Campina wil iets met veerkracht

12 november 2021, 07:00

Zuivelbedrijf speelt de gezondheidskaart en ontwikkelt een monitor

85 procent van de Nederlanders voelt zich ‘veerkrachtig’. Wel geeft een derde van de mensen onder de 35 aan minder veerkrachtig te zijn geworden door de coronapandemie. Dat vertelt Campina, dat marktonderzoekbureau Ipsos onderzoek liet verrichten naar de nationale veerkracht. Het merk introduceert ook een ‘Veerkrachtmonitor’; een onderzoek naar de veerkracht.

Lenigheid, soepelheid, fitheid en aanpassingsvermogen ken je, maar ‘veerkracht’ is een consumentenmetric die we nog niet eerder voorbij zagen komen. Campina speelt de gezondheids- en algemene fitheidkaart en stelt dat voldoende beweging, meer rust en gezonde voeding bij dit thema belangrijke uitdagingen zijn. Campina wil dergelijke inzichten delen en hoopt daarmee Nederlanders te inspireren om veerkrachtiger te worden. Carien de Bas van Campina: “Door ons in het onderwerp te verdiepen, willen we beter begrijpen hoe we Nederland kunnen inspireren om veerkrachtig in het leven te staan.” Paulien Schieven, commercieel directeur bij Ipsos: “Het is een universeel thema, waarvan mensen zich steeds meer bewust worden. Door de coronapandemie is mentale fitheid, dat verbonden wordt aan het mooie begrip ‘veerkracht’, definitief op de agenda komen te staan.”

Facinerend fenomeen. Veerkracht betekent volgens Van Dale – behalve ‘de kracht van een veer’ zoiets als soepelheid, lenigheid en de kracht van lichaam en geest om zich snel te herstellen, dus dat lijkt spot on in tijden van mentale en fysieke uitputting als gevolg van alweer een batch coronamaatregelen en de gevolgen daarvan. Past ook mooi bij de uitgeschreven purpose van FrieslandCampina dat waarde wil toevoegen: “In voeding, aan de natuur en aan mensen. Jong en oud, consument en klant en maatschappij. En ook voor de eigenaren van het bedrijf: de leden-melkveehouders”. Volgens de onderzoekers van Ipsos houdt vier op de vijf Nederlanders ‘bezig’ met het onderwerp veerkracht. Onder jongeren ligt dit percentage zelfs op 89%. Gemiddeld geven mensen hun eigen veerkracht een 7. Voor 61% van de respondenten heeft de coronapandemie geen invloed op gehad op hun veerkracht.

Nachtrust

Ruim eenderde van de mensen tussen 18 en 34 jaar denkt in de afgelopen anderhalf jaar minder veerkrachtig te zijn geworden. Rond veerkracht worden door de respondenten in het onderzoek ook doelen gesteld: De top 5 bestaat uit dagelijks meer bewegen, werken aan de conditie, meer rust in het hoofd, op gewicht blijven en een betere nachtrust. Voor driekwart van de mensen die actief bezig is met veerkracht speelt voeding een rol en fruit, groente en zuivel worden daarbij vaak als voorbeelden genoemd.

Veel mensen hebben moeite met het behalen van bepaalde doelen. Het vinden van rust blijkt de grootste uitdaging. Zo is 57% van de mensen die actief bezig is met een betere nachtrust daar nog niet tevreden over. 55% is ontevreden over meer rust in het hoofd krijgen en 47% over het eigen gewicht. Wel zijn de meeste mensen tevreden over doelen als meer van de natuur genieten, lid worden van een sportvereniging en meer aandacht geven aan vrienden en familie.

In aanloop naar het onderzoek heeft Campina een expertpanel geïnterviewd om meer begrip te krijgen over het thema veerkracht. Er is ook een infographic.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    Maurice, HCS Veerkracht

    Leuk om te lezen, herkenbaar! Het leuke is dat de betekenis van veerkracht voor een ieder anders is en alles is goed


    14 november 2021 om 17:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!