Consument stort zich niet en masse op energievergelijkingsites

9 juli 2004, 03:55

De belangstelling van de energie-consument voor prijsvergelijking-sites blijft stabiel. Het aandeel van de consumenten dat een energie-internetsite bezocht blijft hangen rond de tien procent. Dit terwijl het aantal klanten dat de overstap naar een ander energiebedrijf maakt wel toeneemt. Dit stelt Jos Timmer van Millward Brown, dat het surfgedrag van de energieconsument onderzoekt door elke week zo’n 500 consumenten te raadplegen.

Timmer stelt dat het aantal mensen dat vanaf de zomer van 2003 is overgestapt naar een ander energiebedrijf is gestegen van 10% naar 20% begin dit jaar. Een verklaring voor het achterblijven van het internetgebruik is volgens hem gelegen in een verandering van het type consument dat overstapt. In het begin waren dat de natuurliefhebbers en daarna de ‘early adopters’. Nu zijn het de ‘volgers’ die overstappen en die zijn minder actief op zoek naar informatie.

Timmer ziet ook een verschuiving in populariteit van specifieke sites, zoals Greenprices.nl en Energiewereld.nl, naar meer algemene sites zoals die van de Consumentenbond. Het bezoek op de eerste twee sites is volgens Timmer ingezakt. Bij Energiewereld.nl zou het gebruik van de calculator voor het berekenen van de prijzen wel op peil blijven. Hier worden consumenten via andere sites naar toe gesluisd.

De site van de Consumentenbond kreeg volgens zijn peiling veruit de meeste hits in de eerste maanden van dit jaar. Het aantal mensen dat de site in een week bezocht steeg naar 8% begin maart. Timmer heeft behalve de genoemde sites ook Startpagina.nl, Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl meegenomen. Gaslicht.com is niet behandeld omdat de bekendheid van consumenten met deze site volgens Timmer te gering was. Het nadeel van het onderzoek van Timmer is dat het slechts loopt tot begin maart.

Greenprices.nl stelt desgevraagd dat er in maart en april een dip was in het bezoek maar dat de belangstelling nu weer flink oploopt. De eerste vijf dagen van het vrije energietijdperk (vanaf 1 juli) hebben 18.000 mensen een prijsvergelijking op de site gemaakt, die nu de naam Energieprijzen.nl draagt. Daarbij zijn de vergelijkingen via ‘partnersites’ niet meegerekend. Greenprices.nl zit behalve achter de prijsvergelijkingsmodule van de site van de Consumentenbond (Energiebond.nl) ook achter die van Eigen Huis, Startpagina en MSN.

Bron: Energeia

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief