Consumentendata: veel soorten en smaken

3 november 2003, 12:23

Veel consumenten laten zich graag ondervragen over hun koopgedrag, gewoonten, leefomstandigheden en plannen. Kregen ze daar vroeger slechts een potloodje of een balpen voor, vandaag zijn dataverzamelaars wat royaler: invullers van de enqu?tes krijgen cadeautjes en kunnen soms meedingen naar waardevolle prijzen. Adfo Direct draaide de zaak om en legde vijf leveranciers van consumentendata zeven vragen voor.

De antwoorden geven een vrij goed en volledig beeld van wat in Nederland aan gegevens over consumenten beschikbaar is. Een trend overheerst: psychografie. De datacollectioneurs willen tegenwoordig ook weten waarom een consument koopt, wat hij doet, en hoe hij denkt. Ultieme doel is weten wat je op welk moment een consument met succes kunt aanbieden.

Artikel Adfodirect (September 2003): deel 1 deel 2

Bron:

http://www.claritas.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!