Dave Roelvink lijkt totaal niet op zijn vader
ReclameReview: In de nieuwe commercial van KeukenConcurrent is Dave Roelvink te zien. Met een gele zwembroek, als knipoog naar zijn vader. Dave is te zien als frontman van een groep magazijnmedewerkers die verdacht veel weg heeft van de iconische ‘Baywatch’ crew.
Credits
Bureau: Scheepens – Your creative agency
Productiemaatschappij: Profielfilm
Animaties: Creatiehut
Doelstelling
Keukens verkopen.
Uitwerking
Uit het persbericht: De online video is onderdeel van de zomercampagne: Costa del voordeel. In de video zien we het magazijn van KeukenConcurrent omgetoverd tot zomers vakantieoord. Dave rent voorop tussen twee mannelijke en twee vrouwelijke magazijnmedewerkers van KeukenConcurrent, in een witte polo en een kanariegele zwembroek. De zwembroek is een overduidelijke knipoog naar zijn vader, die eerder zijn gebronsde lijf etaleerde in een knalgele slip voor een zomerse commercial.
KeukenConcurrent bestaat sinds 1997 en is met 45 vestigingen een van de grootste Keukenformules van Nederland. Het is onderdeel van het Waalwijkse familiebedrijf De Mandemakers Groep. DMG verkoopt keukens, meubels en badkamers binnen het laag-, midden- en hoogsegment in heel Nederland. Het keukenmerk gaat middels deze campagne de strijd aan met de concurrentie om de klanten die deze zomer wat verkoeling zoeken op de woonboulevard.
De video toont op humoristische wijze de grootschaligheid van KeukenConcurrent als bewijsvoering voor de krachtige prijsbelofte: “Gegarandeerd de laagste prijs van Nederland.” De video sluit naadloos aan bij de merkpositionering waar de afgelopen jaren, in samenwerking met het Tilburgse bureau Scheepens – Your creative agency, hard aan is gebouwd.
Oordeel
Voordat ik het over de commercial ga hebben, wil ik eerst nog even iets over het persbericht kwijt. De doelgroep is namelijk ‘klanten die deze zomer wat verkoeling zoeken op de woonboulevard’. Say what? De Nederlandse zomers worden steeds heter, dus mensen vluchten het huis uit op zoek naar winkels met airco? En die binnenlandse klimaatvluchtelingen zijn dan je doelgroep om heel impulsief een keuken van duizenden euro’s te kopen?
Dan over de link die gelegd wordt tussen Dave Roelvink en zijn vader Dries. Die link bestaat echt amper. Het beeld van Dries Roelvink in een gele zwemslip kent iedereen van mijn generatie nog wel (de bewuste ANWB-commercial is uit 2007), maar het beeld van zijn zoon Dave in deze commercial lijkt daar in niets op. Ander kapsel (en sowieso andere looks), veel meer kleding, heel ander model zwembroek… Als ze het er niet bij hadden gezegd, dan had ik zelf de associatie niet gehad, denk ik. Tot zover het inhaken dus.
Dan de commercial zelf. De Baywatch-link zit er vrij duidelijk in. En dat het er goedkoop uitziet, is een bewuste keuze (Costa del Voordeel, hallo!). De muziek en de snelle scènes leiden me echter wel af van wat de voice-over allemaal zegt. En daar gaat het nu net om. Gelukkig komt er heel groot GRATIS MONTAGE in beeld en is de afsluiter duidelijk de gele huisstijl van KeukenConcurrent. Zo blijft er altijd wel een deel van de boodschap hangen.