De 25 beste Facebook-marketingartikelen van 2012

De 25 beste Facebook-marketingartikelen van 2012
, 5PM
@PeterMinkjan

2012 was op online marketing-gebied ongetwijfeld het jaar van Facebook. Het afgelopen jaar zijn er ontzettend veel artikelen over geschreven en ook hier op Marketingfacts is er veel aandacht besteed aan het onderwerp Facebook-marketing. Tussen al deze artikelen zitten logischerwijs goede en minder goede. Om overzicht te creëren tussen al deze artikelen heb ik een selectie gemaakt van de 25 beste nationale en internationale Facebook-marketingartikelen. 

De 14 beste Nederlandse artikelen

Laten we beginnen met de Nederlandse artikelen die er op dit vlak verschenen zijn. Ik heb een selectie gemaakt tussen de vele artikelen die ik heb gelezen en in mijn ogen de 14 beste uitgekozen. De artikelen zijn redelijk willekeurig gerangschikt. Allereerst tref je de artikelen aan die op Marketingfacts verschenen, daarna degenen die elders zijn gepubliceerd.

Eindelijk bewijs: meer sociale interactie leidt tot hogere merkbetrokkenheid (Bram Koster)
Onderzoek van de Social Embassy bewijst, dat meer online engagement met een merk op Facebook, bij consumenten leidt tot meer commitment met dat merk, meer koopintentie en een sterker communitygevoel. Het theoretisch onderzoek hebben ze later getest bij drie fanpagina’s. De resultaten daarvan vind je hier.

8 tips voor adverteren op Facebook (Sander Hof)
Sander geeft in dit artikel 8 tips m.b.t. Facebook advertising. Iedereen die adverteert op dit netwerk of dit van plan is kan deze praktische tips gebruiken om meer resultaat te halen.

Als jouw merk een Facebook vriend zou zijn (Sytse Kooistra)
In dit artikel zoomt Sytse Kooistra in op 3 onderdelen: social identity, afzender en tone of voice. Goed artikel dat je meteen praktische tips geeft om zelf je contentstrategie beter vorm te geven.

Waarom iedereen op Facebook een leuker leven heeft dan jij (Mischa Coster)
Dit artikel van Mischa Coster gaat niet specifiek over marketing, maar over het effect van sociale vergelijking wat plaats vindt tijdens het gebruik van Facebook. Een aanrader als je geïnteresseerd bent in de wijze waarop mensen Facebook gebruiken.

Analyseer al je Facebook-content in één oogopslag (Aljo Hartgers)
In dit artikel behandelt Aljo een snelle methode hoe je m.b.v. Excel een quick-scan kunt doen op je Facebook resultaten om zo je contentstrategie te verbeteren.

Contentstrategie voor Facebook: hoe bereik je je fans? (Danny Oosterveer)
In dit artikel geeft Danny aan hoe hij de Facebookpagina van Marketingfacts tot een succes heeft gemaakt. Samen met het eerste deel vormt deze blog een mooie case study die laat zien hoe je met weinig budget, maar met een juiste aanpak, een pagina aanmaakt en onderhoudt.

Artikelen die (helaas) niet op Marketingfacts verschenen

Natuurlijk verschijnen niet alleen op Marketingfacts goede artikelen over Facebook-marketing. Hieronder een selectie van 9 artikelen die op andere Nederlandse sites zijn verschenen.

De 11 beste Engelstalige artikelen

Naast de vele goede nationale artikelen die verschenen, zijn de beste artikelen in mijn ogen toch wel de volgende elf Engelstalige.

Reverse Engineering Facebook EdgeRank - Beyond the Theory (Thomas Baekdal)
Er is de afgelopen maanden veel discussie geweest over EdgeRank, het algoritme waarmee Facebook bepaalt wat er in het nieuwsoverzicht verschijnt. Hier zijn veel artikelen over verschenen, maar absoluut de beste over dit onderwerp was die van Thomas Baekdal. Hij deed uitgebreid onderzoek naar de werking van EdgeRank en publiceerde de  bevindingen op zijn blog.

The Complete Facebook Success Formula Every Marketer Should Know (Augie Ray)
In dit artikel wordt ook stil gestaan bij EdgeRank, maar de auteur voegt er twee belangrijke attributen aan toe: ‘Fans that matter’ en ‘Brand Vector’ waardoor de formule nog completer is.

Facebook Advertising / Marketing: Best Metrics, ROI, Business Value (Avinash Kausnik)
Web analytics-goeroe Avinash Kausnik geeft in dit zeer uitgebreide artikel een zeer goed beeld van de beste Facebook advertising KPI’s. Absoluut de moeite waard om te lezen als je adverteert op Facebook, of van plan bent om dit te gaan doen.

The future of advertising: Many, lightweight interactions over time (Paul Adams)
Auteur Paul Adams is Global Head of Brand Design bij Facebook en geeft op zijn persoonlijke blog zijn visie over de toekomst van adverteren en het belang van lichtgewicht interacties. Naast dit artikel deel ik ook graag zijn presentatie die hij dit jaar heeft gegeven: A New Creative Canvas.

How to Educate Bosses, Colleagues and Clients about Facebook Marketing (Brendan Irvine-Broque)
Moeite om het belang van Facebook marketing uit te leggen aan je baas, collega’s of je klanten? Pagelever helpt je met dit duidelijke artikel en whitepaper waarin ze de Facebook Marketing Lifecycle stap voor stap uitleggen. Praktisch, duidelijk en to the point. Kortom: gewoon goed.

Your Facebook Marketing Focus is Wrong and Here’s Why (Mike Maghsoudi)
PostRocket is een newsfeed optimization tool (ook getest door Marketingfacts trouwens, lees hier de bevindingen) en heeft daarnaast een ijzersterke blog. Ze plaatsen niet vaak een artikel, maar als ze het doen is het goed. Het beste artikel van ze vond ik deze die gaat over het belang van de juiste focus.

The Big List : 150 Facebook Pages Campaigns Case Studies (Wisemetrics)
Op zoek naar inspiratie? Dan moet je zeker deze lijst met 150 (!) Facebook case studies van Wisemetrics doornemen.

The Timeline Checklist All Facebook Pages Must Have (Japser Krog)
Zeer handige, praktische en complete checklist van Edelman Digital. Neem het door en je weet meteen of je nog iets vergeten bent.

The 5 basic rules of calculating fan/like/follower value. (Olivier Blanchard)
Wat is de waarde van een Facebook fan? Olivier Branchard geeft vijf regels die je kunnen helpen bij het beantwoorden van deze vraag.

Psychographic Targeting Unhinged! The Zen Of “Whole Customer” Persona Modeling (Marty Weintraub)
Het meest uitgebreide artikel dat je waarschijnlijk ooit zult vinden over het opstellen van persona’s modeling en hoe je daar Facebook advertising en andere online media bij kan gebruiken.

The (almost) definitive guide to Facebook for brands (Kevin Allen)
Dit artikel geeft een goede opsomming van punten waaraan je moet denken als merk, als je actief bent op Facebook. Sterkste tip: stop met die dertien-in-een-dozijn-berichten en ‘create ownable content - pieces of content that no other brand could make because they don’t share your voice, tone, world view, and assets.’ Oh nee wacht, de sterkste tip staat in onderstaande afbeelding:)

Mist er een artikel?

Hierboven heb ik 25 artikelen opgesomd die in mijn ogen zeker het vermelden waard zijn. Echter, dit is mijn persoonlijke selectie uit al die artikelen die het afgelopen jaar verschenen zijn. Mist er in jouw ogen een artikel? Laat het dan weten in de reacties, om zo een nog completer overzicht te hebben van het beste op het gebied van Facebook marketing.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.