ChatGPT: Hou je copy erbij

ChatGPT: Beoordelen is het nieuwe schrijven. Begin met het einde voor ogen.

17 juli 2023, 11:00 5730 x gelezen

Lang verhaal. Kort. ChatGPT is een geweldige virtuele collega. Iedereen is het daar wel over eens. Het schrijft ongekend snel teksten voor je. Verbazingwekkend goed. Het bespaart je enorm veel tijd. Soms tot wel 90% bij het opzetten van een advertentiecampagne. Je kan in dezelfde tijd met dezelfde mensen veel meer SEO-pagina’s en/of blogs maken. Daarnaast helpt het je enorm op weg als je inspiratieloos voor je beeldscherm zit te staren. ChatGPT is groots en heeft een nog onbekende ongekende impact op onze manier van werken.

Wat kan/wil je met ChatGPT

Deze 400 prompts wil je niet missen! Download nu de 7 onmisbare AI tools voor marketeers. De ene naar de andere slideshow vliegt om je oren. Het onbewuste brein vindt dit heerlijk. Hoppa. Weer een gratis e-book met 100 algemene prompts. 

Maar draai het eens om. Denk niet wat je kan met ChatGPT,  maar wat wil je ermee. ChatGPT kan heel veel. Het is een tijdrovende machine. Maar wat levert je het nou echt op?

Begin met het einde voor ogen.

Wat is je doelstelling voor dit jaar? Welke segmenten gaan je helpen je doel te halen? Welke content heb je daar voor nodig? Heb je überhaupt een contentplan per segment? Zonder doel kan je niet scoren. Of winnaars hebben een plan, verliezers een excuus zou hockeycoach Marc Lammers zeggen. 

“Winnaars hebben een (content)plan. Verliezers een excuus.”

Kan jij met je team de kwaliteit van de output van ChatGPT beoordelen?

Breng eerst de huidige situatie in kaart. Wie doet wat wanneer? Breng daarna met je team of in je uppie in kaart waar je met ChatGPT en AI minimaal 30% van je tijd en kosten kan besparen. Meer mag ook. En nu komt het. De hamvraag. En als je deze vraag overslaat gaat het mis. Dat is een zekerheidje.

“De hamvraag: Kan je (met je team) beoordelen of de output van de tekst uit ChatGPT goed genoeg is.”

Heb je vooraf de criteria om een tekst te beoordelen scherp?  Ja? Dan wordt het een succes. En kan je met hetzelfde team meer impact maken. Nee? Nou. Succes. Als je de criteria voor het beoordelen van een goed converterende tekst niet scherp voor ogen hebt, wat voor vraag ga je je virtuele copywriter stellen?

Hoe beoordeel je de tekst van ChatGPT? Pakt de tekst direct de aandacht? Kan jouw lezer zich direct herkennen? Waar blijkt dat uit? Voel je als lezer een urgentie of noodzaak om in actie te komen? Waar staat dat?

Breng morgenochtend met je team de huidige situatie in kaart. Wat is ons contentplan per segment? Wie doet wat wanneer? Breng daarna in kaart waar je met ChatGPT en AI minimaal 30% van je tijd en kosten kan besparen. Meer mag ook 😉

Martin van Kranenburg
Trainer. Spreker en auteur bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is auteur van het boek Schrijven voor het Brein. Conversie is 95% psychologie. Tekst de belangrijkste aanjager. Ontdek de kracht van neuromarketing in tekst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!