Consument kan betrouwbaarheid medische informatie op internet niet beoordelen

8 maart 2004, 06:07

Uit een recent onderzoek van URAC en Consumer WebWatch in de VS blijkt dat de consument niet in staat is om medische informatie op internet te beoordelen op betrouwbaarheid. Een probleem dat we in Europa en dan met name in Nederland, al langer onderkennen.

De onderzoeksresultaten laten zien dat:

– het met name voor ouderen, gehandicapten en mensen die niet of nauwelijks de Engelse taal beheersen lastig is;

– het moeilijk is om onderscheid te maken in betrouwbare en minder-betrouwbare informatie;

– veel websites onjuiste, onvolledige en/of verouderderde informatie bevatten;

– de consument onvoldoende kennis heeft over hoe de resultaten in zoekmachines tot stand komen (met name van de gezondheidssites).

Bron:

http://www.urac.org/

Dowload onderzoeksrapport (pdf):

URAC-CWWHealthSearchWhitePaper1203.pdf

Zie ook:

Kwaliteit en betrouwbaarheid op internet een feit?

Overige artikelen mbt e-health @ mediafact

Kwaliteit informatie:

Een goede checklist om de betrouwbaarheid en de kwaliteit van informatie op een website te beoordelen is te vinden via virtualchase.com.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    judith philipsen

    hallo allemaal,

    ik zit nu in de 4e klas van het VMBO en moet een sectorwerkstuk maken. ik doe deze over de betrouwbaarheid van het internet. ik hoop dat iemand mij meer informatie over deze kan geven.

    met vr. gr.

    judith philipsen


    26 september 2005 om 07:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!