Consumentenbond: 5 grote zoekmachines scoren onder de maat

Consumentenbond: 5 grote zoekmachines scoren onder de maat

Vijf van dertien grotere zoekmachines op internet scoren volgens de Consumentenbond onder de maat. De websites Excite, Ilse, Ixquick, Lycos en Zoek.nl hebben moeite met actuele- en themazoekvragen. Ook leverden de zoekmachines veel gesponsorde links op als zoekresultaat.

Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek waarvan de resultaten vandaag zijn verschenen in de gids de Digitale Consument. Vooral over Zoek.nl is de bond slecht te spreken. Zo zou het met deze zoekmachine onmogelijk zijn om een betrouwbaar resultaat te krijgen als bijvoorbeeld op het trefwoord ‘dvd’ wordt gezocht. “De eerste pagina met zoekresultaten bevat namelijk alleen informatie van adverteerders.”

De Consumentenbond heeft zich in het onderzoek beperkt tot “de in Nederland veelgebruikte zoekmachines” Altavista, Excite, Google, Hotbot, Ilse, Ixquick, Lycos, MSN, Track, Vinden.nl, Voelspriet, Vivisimo en Zoek.nl.

De bond heeft op alle websites gezocht op dezelfde trefwoorden en vragen over onder meer ontploffende batterijen van Nokia, fietssloten, het gebruik van de zoetstof aspartaan en gezondheid, de beelden van kunstenaar Jan Wolkers en de resonantie van de Erasmusbrug in Rotterdam.

Google, Track, Voelspriet en Vivisimo scoorden het beste in het onderzoek. Deze zoekmachines gaven volgens de Consumentenbond snel en voldoende zoekresultaten in alle categorie?n. Bovendien zou op deze websites “niet te veel of helemaal geen reclame” staan.

Bron:
http://www.nu.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Google bijna geen reclame ? Voelspriet een zoekmachine ?Ben ik nu gek of slaat dit echt als een ... op een ....
    Volgens mij is dit onderzoek gedaan door iemand die weinig kennis heeft over dit onderwerp. Marco misschien uitnodigen voor het debat ?

    geplaatst op
  • Henk van Ess was zelf ook redelijk verbaasd over het feit dat zijn Voelspriet werd genoemd in het rijtje zoekmachines. Hij is vanavond tussen 20.00 - 21.00 uur waarschijnlijk te horen in het programma TROS Online op Radio 1:
    http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?topic=1336

    Dat ze vinden dat er op Google weinig reclame staat kan ik me wel iets bij voorstellen. Onderzoek in opdracht van Consumers Union, zeg maar de Amerikaanse consumentenbond, toonde al eerder aan dat zelfs internetters die al negen jaar online zijn niet altijd in staat blijken de betaalde resultaten te scheiden van de 'echte' resultaten:
    http://www.mediafact.nl/comments.php?id=P1929_0_1_0_C

    Wilde het debat eigenlijk alleen houden met mensen die weten waar het over gaat :-)

    geplaatst op
  • Planet plaats terecht twijfels bij zoekonderzoek Consumentenbond:
    http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=453178/sc=fd271f

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.