Consumenten kritischer door internet
Consumenten shoppen duidelijk kritischer in de binnenstad en zijn beter geïnformeerd over producten door de invloed van internet. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht waarbij gebruik gemaakt werd van het online panel van Multiscope. In totaal werden 3.218 Nederlanders ondervraagd over hun online / offline aankoop- en oriëntatiegedrag binnen een breed scala van branches.
De ge?nformeerde e-consument
In het onderzoek wordt een onderscheid gemaakt tussen drie verschillende groepen internetgebruikers: ‘e-shoppers’, ‘online searchers’ en ‘non e-shoppers’. Ongeveer 57% van de e-shoppers en online searchers ori?nteert zich wel eens op internet, alvorens in de binnenstad te kopen. De overgrote meerderheid daarvan (67%), ori?nteert zich minimaal 1x per kwartaal via internet, alvorens in de binnenstad te kopen.
Voor aankopen in de binnenstad is het internet, na de binnenstad zelf, daarmee het belangrijkste ori?ntatiemedium. Het is hiermee de invloed van reclamefolders inmiddels overstegen. Gemiddeld heeft 17% zich tijdens de laatste drie aankopen in de binnenstad eerst geori?nteerd via internet. Dit online ori?ntatiegedrag komt bovenmatig veel voor in de productcategorie?n financieel (80%), erotica (65%), vakantiereizen (64%) en computerhardware en accessoires (60%).
De prijsbewuste e-consument
Internet maakt consumenten ook veel prijsbewuster. Van de groep e-shoppers is ruim 60% het eens met de stelling ‘doordat ik mij via internet op producten ori?nteer, winkel ik prijsbewuster in de binnenstad’.
Verdwijnt de winkel?
Het onderzoek gaat ook dieper in op de negatieve gevolgen van online aankopen voor een aantal branches. Het percentage e-shoppers dat in bepaalde winkels minder koopt doordat ze via internet kopen ligt daarbij, afhankelijk van het product, tussen de 1% en de 11%. De negatieve invloed is het grootst bij CD winkels, boekhandels en computerzaken. Doe-het-zelf winkels, juweliers en dierenwinkels hebben het minst te leiden onder de invloed van online aankopen. Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat webwinkelen niet alleen maar ten koste gaat van bestaande winkels, maar ook extra aankopen genereert.
Cross-over effect
Het minder bekende beeld dat iemand zich eerst in een winkel ori?nteert om vervolgens via internet te bestellen komt ook voor. Ruim een kwart van de e-shoppers heeft wel eens een product op internet gekocht waarop men zich eerst in de binnenstad geori?nteerd heeft. Voor 21% van deze groep is dat schering en inslag want zij ori?nteren zich ??n maal per maand of vaker in de binnenstad om vervolgens hun slag te slaan op het internet.
Bron:
Via: