Catvertising: dit zijn de állerleukste kattencommercials ooit

16 juni 2021, 09:00

Het zijn nu eenmaal geen honden

Laten we wel wezen: internet zou nog steeds slechts op enkele aan elkaar gekoppelde computers in de kelder van Al Gore rondwaren, als er geen kattenfilmpjes bestonden! Katten dragen bij aan het grote succes van internet. En aan het welzijn van maatschappij én mens. Dat weet iedere goede marketeer, en de állerbesten zetten deze vierpotige bolletjes geluk in voor hun merk. En hoe! De mooiste staaltjes van sterke catvertising en de aaibaarste commercials op een rij.

Ja, weet je. We hebben op de redactie van Marketingfacts allemaal onze stokpaardjes. Chief Luuk Ros kan hélemaal losgaan op het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie, dat hét verhaal draait om het verkopen van potten pindakaas én niet het nieuwste shiny dingetje als TikTok, Clubhouse en wat volgend week weer als nieuwste trend in de marketingtoolkerstboom wordt gehangen. En onze jongste bediende Thomas Romers zou het liefst de marketingstrategieën van alle automerken ter wereld onder de loep nemen. In het logo van deze site zou je een gifje van een wegrijdende auto zien, als je het hem zou vragen.

En ik? Ik kan hoog van de toren blazen en aangeven dat mijn voorkeur uitgaat naar marketingstrategieën in de (Amerikaanse) politiek, welke marketinglessen we uit het verleden kunnen leren maar gewoon eigenlijk niet doen. En dat social media heus niet slecht zijn, maar de gebruikers soms wel (sorry, meneer Bregman). Maar dat doe ik maar even niet.

Ik houd het voor nu even bij marketingcommunicatie (sorry, Luuk) en gebruik het als excuus om vleugjes harige dierenliefde op de site rond te strooien.

Katten! In commercials!

Frummel!

Aan een rangorde doe ik niet, want alle katten zijn me even lief (belangrijker dan de kwaliteit van de commercials vind ik) maar als personeel van een pikzwart katje heb ik toch wel een extra zwak voor de meest recente commercial in dit lijstje. Die dan ook weer – geheel terecht – een Gouden Loeki won. ‘Frummel’ van Staatsloterij (Oudejaarstrekking) en TBWANEBOKO.

Dus die doen we even als eerste:

Oké, hier komen de andere:

Ikea-katjes

Dit is wel zó’n mooie, uit 2010. Gezien in het Verenigd Koninkrijk (en natuurlijk op het internet): 100 katten die werden losgelaten in een superstore in Londen. Fantastisch idee natuurlijk, want iedereen weet (nou ja, bijna iedereen) dat als een kat zich thuis voelt ergens, dan is het pas echt een THUIS.

Kijk ze zich eens thuis voelen in het filmpje ‘Herding Cats’! Gemaakt door Mother London.

Het leuke is, er is ook een ‘making of’ die eigenlijk wat waarheidsgetrouwer is, aangezien die poezels ook stronteigenwijs kunnen zijn en de ruimte boven het plafond gaan onderzoeken. Of voor wie een muur kapot gezaagd moet worden omdat hij/zij er anders niet meer uit kan. Tja, het zijn nu eenmaal geen honden.

Geen seks

In Rusland en de VS begrijpen ze ook de aard van het beestje. Kijk maar eens naar deze twee commercials van kattenvoermerk Sheba gemaakt door BBDO Moscow (2017) en BBDO New York (2016) . Mensen zijn personeel en het geven van eten dient voor hen de prime directive te zijn, aldus de katten. Dat huwelijksaanzoek kan wachten, net als seks. Kat eerst! En zo is dat.

Kitten College

Whiskas, kattenvoermerkwaardig natuurlijk, heeft veel leuke commercials. Ik licht deze er even uit: de serie ‘Kitten College’ uit Groot-Brittannië uit 2015. Geweldig! Sinds vorig jaar ook in Nederland (door AMV BBDO/Google Creative Labs/Mediacom).

Carpe diem betekent: pak die frisbee!

“Waarom ben ik zo des kats, waarom niet meer des honds?” Uit 2013/2014 door VCCP (ook een serie, maar dit is de leukste). O2 lanceerde een campagne ‘be more dog’. De kat is klaar met saai en lui zijn: hij wil leven en avontuur! Dus: hij gedraagt zich als een hond. Mensen moeten dus ook meer hond worden, en dat kunnen ze met 02. Ofzo.

Dierenasiel

En neem deze aandoenlijke, knullige commercial, de ‘Kitten Kommercial’ van Furkids dierenasiel in Atlanta, Georgia. Hij ging eind 2016 viraal. Opgenomen in een half uur, zonder noemenswaardig budget. Een man prijst in het filmpje de katten in het asiel aan, elk met unieke specialiteiten. De dieren vinden het prima

Diarree door kaas

Verzekeraar OHRA promoot zijn huisdierenverzekering (2020 door bureau Joe Public) door de kat als de slechterik af te schilderen. Kat wordt strontchagrijnig (pun intented) van die hond die alles voor zijn baasje doet, en neemt wraak. Insert kaas. Gelukkig is er de huisdierenverzekering.

Zoals ik ook al schreef bij de Ikea-commercial: een kat staat voor ’thuis’. En voor warmte en liefde. Dat vat deze commercial voor Arlistan (oploskoffie) perfect samen. Wat heerlijk zo’n geweldig grote kat! Wil ik ook wel. Voor de Argentijnse markt gemaakt door Madre (Mother). Uit 2012 en afgelopen jaar weer ingezet.

En wat dacht je van dit staaltje van catvertising uit 2014. Hoe aerodynamisch is de Mercedes Benz CLA? Nou zo! De kat wordt ook perfect des kats ‘afgebeeld’ in deze commercial door Jung von Matt/365 voor de Britse markt. Vooral aan het eind 😉

Komkommers in de supermarkt

En deze dan! Van de Duitse supermarktketen Netto. Katten die boodschappen doen. En het is zo hilarisch, alles wat katten doen zit erin. De komkommers! Tonijn! Klimmen waar het eigenlijk niet kan.

Vice schreef bij de lancering van de commercial vijf jaar geleden: ‘Als je in een creatieve dip zit, stop dan een paar katten in je commercial en het werkt.’ Nou, nou dat is wat oneerbiedig gezegd. Zoals ik al eerder zei: het getuigt juist van een sterke, creatieve kijk op zaken. And 25.908.204 views can’t be wrong, nietwaar?

En wat ook best goed is om te weten, is dat de taglines van de commercials uit het verre verleden bij veel mensen zijn blijven hangen. “Dat is een boterzacht bewijs voor de stelling dat kattenfilmpjes ook echt een doel dienen”, aldus Luuk Ros. En dat is ook zo!

Neem: “Als het aan de kat lag kocht ze Whiskas”, uit 2003.

De meeste kattenliefhebbers kennen hem vast nog, maar de slogan is al heel wat jaar geleden in het archief opgeborgen. Want er was best wel beetje onduidelijkheid: wie is ‘ze’? Je zou denken het vrouwtje, of is het toch de kat zelf? Maar niet elke poes is een kat. En katten/poezen kunnen niet zelf kopen. Verwarring alom. Vond Whiskas denk ik ook, want zes jaar later werd het ‘Als het aan de kat lag … Whiskas’.

Felix, oeh dat smaakt!

En wat dacht je van: ‘Felix, oeh dat smaakt!’ gemaakt door reclamebureau PPGH JWT (1980-1989).

Van de Wiki van Beeld en Geluid: “Door te schudden met een pak Felix kattenvoer roept een man zijn kat binnen. Hij zet een dansje in en de kat volgt hem enthousiast. Nog enthousiaster wordt de kat als ie eenmaal begint te eten. ‘Felix, dat smaakt’. Deze commercial is door het publiek gekozen tot een van de 140 beste STER-reclamefilms aller tijden. Deze eerste Felix-commercial heeft een ADCN-bekroning en een plaats in de top-drie bij de verkiezing van de STER-publieksprijs.”

Ik moet nu stoppen, anders gaat er een hele werkdag verloren aan kattenfilmpjes kijken. Heb jij nog toffe in de aanbieding, laat het weten! Ik laat jullie achter met deze van Cotto Sanitary Ware door Cotto Studio. Thaise katten die badkamers haten (badderen, bah!). Ze komen in opstand en wat er dan gebeurt zal je verbazen…

Kari-Anne Fygi
Eindredacteur bij Marketingfacts

Kari-Anne Fygi was eindredacteur Marketingfacts van januari 2020 tot 1 november 2021. Daarvoor was ze redacteur bij Twinkle, eindredacteur bij Frankwatching, eindredacteur bij Tijdschrift voor Marketing, MarketingOnline en Adformatie. Kari-Anne studeerde Amerikanistiek en Economische & Sociale Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Na die studie belandde ze in het journalistieke vak. Vanwege de liefde voor taal, verhaal en schrijven. Met als bonus de liefde voor marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!