Clockwork nuanceert uithaal naar kleinere internetbureaus?

Clockwork nuanceert uithaal naar kleinere internetbureaus?
,

“Deze tijd vraagt om een ander bureau”. Dat is de openingszin van een interview met twee MT-leden van Clockwork. Een hele andere toon dan die werd gezet in het interview met de managing director Temorshuizen van hetzelfde bedrijf een aantal weken terug in Tijdschrift voor Marketing. Dit interview deed hier op MF de nodige stof opwaaien.

Volgens Baart en Heckman komen bedrijven met “steeds complexere opdrachten, waarbij niet het medium maar concept en strategie een steeds belangrijkere rol spelen”. Ook wordt in het artikel het interview met Temorshuizen aangehaald. Baart en Heckman nuanceren de uitspraken van Temorshuizen enigszins door aan te geven dat er nat??rlijk wel ruimte is voor kleinere bureaus en dat daar ook “hele mooie dingen gemaakt worden”. Ze geven daarbij wel aan dat klanten steed vaker ??n (full service?) bureau willen; ??n loket.

Ik vraag me af of dat weer de zoveelste pendule slag is, waarin we nu weer naar geintegreerd toegaan… en over een paar jaar weer naar specialismes….


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Heb het interview vanmorgen ook gelezen en was enigsinds verbaasd dat men niet is ingegaan op (of heeft gerefereerd aan) de zaken die in de discussie op Marketingfacts zijn beschreven. Via het lijstje met referrals weet ik namelijk dat er flink is meegelezen door de medewerkers van Clockworks.

    Waarom niet gereageerd op de discussie? Waarom wel via een omweg de eerder gedane uitspraken nuanceren? Gemiste kans voor Clockworks om de publieke discussie aan te gaan?

    geplaatst op
  • Dank Marco, dat je hem even scherp stelt ;-))

    Maar wat ik me na het lezen van dit interview wederom afvraag is wat nu precies het revolutionaire is van hetgeen wat ze propageren. Ik loop inmiddels ook al weer een tijdje rond maar wat clockwork doet is zeker niet nieuw. Sterker nog, exact hetzelfde speelt zich al jaren af in de consultancy wereld. Strategie specialisten als McKinsey en Bain staan echt niet te popelen om te concurreren met een Accenture. Ieder zijn deel van de taart. En daarmee is het dus absoluut geen wet, wat hét beste is voor bedrijven.
    Maar ik constateer dat er altijd bedrijven zijn die claimen te weten wat het beste is en dat zij dat bieden. Ik snap het niet, wil het niet snappen en kan het alleen maar afdoen als een slimme manier om stof te doen opwaaien. En daarmee speel je jezelf in de kijker. Chapeau Clokwork!

    geplaatst op
  • Specialisme in het communicatiedomein is bijna altijd een tijdelijk fenomeen gebleken. Na een tijdje wordt het specialisme namelijk gemeengoed en integreerd het in een berdere propositie. Waarom? Wellicht niet omdat het op die manier het beste resultaat oplevert. Maar vooral omdat klanten gewoon geen zin en tijd hebben om verschillende loketten aan te sturen zonder daar erg veel extra rendement uit te krijgen. Wat overigens nog niet wil zeggen dat er achter het centrale loket niet toch een aantal gespecialiseerde nichespelers schuilgaan.

    Wat mij overigens opvalt is dat veel van de online bureaus (inclusief Clockwork) zich nauwelijks bewust zijn van het feit dat zij ook maar een specialist zijn in een veel breder spectrum van communicatieadviseurs. Er is in die zin ongetwijfeld nog een consolidatieslag te maken, waarbij ik me afvraag of er in de toekomst nog ruimte is voor bureaus als Clockwork.

    geplaatst op
  • Fijn dat Clockwork een advertorial in de Emerce heeft weten in te koppen door een paar stevige uitspraken te doen. Chapeau voor de PR strategie van de heren ;-)

    Klein-groot is naar mijn idee een totaal irrelevant criterium. Het verschil zit hem in vanuit het totale communicatiespectrum van de klant met een geintegreerde (cross-media) aanpak/ campagne te kunnen komen. Of meer een 'end of the foodchain' uitvoeringsclub zijn die op als motto vaak heeft 'de klant vraagt, wij draaien'.

    De opdrachten worden niet per definitie complexer, het kennisniveau van de klanten gaat omhoog & hun ervaring groeit. En daarmee gaan ze, terecht, meer en andere eisen stellen.




    geplaatst op
  • Ik ben het met 'atn on a mission' eens. 50% van het artikel gaat puur om een zie-ons-gehalte. Er wordt er totaal niks spannends geroepen.
    Ik snap ook niet dat een blad als Emerce zich in dit spelletje laten meeslepen.

    Iedereen moet zijn discipline behouden. Op die manier voorkom je dat je in herhaling valt en eindigt met uitgemelkte concepten.

    geplaatst op
  • Clockwork is absoluut geen one-stop-shop. Uiteindelijk kunnen zij maar een ding goed en dat is een website bouwen. Dit blijken de Clockworkers nu ook zelf te beseffen. Ik vraag mij ook af waarom Clockwork zonodig een one stop shop internetbureau wil worden. Is de groei uit hun Core business? Teveel concurrentie?

    De term internetbureau is ook vrij inhoudsloos. Wat is een internetbureau? Levert die mij online communicatieadvies, strategie, SEO, SEM, een adserver, campagneoptimalisatie, een blog, online campagneplanning, CMS's, E-mailmarketing, content en alle andere internetbureau zaken in één? Een klant wil alleen samenwerken met een one stop shop als het een specialist is in alle facetten.

    Ik ben benieuwd wat Clockwork gaat doen om te veranderen in een one stop shop. Reorganiseren en uitbesteden, specialisten overnemen of specialisten opleiden? Ik verwacht dat Clockwork verandert in een adviesbureau dat andere internetbureaus hard nodig heeft om werk aan uit te besteden. Wellicht is dit interview wel het begin van een charmeoffensief naar de zogenaamde kleinere Internetbureaus.

    geplaatst op
  • Het klinkt als een bekende discussie die in reclame en communicatie wereld al jaren in het rond en heen en weer gaat. Oude wijn in nieuwe zakken dus.
    De opdrachten mogen misshien wel complexer lijken te worden de oplossingsrichtingen worden in iedergeval meer standaard en uitgekristaliseerd.
    Vroeger bouwden we sites nu bouwen (of zelfs configureren) we shops, portals, themasites, corporate sites, weblogs, informatie diensten, enz.

    geplaatst op
  • Het Amsterdamse bureau Clockwork heeft haar organisatie omgegooid om klanten die ambities hebben op het digitale vlak beter te bedienen. De term internetbureau of interactief bureau volstaat niet meer, aldus managing director Bart Termorshuizen van Clockwork. ‘Klanten hebben een complexe vraagstelling hoe ze hun veeleisende consument nu en in de toekomst moeten bereiken. Niet het medium maar het concept en de strategie nemen een steeds belangrijkere rol in.’ Deze nieuwe richting vraagt om een nieuw soort bureau. Daarom zijn drie nieuwe leden in het management team opgenomen: Jurgen Baart (creative director), Marlon Heckman (strategy director) en Dick Heerschop (operations director). De overige leden van het managementteam zijn Marc Huybregts (bureau- en strategische relaties) en Jurrien Kerstholt (projectbeheer).

    Lees verder:
    http://www.clockwork.nl/nieuws/2005/clockworkgooitroerom.html

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.