Data science: de toekomst van webanalisten, toptaken identificeren en 2x Google Analytics-dashboards

Nieuws van webanalisten (deel: 144)

Data science: de toekomst van webanalisten, toptaken identificeren en 2x Google Analytics-dashboards

Arend Zwaneveld bekijkt hoe webanalisten hun met hun vaardigheden de stap naar data scientist kunnen maken, Guy Stratermans legt uit hoe je het Gerry McGovern-onderzoek kunt gebruiken om er achter te komen wat je klanten willen en deelt zijn eigen tool, Twan Lammers laat zien hoe het nu nog makkelijker is om Google Analytics-dashboards te delen en we delen 10 handige Google Analytics custom dashboards om zelf te gebruiken.

Data science – de toekomst van webanalisten?

Zoals in vorige blogartikelen op webanalisten.nl reeds enthousiast betoogd beschikken de meeste technisch georiënteerde webanalisten van vandaag over een aantal vaardigheden die hen in potentie zeer geschikt maken als analist van ongestructureerde databronnen, in uitbreiding op het analyseren van webstatistieken.

Van webanalist naar data scientist: skill-voor-skill

Webanalisten met technische kennis beschikken nú al over een aantal data science skills die hen wellicht een betere basis geven om door te kunnen groeien tot data scientist dan bijvoorbeeld marketingdatabase- en business-analisten:

  1. Diep inzicht in data(bronnen) en gevoel voor datakwaliteit(-issues) en data kunnen verzamelen.
  2. Ervaring met statistiek en ‘hypothese-gedreven’ werken.
  3. Commercieel business-inzicht.
  4. Gevoel voor datavisualisatie (met dank aan tools als Google Analytics).
  5. Teamwork: kunnen werken in multi-disciplinair verband.
  6. Bekend met de gevoeligheden die kunnen horen bij het communiceren data-driven inzichten.
  7. Extreem nieuwsgierig en leergierig.

Lees in het artikel op Webanalisten.nl verder over hoe je je deze skills eigen kunt maken.

Toptaken identificeren voor een optimale online gebruikerservaring

Wanneer je een website gaat optimaliseren, is het belangrijk om te weten wat bezoekers komen doen op de site. Dat geeft richting en focus voor optimalisatie. Volgens de theorie van Gerry McGovern, auteur van het boek 'The Stranger’s Long Neck’, krijgt 5% van alle taken die bezoekers op een website zouden kunnen uitvoeren maar liefst 25% van de aandacht. Dit artikel gaat over de zoektocht naar die 5%, de taken die bezoekers succesvol willen afronden. Aan de hand van een specifiek voor dit doel ontwikkelde tool wordt het McGovern0-bezoekersonderzoek in de praktijk gebracht.

Doel van dit artikel is jou als lezer te laten zien hoe je zelf, al dan niet met behulp van experts, een dergelijk onderzoek kan initiëren. Het geeft je een uniek perspectief op wat de klant verwacht en hoopt te bereiken op jouw website. Met behulp van een simpele tool die ik heb ontwikkeld ben je in staat om zelf het McGovern onderzoek uit te voeren en tot inspirerende inzichten te komen!

Lees verder hoe je toptaken kunt identificeren voor een optimale online gebruikerservaring.

Delen van Google Analytics-dashboards wordt een stuk eenvoudiger

Sinds kort biedt Google Analytics de mogelijkheid om je custom dashboards via een nieuwe optie te delen. Waar je eerst alleen de mogelijkheid had om een dashboard te delen via een sjabloonlink en vervolgens toe te voegen aan een ander Google-account, kun je het voortaan ook in een gedeelde ruimte zetten.

Als je een nieuw dashboard maakt, wordt deze in eerste instantie toegevoegd aan je privé-dashboards. Wanneer het dashboard dan klaar is om gedeeld te worden, vind je onder de button ‘Delen’ de functie om het dashboard in een gedeelde ruimte te zetten.

Lees meer over de nieuwe manier van Google Analytics dashboards delen op Webanalisten.nl.

10 handige Google Analytics custom dashboards

Google Analytics heeft van zichzelf een vrij overzichtelijke interface, maar je kunt het dashboard ook aanpassen, zodat je de zaken die voor jou relevant zijn direct in een oogopslag kunt zien. Daarom: 10 handige Google Analytics custom dashboards voor verschillende doeleinden van over het web:

  1. Mobile commerce dashboard
  2. Het 'perfecte' ecommerce dashboard
  3. Site performance dashboard
  4. Bloggers dashboard
  5. Real-time overview dashboard
  6. SEO dashboard
  7. 70 feitjes over bezoekers
  8. Content marketing dashboard
  9. PPC dashboard
  10. Social media dashboard

Lees er meer over en download deze dashboards voor eigen gebruik op Webanalisten.nl


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.