ConnectIn LinkedIn – maak jezelf houdbaar, authentiek en waardevol
We leven in een maatschappij waarin informatie sneller gedeeld wordt dan ooit tevoren. Er zijn meer web- en blogsites dan ooit, meer filmpjes en foto’s geüpload dan ooit en we plaatsten nog nooit zoveel tweets en statusupdates als nu. “In de komende vier jaar worden er meer data gecreëerd dan in de hele historie van deze planeet”, voorspelde Mark Hurd, CEO van HP, al in 2009. Hoe blijf je in zo’n wereld van data uniek, onderscheidend en zorg je dat je opvalt tussen de meute? Op ConnectIn, een event van LinkedIn voor recruiters en HR-professionals, gaven diverse sprekers hun visie hierop. Een spreker gaf zelfs aan hoe je jezelf als persoon onbeperkt houdbaar maakt in deze tijd.
300 miljoen LinkedIn leden
Twee Europese LinkedIn-kopstukken, David Cohen en Lena Olivier, trappen samen af op het ConnectIn-event van LinkedIn, dat plaats vond in het Tobacco Theater in Amsterdam op 3 juni jl. Op dit moment telt LinkedIn 300 miljoen leden wereldwijd, waarvan 5 miljoen in Nederland. Dat is ongeveer tweederde van de beroepsbevolking. Iedere seconde komen er ergens op de wereld nog eens 2 leden bij. Het groeit dus nog steeds keihard. Waar wil LinkedIn heen de komende jaren?
Create economic opportunity for every member of the global workforce
Economic Graph
Als het aan LinkedIn ligt staan in de toekomst álle banen op LinkedIn. Met hun ‘economic graph‘ willen ze een digitaal overzicht van de wereldwijde economie zijn. Het doel is om iedereen zich via LinkedIn te laten profileren en werk te laten zoeken. Op welk niveau dan ook, of je nu WO, HBO, MBO of anders geschoold bent, van stratenmaker tot receptioniste, van advocaat tot directeur.
Een paar feiten op een rij
- Op dit moment is 80 procent van de LinkedIn-leden passief als het gaat om het zoeken naar werk.
- Maar liefst 48 procent geeft aan open te staan voor een gesprek.
- 13 procent van de werknemers voelt zich enorm loyaal naar zijn functie en doet alles voor z’n werk.
- 24 procent doet juist zo min mogelijk en is allebehalve loyaal naar zijn werk.
- Meer dan 35 procent wil via zijn smartphone werk zoeken en dus ook op die manier solliciteren.
Reputatie werkgever belangrijk
Authenticiteit, samenwerking, transparantie en vertrouwen; die vier eigenschappen zien werknemers als belangrijk om ergens te werken. 57 procent van de Nederlandse werknemers vindt de reputatie van een bedrijf het belangrijkste argument om er wel of niet voor te willen werken. Maar hoe zit het met de werknemers zelf? Waar kijken bedrijven naar?
Houdbaarheid werknemers
Jeroen Busscher verwoordt op energieke inspirerende wijze wat de vier houdbare kwaliteiten van een werknemer zijn tegenwoordig en schreef er zelfs een boek over: Onbeperkt houdbaar. Met het voorbeeld van een bloesje dat je koopt voor 50 euro, maar dat qua productie slechts 1,50 euro kost, laat hij zien wat ervoor zorgt dat mensen dan toch die 48,50 euro extra betalen: eigenschappen die je moet hebben om jezelf te blijven onderscheiden en uiteindelijk aan de man te kunnen brengen.
Vier houdbare kwaliteiten volgens Busscher
- Het vermogen om te analyseren en de essentie ergens uit te halen. Weet in dit geval wat de mode is, welke grondstoffen je nodig hebt, verzamel alle informatie om zo’n bloes te kunnen maken.
- Creativiteit. Het is belangrijk dat je steeds weer opnieuw uniek bent en iets eenmalig inzet. Niet steeds hetzelfde kunstje uithalen, dat is killing.
- Organiseren. Steeds weer nieuwe dingen verzinnen en daarmee ook de unieke processen inzetten.
- Overtuigingskracht. Je moet het vermogen hebben om mee te gaan, je gedrag aan te passen. Geen verkooptraining houding, maar puur en eerlijk vanuit jezelf.
Kennis is niet meer onderscheidend
Iedereen kan kennis opdoen door bijvoorbeeld een training te volgen. Kennis is niet meer de onderscheidende factor in deze tijd, het gaat juist om die vaardigheden die diep geworteld zitten. Personality wordt de de kans op het succes, niet de verkooptraining. Je talenten ontwikkelen, vraagt echter een andere manier van leren en om te investeren. Alleen op die manier maak je jezelf houdbaar.
10 richtlijnen van Busscher om jezelf te verversen
- Zet je zelf ter discussie. We leven in een cultuur waarin je jezelf moet kunnen zijn, dus durf ook authentiek te zijn.
- Zet anderen ter discussie.
- Empathie moet een kerncompetentie zijn. Heb het vermogen om jezelf in anderen te kunnen verplaatsen. En vraag bij complimenten waaróm je ze krijgt. Ze zijn zeer waardevol en getuigen van waarde.
- Stel creativiteit als norm. Draai de dingen eens om, kijk eens op een andere manier ergens naar.
- Twijfelen is ook een vaardigheid. Het zeker weten van vandaag is de domheid van morgen. Twijfelen is de gang naar een oplossing en een vaardigheid die je niet mag weerhouden tot handelen.
- Omarm de ambivalentie. Er is niet één werkelijkheid, er zijn er meerdere. Er zijn veel verschillende gevoelens en gedachten, bekijk de dingen vanuit meerdere oogpunten.
- Conversatie als productiefactor. Zie de waarde van communicatie, ga verder dan het zenden, kletsen en discussiëren.
- Wees gierig op je energie. Kies waarin je je energie wilt steken en doe dat in de juiste dingen. Ga voor timemanagement!
- Wees fan van je eigen kunnen. We hebben het hier niet over arrogantie of zelfingenomenheid, maar vertrouw in dat wat jij kunt en durf ook te juichen als het goed gaat.
- Moed moet! Bang zijn mag, maar doe eens “jaaaaaaaaaa” in plaats van “neeeeee” als je een deur open doet. Iedereen leeft met angst, spreek het juist aan om waardes te creeeren.
Tips van Busscher voor recruiters
- Vergeet “competenties”. Deze zijn namelijk altijd gebaseerd op de economie van nu en dus niet houdbaar. Het gaat om het soort mens.
- Laat alle inwerk- en kennismakingsprogramma’s in de organisatie vervallen. Laat mensen uniek zijn en dingen ter discussie stellen. Laat ze een paar weken zelf ervaren en daarna vertellen wat anders kan.
- Zoek niet alleen goede, maar vooral ook leuke mensen. Zij staan positief in het leven en maken van een probleem een probleem met een uitdaging en uiteindelijk een oplossing, in plaats van een groter probleem dat moeilijk op te lossen is.
- Vraag je klant eens wat hij of zij wil. Laat hem of haar vertellen wie goed is en waar de voorkeur naar uit gaat.
- Durf risico te nemen. Met mensen, met klanten, met alles. Geloof me, er gaat meer goed dan fout!