Differentiaal

15 februari 2006, 09:46

John de Mol koopt een fors aandeel in RDF, de Britse producent van ondermeer Wife Swap (Jouw vrouw, mijn vrouw) en Endemol Nederland is een stevige broadcast alliantie aangegaan met de KPN. Zomaar twee berichten welke overigens wel in een belangrijk kader te plaatsen zijn. De aanwezigheid van een genetisch gemanipulereerde broadcastondernemer bij Endemol (Dick van de Graaf) en productie entrepreneur John de Mol aan het roer van een televisiezender geven aan dat de gebruikelijke verhoudingen tussen productiemarkt en uitzendgemachtigden aan het veranderen zijn.

De implementatie van wederzijdse kennis en vaardigheden is begrijpelijk maar de door deze partijen verwachte verschuiving van traditionele naar geadresseerde mediamodellen in de televisiemarkt zal echter langzamer tot stand komen dan men nu denkt of hoopt. IP-TV heeft zeker 5 jaar nodig om tot wasdom te komen al zou de KPN met een ‘always on’ content propositie over meerdere infrastructuren (ADSL, DVB-T, mobcasting) dat proces wel eens belangrijk kunnen versnellen.

Rechten zijn heel belangrijk, zeker in een situatie waar de broadcaster producent wordt en een producent zich steeds meer zal willen gaan manifesteren als uitzendpartij. Een ontwikkeling met mogelijke consequenties wanneer het gaat om de exploitatie van voorraad content zeker in het geval van marktleider Endemol. Immers het zijn de broadcasters die zullen claimen dat zij de ‘merken’ van producenten zoals Endemol groot hebben gemaakt. Het is imaginair dat de directie van RTL Nederland ‘not amused’ reageert als Endemol zeg maar een paar honderd uur Goede Tijden Slechte Tijden gaat distribueren via de ADSL netwerken van de KPN of Versatel. Dat is overigens wel de feitelijke situatie al heeft RTL Nederland naar verluidt zichzelf in deze alliantie buitenspel gezet.

Producenten die dus direct in onderhandeling gaan met distributeurs over doorgifte en verrijking van premium content. Er zullen echter beperkingen zijn in de mogelijkheden die een dergelijke bedrijfsvoering in dit geval Endemol biedt nog los van de frontale concurrentie die men aangaat met huidige afnemers. Immers deze portalzenders blijven de komende jaren de dienst uitmaken en ook al zal digitalisering het aanbod wel groter, en 24/7 toegankelijk maken blijven de publieke omroepen (in afnemende mate), RTL, SBS en Talpa de komende jaren dominant aanwezig in de ‘main stream’.

Het lijkt een kwestie van tijd eer het zender establishment actief deel gaat nemen aan IP-TVachtige processen volgens het lucratieve kick back principe met de bestaande zenders als loket voor meer. Een zinnige vorm van crossmedia en iets wat sowieso al een optie had kunnen zijn in de huidige KPN IP-TV configuratie en in de kabelmarkt. Al deze inspanningen ten spijt zal tot het moment dat intelligente EPG’s en contentbrowsers massaal hun entree gaan maken in de huiskamer de markt voor selectieve content distributie aan een differentiaal gebonden blijken te zijn.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!