Content in 2023: Wat gaan we maken?

Welke soorten content gaan we maken in 2023? Lezen en schrijven we nog blogs volgend jaar? En hoe zit het met b2b vs b2c?

3 oktober 2022, 08:31 4340 x gelezen

We wrijven over onze glazen bol om je in dit artikel meer te vertellen over content in 2023. Is schrijven nog wel van deze tijd of moeten we allemaal gekke dansjes doen op TikTok? Kortom: welke content gaan we maken komend jaar?

Blogs: Lezen we ze nog?

Je blogt je suf op dit moment. Je ziet inmiddels de waarde in van de extra content op je website. Maar is dat in deze tijd waarin alle content steeds korter en sneller moet nog wel relevant? Bedenk bij jezelf eens hoe vaak je nog naar een website surft en daar een interessant blog aanklikt om te lezen. Niet zo vaak hè? Toch blijft bloggen in 2023 een fijne basis van onze content strategie. Mits je het goed aanpakt en niet:

  • blogt over interne nieuwtjes en gebeurtenissen (leuk voor jou, maar niet interessant voor een potentiële klant);
  • alleen blogs schrijft voor SEO en daardoor in elke alinea hetzelfde riedeltje herhaalt maar dan met net andere zoektermen;
  • blogt zonder deze content op andere manieren te promoten;
  • blogt zonder contentstrategie met duidelijke doelen.

Hoe het ook wendt of keert: we surfen minder vaak direct naar een website om nieuwe kennis te vergaren. Wat we wel doen? Googelen – en veel ook. Zo heeft Google in 2021 wel 3,5 miljard zoekopdrachten moeten verwerken per dag!* Dus ook in 2023 heeft het zin om te blijven bloggen, waardevolle kennis op het web te zetten en te investeren in content die ook geschreven is met de zoekmachine in het achterhoofd.

Daarnaast blijft geschreven content op een website de way to go voor hele ingewikkelde branches zoals de technische wereld. Omdat je in de content ruimte hebt om het uitgebreid uit te leggen aan de doelgroep.

Tips hoe je in de vijver met kennis eruit kunt springen:

  • Investeer in kwalitatieve SEO-content;
  • Kwaliteit boven kwantiteit;
  • Probeer complete pillar pages te schrijven over het onderwerp waar jij in bent gespecialiseerd;
  • Maak herkenbare checklists, deelbare how-to’s en mooie inspiratiebeelden om op te slaan;
  • Investeer in topic clusters zodat je sterke interne links hebt op je website;
  • Blog via een content strategie (zoals topic clusters) om gevonden te worden op de zoekwoorden die jij belangrijk vindt;
  • Durf een andere weg in te slaan dan de concurrent (en val op!).

Podcasts

Ben je onderweg naar huis in de auto, waag je je aan een rustgevende wandeling of ben je lekker aan het poetsen in huis? Dan is de kans groot dat je een podcast op hebt opstaan. Volgens onderzoek van Markteffect luisteren zo’n 6,4 miljoen Nederlanders wel eens naar een podcast waarvan een kwart voor ’t werk. Het is dan ook niet gek dat we in 2023 steeds meer zakelijke podcasts voorbij gaan zien komen. Wanneer het bloggen is uitgespeeld is het tijd om de content via een audiofragment bij de doelgroep te krijgen.

Een paar kleine tips

  • Afleveringen van 20 min tot max. een uur zijn populair;
  • Werk met een herkenbaar format;
  • Hergebruik content uit blogs;
  • Kies voor een presentator met een vlotte stem en een bruisende gast.

E-mailmarketing

Naast de hippe video’s en podcasts blijft e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van content marketing. Het is een ideale manier om nieuwe leads binnen te harken, on top-of-mind te blijven bij je bestaande klanten én deze te informeren over nieuwe kennis, producten of diensten. Maar het schrijven van mails die aanzetten tot actie is makkelijker gezegd dan gedaan. Je raakt na verloop van tijd wel ontmoedigt als de CTO (Click To Open rate) steeds lager wordt.

Toch is er hoop voor deze vorm van content marketing in 2023. Want de inkomsten uit e-mailmarketing zullen tegen het einde van 2023 naar schatting bijna 11 miljard dollar bedragen (Statista, 2021). En dat geldt niet alleen voor B2C bedrijven. Volgens Hubspot zei 64% van alle B2B marketeers dat e-mailmarketing ervoor zorgde dat zij hun doelen behaalden in 2021. Geen slecht idee om e-mailmarketing in 2023 wat serieuzer te gaan nemen, dus.

TikTok

Ja, echt. In 2023 ga jij je echt wagen aan TikTok. Je bent gek om het niet te doen. De toekomst ligt bij dit razendsnelle medium, waar inmiddels ook volwassen met zakelijke intenties op zitten. Dit is allang geen medium meer voor alleen jongeren, ook professionals scrollen in hun dagelijks leven maar al te graag door alle herkenbare snappy content heen. Wat je dan moet posten als ‘serieus bedrijf’? We tippen:

  • Trends in het vakgebied;
  • Herkenbare scenario’s voor de doelgroep;
  • Inspelen op grappige trends vanuit #officetok;
  • Uitleggen van belangrijke begrippen in een aantal seconden.

Probeer vooral uit je comfort zone te stappen en verschillende formats te proberen.

Een aantal praktische tips voor zakelijke TikToks

  • Maak één iemand uit het marketingteam verantwoordelijk voor de TikToks;
  • Zie het als een teambuilding moment;
  • Heb lol;
  • Houd de statistieken in de gaten;
  • Speel in op trendy audio en challenges;
  • Moedig de rest van het team aan om met de verantwoordelijke mee te denken over creatieve concepten.

Metaverse

Waar TikTok een beetje vergezocht lijkt voor je bedrijf, is deze vorm van content écht een ver van je bed show. De metaverse wordt een compleet nieuwe manier van social media en dient eigenlijk als een compleet nieuwe wereld waar je van kunt gaan genieten met een VR-bril. Je kunt je een heel ander persona aanmeten. Dit concept staat in de kinderschoenen van Mark Zuckerberg en het is in 2023 zeker nog niet klaar voor gebruik. Wel interessant om in de gaten te houden voor de verre toekomst. Je kunt er maar beter als eerste bijzijn toch?

Hoe zit het met B2B en B2C in 2023?

Er wordt vaak gedacht dat B2B content hartstikke saai is. Bij B2C content richt je je immers op een persoon waardoor je veel meer sjeu aan een tekst kunt meegeven. Maar zo hoeft het niet te zijn. Zeker niet in 2023.

Ook al lever je alleen diensten of producten aan bedrijven, de persoon die bepaalt of ze met jou in zee gaan of niet is ook een mens die je kunt overtuigen met storytelling en gevoel. Dus ook al ben je een B2B bedrijf, dan is het toch heel aanlokkelijk om je teksten in 2023 te richten op de buyer persona. In jouw geval is dat de persoon die bij jouw klanten de beslissingen maakt. Dus kom maar op met die mooie woorden en emoties!

Dus, gaan we deze content maken in 2023?

Dus, wat gaan we nu allemaal maken in 2023 op het gebied van content? We sommen onze bevindingen even kort voor je op.

  • We blijven bloggen, maar wel via een strategie en voornamelijk om waarde te delen en je te onderscheiden van de concurrentie.
  • We gaan podcasts opnemen om de kennis op een andere, humoristische en persoonlijke manier over te dragen op de doelgroep.
  • We gaan aan de slag met TikTok (ook wanneer je doelgroep een stuk ouder is).
  • E-mailmarketing blijft een waardevol onderdeel van onze contentmarketingstrategie.
  • We houden metaverse in de gaten, maar dat is realistisch gezien pas over enkele jaren écht interessant.

Je weet wat je te doen staat in 2023 – succes!

*Bron: goonline.nl

Renée Prenger is Head of Content van online marketing bureau Heers. Ze is gespecialiseerd in modejournalistiek en heeft dan ook geen joggingbroek in haar kast. Nee, echt niet.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!