Data voor de allerbeste beleving van events en festivals
Festivaltickets, tickets voor events of kaarten voor een exclusief feest: vroeger lag je nog in een slaapzak voor de deur voor een entreebewijs. Nu bestel je tickets online en ontvang je een e-mail met PDF. Dat kan leuker, toch?
Kiliaan Toorenaar, voormalig commercieel directeur van Marktplaats, is Close gestart, een mobiel marketingplatform voor organisatoren in de eventbranche samen met CTO Wiebe Weikamp (zoekmachine Ilse) en Chris Gruijters. Het bedrijf heeft een kantoor in Amsterdam en heeft inmiddels een team van achttien medewerkers.
Het Nederlandse Close wil de voorpret terugbrengen bij het kopen van tickets voor concerten en andere events. Hoe kan de live-eventindustrie met data de customer journey van bezoekers optimaliseren? En op die manier de doelgroep langer aan zich binden? Toorenaar ontwikkelde, samen met compagnons Wiebe Weikamp (medeoprichter van zoekmachine Ilse) en industrieel ontwerper Chris Gruijters, een marketingplatform om bezoekers van een concert, sportevent, museum of restaurant ook vóór en ná het event de maximale beleving te geven. Om de groei van het platform te versnellen, haalt het bedrijf uit Amsterdam een investering van 3 miljoen euro op bij Disruptive Technology Ventures, een investeringsfonds van onder meer Ad Scheepbouwer (ex-CEO KPN) en Fox-IT-oprichters Ronald Prins en Menno van der Marel.