Chinese games markt bepaald door 2D MMOG’s

Chinese games markt bepaald door 2D MMOG’s

De ontwikkelingen in China’s online gaming industrie lopen parallel aan de succesvolle economische ontwikkelingen in van het land. Waren de omzetten in 2000 nog verwaarloosbaar, eind 2006 zal de omzet, ondanks beperkende regelgeving ruim 900.000,000 USD bedragen, aldus onderzoekbureau Pacific Epoch. In westerse ogen achterhaalde- 2D Massive Multiplayer Online Games bepalen het beeld. Geavanceerde 3D MMOG zijn voor chinese ontwikkelaars nog te complex en te kapitaal intensief. In haar Online Game Report 2005 Q4 (pdf) wordt een beeld geschetst van de markt en haar spelers.

Markt
Hoewel het aantal internet gebruikers in absolute aantallen nog steeds stijgt, vlakt de groeicurve af. De kosten voor een internetverbinding zijn hierbij de grootste barriere. China’s meest recente 5-jaarsplan gaat uit van 200 miljoen internetgebruikers in 2010. Pacific Epoch schat in dat dit zonder additionele overheidssteun zal blijven steken op 150 miljoen gebruikers. Het aantal online-gamers is echter sterk stijgende. Met name de jeugd ziet online games als een goedkoop en boeiend tijdsverdrijf. MMOG games worden gezien als het online alternatief voor TV series en sportuitzendingen. Naar verwachting zal eind dit jaar van de 51.1 miljoen spelers 60% gebruik maken van betaalde spelversies. Deze markt heeft eind 2006 een geschatte waarde van $ 900 miljoen. 

Spelers
Chinese spelontwikkelaars lopen in technisch opzicht achter op het Westen.
De Chinese markt wordt gedomineerd door 2D MMOG’s. Een traditie en ervaring op het gebied van 3D hi-end spelontwikkeling ontbreekt. Veel westerse spelen sluiten niet aan bij de beleving van de Chinese speler. Chinese ontwikkelaars focussen primair op het adapteren van westerse successen. 2D spelen kunnen in China snel en tegen een extreem lage kostprijs worden gerealiseerd. Spelontwikkelaars zijn hierdoor in staat een brede spelportfolio op te bouwen en zo voldoen aan de behoefte aan op de Chinese markt afgestemde games. Door het grote aantal beschikbare spelen zijn slechts enkele echt succesvol. Ondanks het grote aantal online spelers trekken de meeste games niet meer dan 100.000 gelijktijdige spelers.

Slechts weinig spelontwikkelaars hebben de financien om te investeren in de complexe en tijdsintensieve ontwikkeling van 3D games. Mede daardoor is kennis- en capaciteitsvergroting door acquisitie is geen optie voor Chinese spelontwikkelaars. Daarbij zijn de meeste interessante spelontwikkelaars zijn reeds opgeslokt door Shanda, The9 of Netease

Getriggerd door het potentieel van de Chinese markt investeren westerse spelers als UbiSoft, Electronic Arts in lokale ontwikkelstudio’s. Meest dominante speler is echter het Koreaanse Wemade. Het spel ‘The Legend of Mir’ is goed voor 10% van de omzet in online games.

Marc van der Chijs, medeoprichter van de succesvolle Chinese videocommunity TooDou en CEO van SPILL GROUP Shanghai onderschrijft het Chinese potentieel: “Het gaat hier allang niet meer om goedkope arbeidskrachten alleen. De Chinese universiteiten leveren jaarlijks miljoenen goed opgeleide en gemotiveerde werknemers af en hi-tech onderzoekscentra schieten hier uit de grond. Hoewel China nog geen echte online game traditie heeft leren ze verbluffend snel. Kwalitatief goede 3D MMOG’s zijn een kwestie van tijd. Wil je op de Chinese markt wat betekenen dan moet je de samenwerking met lokale partijen opzoeken.”


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Opmerkelijk (of eigenlijk een logisch gevolg?) maar de markt voor games lijkt te stagneren. Een verschuiving van offline naar online in de gamemarkt?

    geplaatst op
  • Nog even een aanvulling van Marc van Chijs vanuit Shanghai::

    3D MMORG snel in opkomst:
    het 3D MMORPG 'World of Warcraft', http://www.worldofwarcraft.comwerd in juni 2005 gelanceerd en had binnen een maand meer dan 1.5 miljoen betalende spelers. Inmiddels kent iedere gamer in china het spel en is het het meest populaire online game in China. (Ter indicatie van de populariteit; google eens op World of Warcraft) Hoewel op dit moment vrijwel alle Chinese games die uitkomen nog 2D zijn, krijgt men in rap temp meer ervaring met 3D games. Naar verwachting zullen de Chinese studio's zich snel weten aan te passen aan 3D of niet overleven omdat niemand meer 2D wil spelen.

    Daarnaast is een interessante trend in de markt de free-to-play trend: tot een half jaar geleden waren vrijwel alle MMORPG's pay-to-play, waarvoor je dus per tijdseenheid betaalt, maar dat verandert snel. Vrijwel alle nieuwe spellen zijn free-to-play waarbij de omzet komt uit de verkoop van virtual items. Sommige games hebben zelfs tijdens het spel hun business model verandert (dus plotseling gratis geworden), door de grote concurrentie van gratis spellen. 'World of Warcraft' is tot nu toe immuun gebleken voor dit, omdat het kwalitatief het beste spel op de markt is.

    geplaatst op
  • Ik denk dat de markt voor games niet zal stagneren; vanaf 2006 verwacht ik weer een groei als gevolg van de lancering van de volgende generatie consoles. Door de Xbox 360 lancering en tekorten zijn er minder games en consoles van de huidige generatie verkocht eind 2005 en begin 2006. Een vrij bekende ontwikkeling in de game-industrie. Met de komst van de nieuwste consoles van Nintendo en Sony in 2006, de verdere uitbouw van de Xbox 360, PSP, DS en de groei van MMOG's, ook op consoles voor het eerst, heeft 2006 genoeg ingrediënten om 2005 ruim te overtreffen.

    geplaatst op
  • De omzetten in Console Games zullen inderdaad nog wel even op niveau blijven. Desalniettemin zal er een verschuiving naar online plaats vinden. Naast de lol van het spel zelf heb je biedt dat net even meer communicatiemogelijkheden met andere spelers. En de handel in 'assets' is tegen woordig voor veel spelers al lang geen spelletjes meer gezien de omzetten die daarin worden gerealiseerd.

    geplaatst op
  • zouden de spellen van Xbox ooit online te spelen zijn?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.