Daling van CPC bij Google lijkt ten einde

5 november 2012, 06:29

De cost-per-click (CPC) bij Google lijkt zich, na een lange daling, te herstellen. Desalniettemin is de CPC van het derde kwartaal van dit jaar nog altijd 10% lager dan een jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van Adobe's Global Digital Advertising Update Q3 2012. De daling van de CPC is met name het gevolg van de groei van mobiele kliks, die goedkoper zijn dan reguliere kliks. De bestedingen aan paid search groeide in het derde kwartaal wereldwijd met double digits. In de VS groeide de bestedingen ten opzichte van 2011 met 11%, in Duitsland 25% en in het Verenigd Koninkrijk met 36%.

Adobe verwacht dat de CPC in het laatste kwartaal weer zal stijgen. Dit vanwege de seizoenstrend maar ook door de invloed van Google Shopping.

De ROI van search advertising nam in de VS met 26% toe. In Duitsland en UK daalde de ROI echter met respectievelijk 17% en 8%. De toename van de CPC's van Bing/Yahoo zijn toe te schrijven aan het herstel van de financiële markt, waar de CPC's gemiddeld hoger liggen.

Mobile

De CPCs, ROI en conversieratio's lopen enorm uiteen als het aankomt op mobiel. Wanneer je bijvoorbeeld onderscheid maakt tussen mobiele besturingssystemen zien we dat conversieratio's van iOS bijna twee keer (93%) zo hoog zijn als die van Android. In combinatie met de 18% lagere CPC zorgt voor een tweemaal zo hoge ROI van iOS zoekverkeer

Facebook

Een week geleden bleek uit cijfers van TBG Digital's Global Facebook Advertising Report: Q3 2012 rapport al dat de gemiddelde CPC van Facebook met 34% was gedaald in het derde kwartaal ten opzichte van het kwartaal ervoor. TBG Digital schrijft dat de CPC zich op '2010-niveau's' staat. Wel verwacht het dat de CPC's zullen stijgen vanwege de toenemende belangstelling voor Facebook ads. Ondertussen is de CTR wel flink toegenomen. In de VS groeide de CTR met 99%.

“In an unchanging environment, a rise in Click Through Rates could be attributed to improvements in ad creative and its targeting,” zo concludeert het rapport. “Other countries have not seen such a large increase in CTR, possibly due to those territories having a higher percentage of Offsite campaign impressions.”

Over het onderzoek

De data van dit rapport komt van 260 miljard impressies van 338 bedrijven. De data is afkomstig van Adobe AdLens.

Afbeelding: Adobe Q3 2012 Global Digital Advertising Update Rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jasper Runneboom

    Interessant, bedankt voor het delen, zijn we weer een beetje up to date!


    5 november 2012 om 10:09
    rob

    Het cpc?


    6 november 2012 om 08:22
    bramkoster

    @rob: tja, klinkt niet heel logisch idd, he? Aangepast!


    6 november 2012 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!