Het middeleeuwse concept van zeven onvergeeflijke zonden is al eeuwen een inspiratie voor kunstenaars. Denk bijvoorbeeld aan Dante’s goddelijke komedie, aan de film Seven van David Fincher of het boek Inferno van Dan Brown. Maar de zeven zonden - ijdelheid, vraatzucht, luiheid, lust, hebzucht, woede en jaloezie - kunnen ook een inspiratie zijn voor merken op social media. Want dat er fouten gemaakt worden, dat zien we elke dag. Daar valt veel van te leren. Hoe wordt er door merken op social media gezondigd en waar ligt het pad terug naar het socialmediaparadijs?
IJdelheid
Facebook en Twitter zijn prima plekken om je fans op de hoogte te houden van je activiteiten. Korting bij een winkel? Meld het. Unieke preview van je nieuwe product? Plaats het. Maar vergeet het sociale aspect van je sociale media niet. Zonder interactie en participatie zijn je berichten niets anders dan mini-persberichten die vaak verschijnen. Meer dan 25% van de merken op Facebook staat hun fans niet toe om berichten op hun Facebook-timeline te plaatsen. Willen deze merken dan alleen over zichzelf praten? Een gemiste kans die snel tot ergernis bij fans zal leiden. Kies er daarom voor om je sociale kant te omarmen, dan zullen je fans dat ook met je merk doen.
Vraatzucht
Het meten van je socialmediadoelstellingen is een essentieel onderdeel van je socialmediastrategie. Er zijn verschillende kpi’s die belangrijk zijn, maar steeds vaker wordt succes op Facebook gemeten aan de hand van IPM+. Dit cijfer wordt bepaald door het aantal likes, shares en reacties op je posts. Een hoog IPM+-cijfer betekent dat meer mensen je berichten zien. Een cijfer dat dus naar meer smaakt!
Sommige adverteerders gaan echter wel erg ver in hun honger naar meer likes, shares en reacties. Als interactie een trucje wordt, zullen je volgers dit al snel doorkrijgen. Interactie zonder relevantie zal je merk uiteindelijk geen goed doen. Kies daarom voor een gebalanceerd dieet van relevantie en interactie binnen het domein van je merk, dan hoef je nooit terug te grijpen op “National Cheese Ball Day”.
Luiheid
Je Facebook-campagne is voorbij, er volgt een evaluatie en tevreden concludeer je dat je actie een succes was. Je fans zijn verdubbeld. Daarmee kan je de nieuwe actie over drie maanden weer aanjagen. Tijd om achterover te leunen, te genieten van je welverdiende rust. Die fans lopen niet weg. Af en toe een berichtje naar ze sturen, leuk klusje voor de stagiair. Is natuurlijk geen prioriteit, als hij druk is met een ander project komt het later wel.
Is dit herkenbaar? Ongeveer 72 procent van de pagina’s heeft last van zeer inconsequent postgedrag. Dat is vernietigend voor je bereik. Facebook hanteert een algoritme voor de zichtbaarheid van je berichten. Hierin speelt de frequentie van updates een belangrijke rol. Post je te lang niet, dan blijft er maar een kleine groep over die je berichten ziet. De oplossing is simpel: de mouwen opstropen en serieus werk maken van het plaatsen van berichten. Doe het vaak en goed, dan bouw je met al je berichten aan je merk en hou je jouw fanbase actief.
Lust
Een fanatieke volger die jouw boodschap deelt met honderden vrienden op de verschillende socialmediakanalen die hij gebruikt, is de droom van iedere marketeer en een krachtige motivatie om voor social media te kiezen. Maar het aanmaken van een Facebook-pagina of Pinterest-account betekent niet dat deze persoon voor jou kiest. Wil je succesvol zijn, dan moet lust plaatsmaken voor liefde. Je zult je best moeten doen om het hart van je bezoekers, volgers en fans te veroveren. Wil je een echte relatie aangaan, dan is een langetermijn-socialmediastrategie noodzakelijk. Daarbij is je kanalenmix net zo belangrijk als je contentmix. Denk goed na welk kanaal je wilt inzetten en waarvoor. Kies liever voor een of twee kanalen waar je kwaliteit kan leveren, in plaats van op alle kanalen dezelfde content aan te bieden.
Hebzucht
Een goede hashtag op Twitter, Facebook of Instagram is goud waard. Merken die de conversaties goed volgen, kunnen slim en alert reageren op actuele ontwikkelingen. Door zowel te reageren als er tegen én over je gepraat wordt, maak je optimaal gebruik van het medium. Daarom is het volgen van trending topics een must. Zie je er een die bij je merk past, dan kan dit een mooie inspiratie voor een bericht zijn. Je bereikt dan meteen een grote groep twitteraars die deelnemen aan de conversatie. Een aantrekkelijk vooruitzicht, maar pas op voor hashtag-hebzucht: niet iedere populaire hashtag leent zich voor jouw boodschap. Dat dit nog wel eens misgaat, blijkt uit de voorbeelden hieronder.
Gebaksfabrikant Entenmanns gebruikte de hashtag #notguilty om te profiteren van een populaire discussie van die dag. Ze waren zich er niet van bewust dat deze hashtag voor de uitspraak in een racistische moordzaak stond.
http://techcrunch.com/2011/07/05/entenmanns-hashtag-surfing-fails-hard-with-notguilty-tweet/)" src="https://www.marketingfacts.nl/images/blog/7zonden_entenmann.png" style="height:252px; width:265px" />
Over slechte smaak gesproken: Epicurious, een website voor liefhebbers van lekker eten, besloot hun post over een smakelijk ontbijt iets relevanter te maken. Dit deden ze door in te haken op de aanslag tijdens de marathon van Boston.
http://thedailywhat.cheezburger.com/tag/Entenmanns" src="https://www.marketingfacts.nl/images/blog/7zonden_epicurious.png" style="height:182px; width:265px" />
Oeps. Webwinkel Celeb Boutique zag dat de hashtag #Aurora plotseling populair was. Dat leek ze een mooie gelegenheid om hun gelijknamige jurkje in de spotlight te zetten. Dat de hashtag voor voor de schietpartij in de Aurora bioscoop stond, waren ze even vergeten.
http://www.businessinsider.com/celebboutique-makes-incredibly-insensitive-tweet-about-aurora-shooting-2012-7" src="https://www.marketingfacts.nl/images/blog/7zonden_celeb.png" style="height:199px; width:265px" />
Woede
Social media zijn sociaal. Een uitspraak waar niemand van zal opkijken. Maar soms zie je berichten die je doen afvragen waarom sommige bedrijven er gebruik van maken. Zit je niet te wachten op reacties, vragen of opmerkingen? Dan passen de “oude” media misschien beter bij je. Kies je wel voor een social presence, reageer altijd netjes. Klinkt logisch? Niet voor bedrijven zoals Boners BBQ en Les Deux Garcons.
Jaloezie
Hoe doet je concurrent het? Hebben ze meer likes op hun pagina? De 'like-verzamelwoede' is in volle gang op Facebook. Begrijpelijk, want meer volgers of likes betekenen ook dat je berichten bij meer mensen aankomen. En heb je een grotere fanbase dan je concurrenten, dan is dat een mooi succes om in je jaarverslag te claimen. De verleiding is daarom groot om het binnenhalen van likes als campagnespeerpunt te zien.
Maar de ene like is de andere niet. De laatste tijd duiken steeds meer like-verkopers op. Voor een paar tientjes kan je het aantal likes van je pagina met enkele duizendtallen verhogen. Ziet er wel stoer uit, maar het werkt alleen in je nadeel. Het gaat bij deze deals vaak om nepprofielen, of profielen van buitenlandse gebruikers. Verwacht dus geen actieve deelname, likes of reacties van je nieuwe vrienden. Het gevolg is een enorme daling in je EdgeRank, het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen of jouw posts zichtbaar worden in de stream van je volgers. Daardoor verlies je ook nog eens het gedeelte van je volgers dat je wél zelf verdiend hebt. Kies daarom voor een strategie om fans te maken en te houden met een combinatie van acties, advertenties en content.
Conclusie
Met het principe van de 7 zonden kun je een aantal waardevolle lessen leren en valkuilen vermijden. Maak er goed gebruik van, iets anders zou zonde zijn. Succes!
Lezersvraag: welke fout maken merken op social media volgens jou (te) vaak?