Computers en websites genieten hoogste klantentrouw onder studenten

23 december 2003, 11:47

Studenten blijven na hun afstuderen amper trouw aan merken. Dat blijkt uit de Customer Loyalty Index van het Amerikaanse Brand Keys, waarvoor studenten en afgestudeerden ondervraagd worden over 17 productcategorieen. Veel meerjarige reclame voor deze doelgroep is dus weggegooid geld.

De producten die het best scoren qua merktrouw zijn computers en websites die boeken en muziek verkopen. Zij hebben een kans van 1 op 2 om de student als klant te behouden. De score voor credit cards bedraagt 1:3, sportschoenen halen 1:4, bier 1:4, consumentenelektronica 1:5, televisies 1:5, zoetwaren 1:6, pizza 1:6, frisdrank 1:6, benzine 1:7, zoutjes 1:7, banken 1:8, telecombedrijven 1:9, mobiele telefoons 1:9 en fastfood 1:10.

De slechte score voor fastfood is opvallend en houdt waarschijnlijk verband met alle commotie rond dikmakend voedsel. Bovendien verandert de smaak van de gemiddelde student tijdens zijn studiejaren en hebben studenten na afstuderen meer geld ter beschikking. Dell en Apple zijn de computermerken met de hoogste klantentrouw en Amazon.com scoort het

best van de websites.

Bron: Brandweek

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!