De 6 meest legendarische livestreams van het afgelopen jaar

23 november 2017, 14:00

Online kan het verkeren; het internet giveth and taketh away. Wat nu helemaal een hip dingetje is, kan even later weer helemaal weg zijn. Je knippert even met je ogen en de hype is alweer overgewaaid.

Natuurlijk is dat een beetje gechargeerd, maar we kunnen gerust stellen dat ‘online’ vaak inherent is aan ‘vluchtigheid’. Blijvertjes zijn er gelukkig ook en we mogen best concluderen dat livestreams tot die categorie behoren. Zelfs in de jaren negentig werd er al geëxperimenteerd met het live uitzenden van zo’n beetje alles (kijk bijvoorbeeld maar eens naar de documentaire We Live In Public).

Wat wel verandert, zijn de platformen. Periscope en Meerkat waren in 2015 (twee jaar geleden, een eeuwigheid geleden lijkt het) verwikkeld in een cat fight over wie het populairste social streaming platform zou worden. Inmiddels kun je ook ‘gewoon’ via Facebook, Instagram of YouTube live verbinding maken met de rest van de wereld en spelen Meerkat en Periscope geen rol meer.

Het percentage marketeers dat ervaring heeft met livestreams is in de loop der jaren gestaag gegroeid naar 38, volgens de jaarlijkse Online Video Monitor van Quadia Online Video en Marketingfacts:

Tijd om wat livestream-inspiratie op te doen dus. Omdat 2017 weer een bijzonder livestreamingjaar was, zetten we de meest memorabele streams van het afgelopen jaar voor je op een rij. Wat in elk geval (ook) nauwelijks veranderd is ten opzichte van de begindagen van het internet; de livestreams die het meest worden gehypet, zijn over het algemeen de meest gewone, alledaagse gebeurtenissen.

1. Kaas kopen via Kaan’s Stream Store

Online kaas kopen en toch van de kaasboer zelf, live en persoonlijk uitleg krijgen over de kaas. Kaan’s Kaaswinkel uit Alkmaar had dit najaar ’s in samenwerking met ABN AMRO werelds eerste ’stream store’, een mix tussen een webwinkel en een fysieke winkel. De bank noemt het een ‘experiment met een knipoog’. Met de streamingwinkel wil het laten zien hoe je online klanten persoonlijke interactie kan bieden en echt kan betrekken bij je winkel.

2. Bijna honderdduizend mensen volgen zwangere April via livestream

Heel wat zeldzamer is de geboorte van een giraffe in een dierentuin. Begin dit jaar was mama April maandenlang het gesprek van de dag op Twitter; de giraffe van het Animal Adventure Park in Harpursville, New York was namelijk zwanger.

Dat komt bijna nooit voor in een dierentuin en dus zaten er wereldwijd mensen aan de computer gekluisterd. Waarom? De camera in het verblijf van April zond 24/7 een livestream uit die al maanden voor de uiteindelijke bevalling te volgen was via Facebook en YouTube.

Deze zogenaamde ‘Giraffe Cam’ trok dagelijks honderdduizenden kijkers van over de hele wereld die iedere dag opnieuw hoopten dat vandaag de dag zou zijn. Waarschijnlijk was niet iedereen ervan op de hoogte, maar giraffenbevallingen kunnen uren, maar soms ook weken duren.

Na vier maanden livestreamen was het dan eindelijk zo ver in – je verzint het niet – april. Deze geboorte werd door meer dan 1,2 miljoen mensen live bekeken op Facebook.

3. Livestream van Armin van Buuren concert trekt bijna vijf miljoen kijkers

Wat doe je als je geen ticket hebt weten te bemachtigen voor het concert van je favoriete artiest? Waarschijnlijk niet meer dan balen en online op zoek gaan naar veel te dure tickets. De fans van Armin van Buuren konden hun geluk dan ook niet op toen de dj aankondigde dat er een speciale drie uur durende livestream van de tweede show uitgezonden zou worden.

Deze livestream van Armins grootste soloshow, die te zien was via arminonly.tv, Facebook live én RTL 4, werd door ruim 4,8 miljoen mensen bekeken. En dat terwijl er in de Amsterdam Arena, waar de twee uitverkochte concerten plaatsvonden, maar ruimte was voor in totaal 80.000 bezoekers.

Het feit dat er gekozen werd voor streamen via de commerciële zender RTL4 en via zijn eigen platform, arminonly.tv, zal de dj vast geen windeieren hebben gelegd.

4. Lancering van Apple iPhone 8 en iPhone X

Om de zoveel tijd steekt de Apple-koorts weer de kop op: wanneer komt de volgende iPhone uit? En welke nieuwe features zal hij bevatten? En, belangrijker nog: blijft deze wel heel als je ‘m meteen uit het doosje laat? Afgelopen september was het weer zo ver; de livestream van de Apple keynote over misschien wel ‘de iPhone 8-onthulling’.

Saillant detail: om de livestream te kunnen volgen moet je wel in het bezit zijn van een iPhone, iPad, iPod Touch met Apple’s Safari-browser die draait op iOS, via Apple TV of een Mac met recente Safari en OS X updates. Toch doet dat Apple dit ieder jaar weer bijzonder knap; je weet eigenlijk al wat er gelanceerd gaat worden maar toch zitten er weer honderdduizenden kijkers met spanning af te wachten.

5. Grootste bierproeverij van Nederland

Meesterbrouwer Gerard was begin dit jaar samen met Bierista’s Arvid Bergström en Alain Schepers live te volgen via Facebook tijdens een online proeverij. Zo konden de Hertog Jan-fans alle varianten van een nieuwe vat-gerijpte bier ‘virtueel’ proeven onder leiding van het brein achter deze bijzondere bieren.

Niet alleen de mensen thuis konden online meegenieten met de door hun vooraf bestelde bieren maar de proeverij was ook via een live-verbinding op groot scherm te zien in negen cafés verspreid over het hele land. In totaal waren er 12.000 proevers die live mee proefden en 58.000 die achteraf de proeverij on-demand dunnetjes overdeden.

Naast het online en offline aspect, was er een interactief element: de meesterbrouwer beantwoordde prangende vragen van nieuwsgierige proevers live via Facebook.

6. De ‘waarom kijk ik hier naar’ livestream

Je verwacht het misschien niet, maar toch is hij goed voor minutenlang kijkplezier: de Abbey Road webcam.

Het is inderdaad niet heel veel meer dan een camera die is gericht op het beroemdste zebrapad ter wereld. Waarom hij toch spannend blijft: al die toeristen die zichzelf op de foto willen laten zetten (en dat het elke keer net niet mis gaat als er een auto aankomt). Ruim 150.000 mensen vergaapten zich dit jaar al aan deze webcam.

Doet dit je ergens aan denken? In 2015 maakte Purmerend furore met de Rotondecam. Inderdaad: gewoon een rotonde, gewoon in Purmerend. Initiatiefnemer Archie CRM schopte het er mooi mee tot de top 25 van meest interessante webcams van het jaar.

Inspiratie?

Toegegeven, de genoemde livestreams onder nummer 6 blinken misschien niet uit in originaliteit, maar dat betekent niet dat je er niet iets van kunt leren. Aan de ene kant doen spectaculaire uitzendingen als die van Armin van Buuren het heel erg goed, maar soms is er ook een stuk minder voor nodig om een groot publiek te bereiken.

Voor de 62 procent van de marketeers die nog geen ervaring heeft opgedaan met livestreams, is het devies: soms is het ook gewoon een kwestie van uitproberen en zien wat er werkt.

Geïnspireerd geraakt? Misschien zien we jouw livestream over een maand of twaalf dan wel weer terug in het volgende jaaroverzicht.

Frank Schröder
Marketing & Communications bij Quadia

Frank heeft een voorliefde voor marketing en geschiedenis. In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor de marketing & communicatie van EMG NL en Quadia .

Categorie

1 Reactie

    Jeffrey van Heck

    Organiseer je met boswachters een 12 uur durende livestream marathon vanuit de natuur, staan we niet eens in het jaaroverzicht


    27 november 2017 om 12:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!