China Innovatiereis 2008 :: de top5

10 april 2008, 02:55

Afgelopen week vond -zoals eerder vermeld- de China Innovatiereis 2008 naar Shanghai en Chengdu plaats. Op bezoek bij bedrijven op het gebied van merken, media & technologie.

Opgevallen is dat -ondanks de enorme opkomst van interactieve media- veel communicatie nog erg ‘zenderig’ is. Dit is niet onlogisch omdat veel merken nog bekend en vertrouwd moeten worden. De media zijn overigens wel in een enorme ontwikkeling. Zowel de groeicijfers van internet als het gebruik van mobiele telefoons zijn ‘booming’ en interactieve HD tv-zenders via de kabel & over IP (het internet) & mobiele tv via de nieuwe 3G standaard zijn in China (in tegenstelling tot ons eigen land) al operationeel. Op het gebied van technologie -zoals bijvoorbeeld games-ontwikkeling en web2.0- zitten de Chinezen veelal nog in de kopieer- en tegen lage kosten produceerfase. Hun ambities op dit vlak zijn echter groot, het is nog een kwestie van een jaar of 5 wanneer ze genoeg geld hebben verdiend en hard zijn gegroeid om ook de echte (nieuwe) ontwikkeling te initiëren.

Ik heb een top5 gemaakt van de bedrijfsbezoeken en presentaties. De volgorde is niet bewust, behalve dat het lijstje top-of-mind is opgesteld. Om het spannend te houden begin ik uiteraard met nummer vijf…

Nr. 5 :: Callme & Yaawa

Op de laatste ochtend in Chengdu ontvingen we een aantal gasten in ons hotel. Geen bedrijfsbezoeken dus. Dit was omdat er een officiële vrije dag was in China. Een van de presentaties was van een VC, een venture capitalist. Hij was bezig om een fonds op te zetten en in nieuwe initiatieven te investeren. Het doel: van 1 dollar 100 dollar maken binnen 5 jaar. Los van vastgoed, investeerde deze man voornamelijk in internet en mobiel. De managing directors van twee ventures waren aanwezig om hun concepten toe te lichten. Callme was een soort sociaal netwerk op mobiel om en rond een tamagotchi hondje. Net geïntroduceerd en nu al een groot succes. In aantal deelnemers en de tijd die er per dag aanbesteed wordt. Dit gaat richting de 6 uur, mede omdat ook een instant messenger functie is toegevoegd om over je hondje te kletsen. Kreeg een beetje een Eccky dejavu, maar ‘this is China’… Het andere verhaal was van Yaawa, een Chinese variant op Netvibes en iGoogle. Je eigen startpagina op het net, niet alleen met alle relevante content die je geselecteerd hebt, maar ook met handige interactieve widgets & gadgets (kleine applicaties die diensten op andere plekken op het internet naar je toehalen). Ook een mooi verhaal, met een heldere toekomstvisie. En super goed gepresenteerd door een dame uit Singapore, met een opleiding in de US. Chinezen weten ook ook: ‘it’s a selling job…!’ (en dat ze zelf niet best presenteren).

Nr. 4 :: Tudou

Onze gastheer in Shanghai & Chengdu, Marc van der Chijs, heeft aan de wieg gestaan van Tudou.com, de Youtube van China. Tijdens een partijtje golf een aantal jaar gelden bedachten hij en zijn partner (de huidige CEO) het plan om een videosite te starten. Ze zijn de volgende dag aan de slag gegaan met een aantal programmeurs en introduceerde hun platform ongeveer tegelijk met de Amerikaanse concullega. Tudou krijgt op dit moment veel (westerse) media-aandacht. Mede dankzij de situatie in Tibet en het feit dat video’s over dit gevoelige onderwerp in China worden gecensureerd. Gelijk overigens met alle content die de regering liever niet online ziet opduiken. Een team van tientallen jonge Chinezen scant alles wat heel de dag geupload wordt en verwijdert de ongewenste video’s. Opvallend is dat alle grote Amerikaanse dotcoms moeite hebben hun dominante positie door te voeren in China. Immers, QQ is groter dan MySpace, Baidu dan Google en Tudou groter dan Youtube.

Nr. 3. :: iResearch

Dit onderzoeksbedrijf heeft een panel van 100.000 Chinezen. Aan de hand van de online mediaconsumptie van deze groep worden de bereikcijfers van de hierboven genoemde websites gemeten. En natuurlijk van alle andere websites in China. Het was geweldig om te zien wat er allemaal werd gemeten en hoe makkelijk bezoek, ‘stickiness’ en bijvoorbeeld retentie in mooie grafieken en overzichten met 1 muisklik werden gepresenteerd. iResearch onderzoekt ook online campagnes. Kwantitatief en kwalitatief. Ook zijn er expansieplannen richting interactieve televisie en mobiel. Het is dat dit bedrijf het druk heeft met de enorme groei in China en geen tijd voor internationale expansie. Anders zou ik behoorlijk zenuwachtig zijn geworden als ik me in dezelfde markt begaf.

Nr. 2 :: Ubisoft

Het bezoek vond plaats bij een net geopende ‘studio’ in Chengdu. Een stad die valt te omschrijven als een soort doorsnee van een Oost-Europese hoofdstad en Rotterdam. Maar dan met wel twee enorme, splinternieuwe bedrijfsterreinen die weer aan Silicon Valley doen denken. We werken ontvangen door een Amerikaanse Chinees die deze ‘studio’ van een van de grootste gamebedrijven in de wereld runt. Vooralsnog werken er ca. 90 studenten/ netafgestudeerde jonge Chinezen. Deze groep was geselecteerd middels een soort Idols-competitie. Iedereen kon zich aanmelden en middels meerdere selectierondes met opdrachten zijn de beste overgebleven. Die worden de komende maanden getraind en dan gaat het echte werk beginnen. De Chengdu-studio kan dan intern pitchen op productieklussen binnen Ubisoft. En zo moet deze nieuwe vestiging zich op de kaart zetten. Binnen Chengdu en over de hele wereld als het aan de ambitieuze leider van dit gave bedrijf ligt.

Nr. 1 :: Shanghai Media Group

Dit staatsbedrijf is de RTL van Shanghai. De staat is alleen aandeelhouder en graait 1 keer per jaar wat geld uit de kas. Voor de rest kan de Shanghai Media Group (SMG) super commercieel opereren. En dat moet ook wel, er zijn in China nog wel een handvol vergelijkbare staatsbedrijven. De ontvangst was goed verzorgd en een alleen Chinees sprekende vice president had een hele delegatie vrouwelijke CMO’s en COO’s meegenomen om in een imposante, statige setting de activiteiten van SMG toe te lichten. Waar SMG allemaal mee bezig is staat hierboven al beschreven. De aantallen gebruikers van de nieuwe diensten zijn imposant. Of dit door de grote van het land komt of omdat niemand deze technologische ‘propaganda’ kan controleren zullen we nooit weten…

Gerelateerde items & publicaties rond de China Innovatiereis 2008

Overzicht publiciteit :: foto’s, video’s, podcast & verslagen

Videosite met reportages van de China Innovatiereis 2008

Links naar enkele van de genoemde Chinese sites

Baidu :: Chinese Google

Tudou :: Chinese Youtube

QQ :: Chinese Hyves

Yaawa :: Chinese Netvibes

iResearch

Bron :: jeroendebakker.nl

I am a brand lover and marketing pioneer, at the nexus of creativity, business transformation and technology. For 20 years, I advised top-tier European companies on branding, disruptive business planning, go-to-market, growth strategy, PR, e-commerce, technology and startup culture. I co-founded and managed several upstarts and actively contribute to the rise of startups as an angel investor in tomorrow's economy. My last job was managing director Product & Growth audio at Talpa Network. Currently I combine a my role as managing partner of audio agency Airborne with being a board advisor at several innovative and creative companies. I started my career in advertising and in 1997 I co-founded Qi, the most successful digital branding agency in the Netherlands at the time. After 7 years we sold the company and I became managing director and director strategy & innovation at TBWA\​ Amsterdam. In 2010 I launched Lab1111, a creative company that develops digital communication products. One of our innovative initiatives became a separate company funded by SHIFT Invest, an impact investment company initiated by Rabobank, the World Wide Fund for Nature, Delft University of Technology, Wageningen University & Research Centre and Menzis. Over the years I have received numerous awards for creativity, innovation and effectiveness for international clients. In 2013 and 2019 I was mentioned as one of the best marketeers in the Netherlands, while in 2010, I received a Coq d'Honneur award from the Society of Advertising for my continuous efforts in spreading the digital word.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ron Jansen

    Leuke / overzichtelijke opsomming, heb de reis op de voet gevolgd. Ik ben in ieder geval geprikkeld geraakt om op termijn Shanghai zelfs eens te ervaren!

    Ik vind het zelf logisch dat alle grote Amerikaanse dotcoms moeite hebben hun dominante positie door te voeren in China. De meeste dotcoms benaderen China op dezelfde wijze als de Westerse markt. Van den Ende heeft ooit eens gezegd dat een concept pas internationaal kan slagen als je het zo weet te verkopen dat het in ieder geval lijkt alsof het concept geoptimaliseerd is voor de desbetreffende ‘lokale / nationale’ markt.

    Marc van der Chijs haakte hier ook op in door een website te ontwikkelen die aansluit bij de Chinese doelgroep: een website die drukker en schreeuweriger is dan bijvoorbeeld youtube (kijk alleen al naar het kleurgebruik)

    Wellicht een ideetje voor Youtube om youtube.cn eens te lanceren…?


    10 april 2008 om 07:02
    CemYildiz

    Inderdaad een erg leuk overzicht. Jammer dat er geen videoverslag is gekomen van jullie bezoek aan Ubisoft 🙂


    10 april 2008 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!