De 1,5-metereconomie is geen alternatief voor de retail

16 april 2020, 06:00

Winkels zouden en masse moeten sluiten uit protest tegen onverantwoord beleid

Uit onderzoek van Locatus blijkt dat deze week driekwart van de winkels weer open is. Ik was vorige week even in de stad en zag: winkels gaan open maar het is armoede. Er is geen keus. Net als vele andere bedrijven vallen ze ergens tussen wal en schip. Je hebt je voorraad al ingekocht en dan valt plots de handel weg. Niet een beetje maar heel erg weg.

Een winkel is een aardig op elkaar afgestemde machine, een evenwicht tussen vierkante meters, assortiment en locatie. De omzet staat in relatie met de kosten van de vierkante meters. En ja, die kosten per vierkante staan in relatie tot winkeltraffic. Je betaalt voor winkeltraffic die nu niet wordt geleverd. Zonder traffic is een winkelvierkante meter op een A-locatie net zoveel waard als een vierkante meter op een leeg industrieterrein.

Een kind kan uitrekenen dat die balans nu weg is. Je gaat wel open en hoopt met wat er binnenkomt aan geld enkele rekeningen te betalen, misschien wat boodschappen te doen. Maar het gaat niet. Net als bij tal van horecagelegenheden en restaurants is het evenwicht zoek. Je hebt niet een restaurantkeuken die is afgestemd op afhaalmaaltijden. Je hebt geen koffietent om links en rechts een kopje koffie af te laten halen. Dat gaat niet.

Armoede

Ik lees overal dat de creativiteit van de horeca en de winkeliers zo gewaardeerd wordt: ‘kijk eens wat er allemaal wordt bedacht’. Maar het is armoede. Er wordt zelfs nu nog extra geïnvesteerd om afhalen mogelijk te maken, om elk kledingstuk dat mensen gepast hebben te stomen. Elke contacthandeling te desinfecteren. Natuurlijk is het prijzenswaardig, maar het verbloemt het probleem.

99 procent van alle bedrijven in Nederland is MKB

Het MKB-dossier is na het bestrijden van het virus misschien wel het belangrijkste dossier van Nederland. 99 procent van alle bedrijven in Nederland is MKB. Eigenlijk zou dat meer gevoeld moeten worden. Dat alle winkels ervoor kiezen om permanent dicht te gaan, dat er niet gedaan wordt alsof de 1,5-metereconomie een haalbaar alternatief zou kunnen zijn. Het gaat niet.

Suffe lokale belastingen

De winkels hadden het al niet makkelijk. Dankzij de lichtgewichtvertegenwoordiging op politiek niveau was er al de ongelijkheid van het speelveld. Dat winkels worstelden met winkelsluitingswetten, suffe lokale belastingen, met concurrentie van webwinkels die vanuit zolderkamers en industrieterreinen winkeltje mochten spelen terwijl de winkels in de stad de motor draaiende houden. Dat Amazon belastingontwijkend het retailspeelveld op mag. En dan zegt de staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer dat winkels het moeilijk hebben omdat er online concurrentie is.

Nee, winkels hebben het moeilijk omdat de politiek al jaren achter de feiten aanloopt. Omdat de politiek geen aandacht heeft voor het speelveld. Omdat de lokale politiek meer aandacht heeft voor het bouwrijp maken en verkopen van grond, voor nieuwe locaties, waardoor het winkelhart naar de donder gaat, simpelweg omdat de loop uit de stad wordt gehaald. Allemaal voor de politieke kassa, een proces dat al jaren gaande is.

Ondanks dat zijn winkels erin geslaagd om een positie te behouden. Ondanks dat ongelijke speelveld reikten de online winkelverkopen niet verder dan een procent of 10, 15 afhankelijk van de sector.

Als je wilt dat we de zaak redden, dan moet je op zijn minst zorgen voor solidariteit

We zagen Amsterdam na een paar weken al piepen: er kwam minder parkeergeld binnen. Je vraagt je af waar het bestuurlijke verstand zit. Wie denk je wie voor dat parkeergeld zorgt? Dit is geen pleidooi voor fysieke winkels versus online retail, ook online zijn goede verstandige ondernemers die buiten de boot van de regelingen vallen en vastlopen in het sompige ambtelijke moeras. Het is een bestuurlijk demasqué. Winkels zouden en masse moeten sluiten gewoon uit protest tegen dit onverantwoorde beleid.

De kapper en zijn buurman

Als je wilt dat we de zaak redden dan moet je op zijn minst zorgen voor solidariteit. Dat je miljarden steekt in de continuïteit van KLM of Schiphol, daar valt wat voor te zeggen. Het gaat immers om tienduizenden banen. En ja, de fysiotherapeut naast de kapper in het winkelcentrum kan ook rekenen op omzetcompensatie vanuit de zorgverzekeraar.

Maar de kapper kan nergens op rekenen, maar mag aan het einde van het jaar wel extra ziektekostenpremie lappen omdat de buffers van de zorgverzekeraars leeg worden gegeten door zijn buurman. Begrijp mij niet verkeerd, ik gun elke ondernemer een goede oplossing, ook mijn tandarts.

We leven in 2020, je kunt tegenwoordig met alleen telefoon en laptop de wereld besturen

Het is schrijnend te zien hoe goede ondernemers die soms al tientallen jaren de eigen broek ophouden en gewoon belasting betalen niet in aanmerking komen omdat ze bijvoorbeeld vanuit huis werken. We leven verdomme in 2020. Je kunt tegenwoordig met alleen een telefoon en een laptop de wereld besturen en niet alleen op doordeweekse dagen en niet alleen tussen negen en vijf. Wie bedenkt dan zo’n beperkte regeling? Dat kan toch alleen maar als je losgezongen bent van elke ondernemersrealiteit?

Natuurlijk moeten we KLM redden en Schiphol, het gaat om duizenden banen, en er zullen nog wel meer grote ondernemingen klem komen te zitten die moeten geholpen worden. Maar als je vraagt om solidariteit, en solidariteit is de kern waar deze hele crisis om draait, zul je uit een ander vaatje moeten tappen. Dan zul je oog moeten hebben voor al die ondernemers die de ruggengraat vormen van de samenleving. Dan zal je de portemonnee moeten trekken en met andere extra maatregelen moeten komen want op deze manier kookt de zaak droog.

Tadek Solarz
Directeur/DGA bij CMG Nederland

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als directeur/DGA van de Creative Marketing Group Nederland. Opdrachtgevers werken samen met CMG Nederland aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internet-technologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland. Marketing is mijn speelveld met een voorliefde voor business-development, positionering, retail, merkontwikkeling en design. Ik help marketeers met hun positioneringsvraagstukken, marcom-strategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instant oplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kun je me altijd bellen. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl omdat ik van simpel houd. CMG Nederland wordt gevormd door DWVTS marketingadviseurs, WEDA/BigID, Crossover Consultancy, Coolminds Virtual reality & internet, Network Operations en Kweekvijver Noord.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!