Claritas schetst profiel van postorderklant

9 oktober 2003, 16:18

Op basis van lifestyle-enquetes is het mogelijk een profiel te schetsen van consumentengroepen. Onderzoeksbureau Claritas heeft dit gedaan van de postorderklant.

De gemiddelde postorderklant is tussen de 25 en 34 jaar oud en woont samen. De hoogst genoten opleiding is op mbo-niveau en men werkt vooral in het middenkader. De postorderklant doet gemiddeld mee aan twee of meer kansspelen en doneert meer dan gemiddeld geld aan charitatieve instellingen, vooral dieren- natuur- en milieuorganisaties. Anderhalf keer zo vaak als de doorsnee Nederlander is de postorderklant in bezit van hond of kat. Als de homeshoppers die vooral cd`s of boeken bestellen buiten beschouwing worden gelaten, ziet het profiel er anders uit. Dan zijn vooral gezinnen met gemiddeld 2 opgroeiende kinderen oververtegenwoordigd. De postorderaar heeft vaker dan gemiddeld een lening bij een bank lopen en koopt vaker op krediet. De homeshopper koopt voor meer dan 100 euro per week in de supermarkt, tegen gemiddeld 50 tot 70 euro per huishouden.Kopen op afstand gebeurt de laatste jaren steeds vaker. Men kan iets aanschaffen via telefoon, internet, televisie, catalogi en post.

Bron:

Marketing Tribune nr. 20, p. 20, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Doet me denken aan een verhaal dat ik ooit heb gebruikt in mijn statistiekcollege’s. Twee jagers schoten beide op een wild konijn. De eerste jager schoot links naast het konijn, de tweede jager schoot rechts naast het konijn. Gemiddeld was het konijntje dood. En vrolijk huppelde het konijntje verder…

    Lekker dus zo’n gemiddelde klant 🙂


    9 oktober 2003 om 16:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!