Dalend aantal klachten zorgwekkend

1 april 2003, 13:02

Hoe ver mag reclame gaan in het shockeren van het publiek? En wordt het steeds erger? Op het eerste gezicht zou je denken van niet, want het aantal klachten over provocerende reclame neemt af. Maar is dat niet juist reden voor de branche om zich zorgen te maken?

Benetton begon zo?n tien jaar geleden met reclame die bewust provoceerde. De ophef over de foto met de stervende aids-pati?nt en over andere Benetton-advertenties genereerde heel wat free publicity. Sindsdien hebben tal van merken hetzelfde recept gehanteerd. Onlangs was het Gucci dat in een advertentie een model afbeeldde dat een deel van haar schaamhaar had weggeschoren. Het restant had de vorm van een ?G?. Het is een typisch voorbeeld van reclame, die de grenzen opzoekt van wat nog kan en mag. Naar aanleiding van dit soort gevallen klinken er altijd weer bezorgde geluiden over de toekomst van de reclame. Toch lijkt dat niet terecht, want het aantal klachten bij zelfreguleringsorganisaties daalt. Maar mag daaruit eigenlijk wel geconcludeerd worden dat reclamemakers fatsoenlijker geworden zijn? Het dalend aantal klachten kan namelijk ook betekenen dat het publiek zich niet echt meer druk maakt over reclame die wil provoceren. En dan heeft de reclamebranche pas echt reden om zich zorgen te maken.

Bron:

Marketing Week

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!