Cool, cooler & less cool
Acht- tot tienjarigen hebben een feilloos gevoel voor wat ‘cool’ is en wat niet. De merken die zich rechtstreeks tot kinderen richten, scoren het hoogst, zo blijkt uit onderzoek van het New Yorkse bureau Geppetto Group. Pepsi en M&M?s zijn volgens de onderzoekers de onbetwiste koplopers op de cool-barometer.
Dat hebben ze voor een belangrijk deel te danken aan de manier waarop ze hun jonge kopers in spe aanspreken. Coca-Cola bijvoorbeeld verliest het van zijn rivaal Pepsi doordat het niet echt appelleert aan de groep van acht tot tien. Pepsi steekt juist veel energie in reclame tijdens kinderprogramma’s en in kindgerichte campagnes. Dat betaalt zich uit: kinderen vinden het ‘the coolest’ softdrink, in tegenstelling tot Coke dat wordt gekwalificeerd als ‘becoming less cool’.
Toch moeten we hieruit niet al te simpele conclusies trekken, waarschuwen de Geppetto-onderzoekers. Behalve de cool-factor speelt namelijk ook het tijdloze karakter van een product een belangrijke rol in de populariteitspoll. ‘Tijdloosheid betekent dat kinderen je merk niet zullen vergeten, dat je iets voor hen betekent en dat dat zo zal blijven als ze groter worden.’
Bron:
Progressive Grocer