Consumentenbond: 5 grote zoekmachines scoren onder de maat

9 maart 2004, 10:10

Vijf van dertien grotere zoekmachines op internet scoren volgens de Consumentenbond onder de maat. De websites Excite, Ilse, Ixquick, Lycos en Zoek.nl hebben moeite met actuele- en themazoekvragen. Ook leverden de zoekmachines veel gesponsorde links op als zoekresultaat.

Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek waarvan de resultaten vandaag zijn verschenen in de gids de Digitale Consument. Vooral over Zoek.nl is de bond slecht te spreken. Zo zou het met deze zoekmachine onmogelijk zijn om een betrouwbaar resultaat te krijgen als bijvoorbeeld op het trefwoord ‘dvd’ wordt gezocht. “De eerste pagina met zoekresultaten bevat namelijk alleen informatie van adverteerders.”

De Consumentenbond heeft zich in het onderzoek beperkt tot “de in Nederland veelgebruikte zoekmachines” Altavista, Excite, Google, Hotbot, Ilse, Ixquick, Lycos, MSN, Track, Vinden.nl, Voelspriet, Vivisimo en Zoek.nl.

De bond heeft op alle websites gezocht op dezelfde trefwoorden en vragen over onder meer ontploffende batterijen van Nokia, fietssloten, het gebruik van de zoetstof aspartaan en gezondheid, de beelden van kunstenaar Jan Wolkers en de resonantie van de Erasmusbrug in Rotterdam.

Google, Track, Voelspriet en Vivisimo scoorden het beste in het onderzoek. Deze zoekmachines gaven volgens de Consumentenbond snel en voldoende zoekresultaten in alle categorie?n. Bovendien zou op deze websites “niet te veel of helemaal geen reclame” staan.

Bron:

http://www.nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    alexstil

    Google bijna geen reclame ? Voelspriet een zoekmachine ?Ben ik nu gek of slaat dit echt als een … op een ….

    Volgens mij is dit onderzoek gedaan door iemand die weinig kennis heeft over dit onderwerp. Marco misschien uitnodigen voor het debat ?


    9 maart 2004 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!