De belangrijkste aankondigingen van Google Analytics Summit 2013

2 oktober 2013, 11:29

Integratie van Doubleclick en meer bezoekersinzichten

De eerste uren van het jaarlijkse evenement waarin Google de nieuwste en grootste updates van hun Analytics-dienst aankondigt, zijn gepasseerd. En zoals ieder jaar volgt Oogst de Google Analytics User Summit op de voet. Googles product management director Babak Pahlavan mocht de eerste onthullingen doen en kwam met maar liefst 14 nuttige ontwikkelingen en toevoegingen die aansluiten op bovenstaande speerpunten. Hier een overzicht van de aankondigingen waar we bij Oogst het meest enthousiast van worden.

Dit artikel heb ik samen geschreven met mijn collega en mede-Marketinfacts-blogger Jorn Vriend. Tijdens de Google Analytics Summit 2013 in Mountain View doen meerdere van onze consultants verslag van nieuwe aankondigingen.

De summit staat dit jaar in het teken van drie onderdelen:

  1. Act (handelen): Reageer op data en vergroot inzichten.
  2. Empower (machtigen): Nieuwe tools en technieken om te analyseren en beslissingen te maken.
  3. Access (toegang): De juiste data brengen aan de juiste gebruikers

Integratie van Doubleclick campaign manager

Google heeft bekendgemaakt dat het op korte termijn de Doubleclick campaign manager integreert in Google Analytics (GA). Hiermee biedt GA direct inzicht in de prestaties van Google Display-campagnes, op diverse vlakken. Naast inzicht in post- en preview-conversies wordt ook de waarde van plaatsingen, formaten en sites beschikbaar gesteld. Dit maakt het mogelijk om de waarde van bannerviews beter te beoordelen en gerichtere optimalisaties in de bannercampagnes door te voeren.

Integratie Doubleclick campaign manager

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

In combinatie met de informatie die Google beschikbaar stelt over de interesses die bestaande bezoekers hebben, is het mogelijk optimale biedingen in te stellen. Als je overigens benieuwd bent welk profiel Google van jou heeft samengesteld, bezoek dan de Google ads preference manager.

Publiek beschikbaar stellen van aanvullende bezoekersinzichten

Google heeft tijdens de Summit ook aangekondigd dat het de bezoekersinzichten zal gaan verrijken met demografische gegevens, geslacht en interessecategorieën, gebaseerd op Google Display Netwerk-profielen. Een zeer belangrijke toevoeging, aangezien hiermee de koppeling gemaakt kan worden tussen marketingprofielen aan de ene kant (communicatie) en de gedragingen van deze profielen op de site aan de andere kant.

Oogst heeft al enkele maanden beschikking over deze bèta en heeft deze inzichten kunnen gebruiken binnen bestaande campagnes. Wat deze gegevens kunnen aantonen, is dat bepaalde doelgroepen beter presteren dan andere doelgroepen. Het screenshot hieronder laat de weergave van deze gegevens binnen Google Analytics zien:

Klik op de afbeelding voor een grote weergave

Het is vooral interessant om deze dataset naast de bestaande CRM-data te leggen, om waardevolle segmenten samen te stellen. Zo kunnen we bijvoorbeeld localiseren welke doelgroepen op dit moment voor je bedrijf het meest winstgevend (lange en korte termijn) zijn en dit naast de beschikbare online gegevens uit Google Analytics leggen. Wellicht zijn je bestaande klanten in een specifiek segment (voorbeeld: mannen van 35 jaar en ouder) het meest interessant, maar blijken mannen tussen 18-24 online de hoogste omzet te vertegenwoordigen. Dit zou betekenen dat de online campagnes hierop aangepast kunnen worden, om juist deze doelgroep te bereiken. Doordat je veel meer inzicht hebt in het soort (nieuwe) klanten kan op basis van deze gegevens een plan worden opgesteld om bijvoorbeeld klantloyaliteit te verbeteren en retentie te stimuleren.

In combinatie met verschillende (online) modellen kan de klantwaarde worden bepaald, om de uiteindelijke ROI vast te stellen. Het is echter wel een vereiste om campagnes op het Google Display Netwerk te activeren.

Verbeterde, uitgebreide en snellere geavanceerde segmentatie

De nieuwe indeling voor segmenten is nog steeds niet voor iedere gebruiker uitgerold, maar Google blijft bezig met het toevoegen van functionaliteiten aan dit krachtige onderdeel van Google Analytics. Naast de toevoeging van demografische data en een nieuw uiterlijk is het nu ook mogelijk om meerdere gegevens te combineren tot een ‘unified segment’. Het gaat hier om het combineren van user segments (geslacht, leeftijd, woonplaats) met session segments als bekeken pagina en bezoekduur. Zo kunnen bezoekers gesegmenteerd worden in bijvoorbeeld opeenvolgende funnelstappen (“selecteer bezoekers die stap2.html bezoeken nadat zij stap1.html hebben bezocht”, dit is niet mogelijk in de doelentrechter).

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Deze feature was aangekondigd in juli en zal vanaf nu worden uitgerold naar de meeste gebruikers; eind 2013 zal iedereen over de nieuwe segmentenindeling beschikken.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Het bij elkaar brengen van acquisitie, bezoekgedrag en conversies (ABC)

Met de introductie van het rapport ABC’s (acquisition, behaviour & conversions) zet Google een goede stap om de gebruiksvriendelijkheid van GA te verbeteren voor haar gebruikers. De meest populaire inzichten worden zo samengebracht in één rapportage, zodat de meest belangrijke data naar voren komen in de bezoeken op jouw website: hoe komen zij op jouw site, hoe gaan ze daar mee om en hoe converteren zij? Het huidige verkeersbronnen rapport zal worden vervangen door dit meer intuïtieve rapport.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Integratie inzichten Analytics in Google Adwords

Met de komst van enhanced campaigns stimuleert Google semantiek in de campagnes: meer inspelen op context van de gebruiker, locatie en tijdstip. Deze ‘biedingslaag’ is inmiddels beschikbaar in Google Adwords. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat de demografische inzichten uit Google Analytics op termijn ook als ‘biedingslaag’ worden geïntegreerd in Google Adwords-campagnes. Oogst heeft hiervoor het model hieronder samengesteld, dat deze biedingslagen visualiseert. Oranje staat in dit geval voor de bestaande biedingslaag, de blauwe omringende laag zal op termijn beschikbaar worden in Google Adwords.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Biedingstrategieën voor campagnes

Met de inzichten die zowel de aanvullende bezoekersgegevens als de integratie van Doubleclick campaign manager bieden, is het mogelijk aangepaste biedingstrategieën op te stellen. Zo kan er in displaycampagnes voor worden gekozen om specifieker op bepaalde interessecategorieën in te zetten, in bijv. Adwords kan er juist voor worden gekozen andere biedingen te hanteren voor specifieke leeftijden en geslachten. Juist in combinatie met remarketing for search is het mogelijk uitgekristalliseerde biedingen te hanteren en zo het budget optimaal in te zetten.

Hierbij kan worden gedacht aan;

  • Specifieke biedingen voor bestaande klanten
  • Specifieke biedingen voor vrouwen, 45 jaar en ouder.
  • Zelfs is het mogelijk om biedingen te hanteren voor vrouwen van 45 jaar en ouder, woonachtig in Maastricht, alleen te vertonen na 21:00.

Uiteraard is voor iedere klant een ander profiel van toepassing, deze profielen dienen dus meer als ‘persona’s’. Daarnaast biedt dit interessante inzichten om klanten met een hogere conversiewaarde direct te benaderen.

Wij zijn erg benieuwd naar wat de rest van de Summit zal gaan brengen. Google Analytics wordt steeds minder een statistisch programma op zich, maar biedt meer toegevoegde waarde in klantenanalyse (customer life cycle), conversieattributiemodellen en inzichten die ook voor andere kanalen ingezet kunnen worden. Met deze toevoegingen aan Google Analytics zullen marketeers een nog beter beeld krijgen van de klant en zal Google Analytics meer gebruikt kunnen worden om de enorme beschikbaarheid aan data te analyseren.

Videoregistratie

Wil je de keynotes van de summit zelf terug kijken? Bekijk hieronder de keynotes (vanaf 22 minuten).

Olaf Veltmeijer
Consultant Web Analytics bij Oogst

In 2011 heeft Olaf de studie Sociale Psychologie afgerond aan de UvA. Na een periode statistiekwerkgroepen begeleid te hebben aan dezelfde universiteit is hij zich gaan richten op de online marketing: waar statistiek en psychologie een grotere rol spelen dan soms gedacht...

Categorie
Tags

4 Reacties

    Gerard Rathenau

    Bedankt voor de update Olaf. één opmerking. Je zegt het volgende:

    Het gaat hier om het combineren van user segments (geslacht, leeftijd, woonplaats) met session segments als bekeken pagina en bezoekduur.

    session segments zijn toch geen bekeken pagina’s. Dat zijn toch juist hit segments? Session segments zijn toch bezoeken/conversies/unieke gebeurtenissen?


    2 oktober 2013 om 13:08
    olafveltmeijer

    Inderdaad Gerard, je hebt helemaal gelijk. Bij het bedenken van een passend voorbeeld om deze feature uit te lichten heb ik dit niet helemaal correct geformuleerd. Bedankt, ik pas het artikel z.s.m aan!


    2 oktober 2013 om 15:07
    Mark Philips

    Analytics gaat dus echt meer de kant op van diepgaande campagne analyse? is er ook nog iets verteld over het afschermen van de organische zoekwoorden?


    3 oktober 2013 om 15:02
    SebastiaanHu

    Mark,

    Dit heeft niet zo zeer met Analytics te maken maar met het privacy beleid dat Google hanteert.

    Hou er maar rekening mee dat (not provided) niet meer weggaat. En dat is ook helemaal niet erg. Er zijn inmiddels tal van work-arounds om hier mee om te gaan.


    8 oktober 2013 om 06:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!