inzetten om nu snel van start te gaan om jouw vaste klanten snel te bedienen.
We hebben ze voor jou op een rij gezet:
Wat moet je ervoor doen |
A. Gemak |
B. Garantie |
C. Veilig |
D. Kosten |
|
Tikkie* |
De zakelijke rekening kan als begunstigde rekening worden ingesteld |
+ grote naams-bekendheid, werkt met alle banken |
+ evt. eerst betalen dan leveren |
+** |
++ standaard bankkosten |
Tikkie zakelijk |
Aanvragen bij Tikkie en een ABN AMRO rekening openen voor een account met meerdere gebruikers |
– |
+ |
+ Tikkies vanuit jouw bedrijfsnaam komen betrouwbaar over. |
– tot 100 Tikkies per maand: € 0,25 per betaalde Tikkie (excl. btw) |
Betaalverzoek ING, Rabobank, Knab |
Kan direct vanuit de zakelijke rekening geïnitieerd worden |
+ Iets minder bekend dan Tikkie, maar de werkwijze is hetzelfde |
+ evt. eerst betalen dan leveren |
+ |
++ standaard bankkosten |
Overboeken |
— klant moet zelf rekeningnr. invoeren |
+ bij vooraf betalen – als je achteraf laat betalen |
++ |
++ standaard bankkosten |
|
Pinnen*** (aan de deur) |
Je kunt jouw bestaande (mobiele) PIN terminals gebruiken |
++ |
++ |
++ alleen contactloos**** “corona”-proof |
+ afhankelijk van PIN-contract |
* Tikkie gaat ervan uit dat een zakelijke gebruiker een zakelijke Tikkie account aanvraagt
** Zie voor meer informatie mbt veiligheid en misbruik: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/tikkie
*** Als je geen PIN-apparaat hebt kunnen je overwegen om een PIN-reader voor je mobiele telefoon aan te schaffen. Zie voor een overzicht van aanbieders: https://overonlinebetalen.nl/mobiel-pinnen/
**** Betaallimiet voor contactloos betalen is tijdelijk verhoogd: https://www.betaalvereniging.nl/actueel/nieuws/minder-vaak-pincode-intikken-bij-contactloos-betalen-met-bankpas/
Lokaal succes
Meerdere ondernemers zijn al voortvarend aan de slag gegaan. Onderstaand twee voorbeelden.
Hopelijk helpt dit om jouw vaste klanten te bedienen en om omzet in jouw zaak te behouden tijdens de Corona-epidemie. Veel succes!
Laat het ons gerust weten als je vragen hebt.
Het Connective Payments team
www.connectivepayments.com
connect@connectivepayments.com