De carrière van een marketeer

27 oktober 2018, 08:00

Als marketing-ondernemer kan er nogal wat veranderen in een korte tijd. Van startende ondernemer, naar marketeer, naar manager, naar CMO en naar niets in een paar jaar tijd. Een persoonlijk verhaal over startup-succes en daar radicaal mee stoppen om uit te vinden wat je echt wil als marketeer annex ondernemer.

Samen met twee Tilburgse studievrienden opende ik op 7 maart 2011 een webshop. Ja, letterlijk vanaf die spreekwoordelijke zolderkamer. Vanaf dat moment mocht ik mezelf naast student ook vol trots ondernemer noemen. Ik studeerde finance, maar wist ook iets van marketing, dus werd ik de marketeer. Dan rol je ergens in, het overkomt je, en voor je het weet ben je SEO-, SEA- en Analytics-expert.

Had ik daarvoor geleerd? Nee. Had ik ervaring? Nauwelijks. Is het te doen? Ja.

Blijkbaar waren we goed in wat we deden, want binnen een paar jaar wonnen we verschillende prijzen waaronder een Thuiswinkel-award, de Young Entrepreneur Award en bovendien werden we door de FD Gazellen uitgeroepen tot het zesde snelst-groeiende bedrijf van Nederland.

Startup-fase voorbij

Maar op het moment dat je bedrijf serieus gaat groeien, kun je het niet meer allemaal alleen. Dus ga je allerlei online marketingspecialisten aannemen en opeens is daar een compleet team dat je aan moet sturen. Zonder dat je het door hebt, verander je van ondernemer en marketeer in manager.

Had ik daarvoor geleerd? Nee. Had ik ervaring? Nauwelijks. Is dit wat ik wilde? Geen idee.

“Zonder dat je het merkt, verander je van ondernemer en marketeer in manager”

Het voelt soms jammer dat die startup-fase zo snel voorbij is gegaan, omdat het zo’n heerlijke dynamiek had die toch verandert als je groter wordt. We openden tientallen nieuwe online speciaalzaken en breidden uit naar Duitsland, Frankrijk en Engeland. Op een gegeven moment besef je dat het bedrijf in een paar jaar tijd vanuit niets naar ruim 10 miljoen euro omzet is gegroeid en dat anderen je CMO zijn gaan noemen.

Had ik daarvoor geleerd? Nee. Had ik ervaring? Nauwelijks. Was ik nog de juiste persoon op de juiste plek? Ik denk het niet…

Roer moet radicaal om

Of je nou ondernemer of werknemer bent, het is niet altijd gemakkelijk om in de spiegel te kijken en je af te vragen of je de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment bent. Ik kwam tot de conclusie dat iemand anders mijn functie beter zou kunnen uitvoeren dan ikzelf, wat best pijnlijk was. Dus ging het roer radicaal om. Er werd een nieuwe CMO aangesteld en zelf nam ik een sabbatical voor onbepaalde tijd, om op wereldreis te gaan. Even helemaal niets.

“Of je nou ondernemer of werknemer bent, het is niet altijd gemakkelijk om jezelf een spiegel voor te houden”

Ik reed met een campervan door Nieuw-Zeeland, ging op yoga-retraite in Bali, zeilde langs de kust van Thailand en bezocht de grote techreuzen zoals Google en Facebook in Silicon Valley. Ik nam de tijd om tot rust te komen, goed na te denken en vol inspiratie terug te komen.

Waarde van een sabbatical

Deze tijd heeft mij enorm goed gedaan en dat is ook direct de moraal van dit verhaal: ik zou iedereen sterk willen aanbevelen om eens echt de tijd te nemen om rustig na te kunnen denken en anders te leven. Zo’n sabbatical klinkt voor sommigen misschien als onrealistisch, maar als je het wil, kan het altijd; en geloof mij, het is onvoorstelbaar waardevol.

Ik voel me weer op en top ondernemer en werk nu als groei-manager aan ons bedrijf, in plaats van in het bedrijf. Een rol die op dit moment beter bij mij past en waar het bedrijf ook meer aan heeft. Daarnaast probeer ik ook meer tijd vrij te maken om zowel het verhaal van ons bedrijf als mijn persoonlijke verhaal met andere te delen. Ik hoop enerzijds dat het anderen zal inspireren en anderzijds verwacht ik dat anderen ons aan de hand van dit verhaal ook weer verder kunnen helpen.

Stan Verhoeven
Eigenaar bij Etrias

Stan Verhoeven is oprichter en mede-eigenaar van Etrias. Etrias is een e-commerce bedrijf dat tientallen online speciaalzaken exploiteert in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Als CMO was hij 6 jaar verantwoordelijk voor de marketing van Etrias totdat hij het roer omgooide en op wereldreis ging. Inmiddels is hij terug en deelt hij zijn persoonlijke en zakelijke ervaringen o.a. hier bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!