‘Cab’-casting

‘Cab’-casting

Op Planet.nl is vandaag een interessant artikel te lezen over het fenomeen ‘narrowcasting’ op de welbekende gele taxi’s uit New York City.

Een groot deel van deze ‘yellow cabs’ fungeren al jaren als een rondrijdend reclamebord door op het dak een gesponsorde lichtbak te plaatsen. Anno 2006 lijkt deze vorm van adverteren enigszins passé, aangezien NYC-taxi’s in toenemende mate gebruik zouden maken van een electronisch (en GPS-controlled) LED-scherm. Deze kan zich daardoor automatisch aanpassen aan de auto-omgeving en desgewenst aan het tijdstip van de dag.

Zo kan er in de buurt van Broadway reclame worden gemaakt voor een musical, om de hoek van Tiffany’s alvast de uitverkoop worden getoond en kunnen passanten rond lunchtijd worden geattendeerd op een goedkope bistro in de omgeving. Het systeem is door deze vorm van ‘real-time geo-targeted advertising’ in staat om eveneens de taalkeuze aan te passen, indien men bijvoorbeeld een wijk met overwegend Spaans-taligen binnenrijdt.

Volgens Adapt Media, het reclamebedrijf achter deze LED-vertising, betaalt de adverteerder alleen voor reclame-uitingen die daadwerkelijk door het computersysteem op het scherm worden geplaatst. Mocht de advertentie niet het gewenste effect hebben, dan kan er direct worden ingelogd en de campagne worden aangepast.

Indien er gebieden zijn waar geen campagnes voor zijn ingebracht, dan kan er algemene nieuwswaardige informatie worden weergegeven.

Ondanks dat ik in Amsterdam steeds meer taxi’s zie rondrijden die voorzien zijn van een reclame-uiting, denk ik dat dit een typisch New Yorkse aangelegenheid zal blijven.


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Waarom die conclusie? Ik denk dat het een betaalbaar iets is (GPS apparatuur en schermen worden steeds goedkoper) en in de steden is de internet-dekking geen enkel probleem. Een technisch probleem zie ik dus niet, wat is wel het probleem?

    geplaatst op
  • Het zou kunnen dat de wetgeving een probleem is. Je mag in elk geval geen extra lampen op je auto monteren of de kleur van je lampen veranderen. Een lichtbak zou gezien kunnen worden als verlichting.

    geplaatst op
  • Ik woon al weer een tijdje in New York en zie deze taxi vaak rond rijden (al dan niet met mij er in ;-)). Het heeft geen enkele functie.. op de manier zoals ze nu zijn kan je maar heeeel moeilijk zien wat er op staat. Verder rijden ze dus even kijken wat er op staat is er vaak niet bij. Ook zie ik alleen maar baseball uitslagen er op staan... reclame ontbreekt vaak... Niks geen reclame voor een broadwayshow!

    Ik denk dat er hier al te weinig vraag naar is.. waarom dan in NL?

    geplaatst op
  • @luc: ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de techniek.

    We zullen volgens mij in NL echter niet zo snel lcd-schermen op het taxidak te zien krijgen, aangezien 'platte' reclameuitingen op zichzelf al geen algemeen geaccepteerd verschijnsel is.

    Daarnaast willen taxi's bij ons volgens mij een sjiekere uitstraling hebben dan de meeste van de ongeveer 12.000 in NYC. Daar is het een algemeen alternatief voor het openbare vervoer, hier vooral toch een luxe manier om de vaak kleine afstanden niet te hoeven lopen/fietsen. En taxi's staan hier vaak een beetje te wachten op een standplaats of elders, in plaats van rond te rijden en zich zichtbaar te maken voor de passanten.

    Dit in combinatie met het feit dat New York een miljoenen stad is en door het rechthoekige stratenplan makkelijker in te delen valtvoor een gps-gestuurde boodschap, denk ik niet dat het op korte termijn zover hier zal komen.

    Persoonlijk ben ik voor hoor, maar of het hier en nu past...ik denk van niet.

    @eric: hmmmm, als dat (itt de planet-artikel) het geval is, dan lijkt me een nederlandse variant niet haalbaar.

    geplaatst op
  • @ Eric Cab-casting is in New York sinds 1999 wel een succes. En die Baseball uitslagen die je ziet zijn reclame uitingen voor ESPN. Ik denk dat het succes afhankelijk is van de grote van het publiek op straat. Als je al een tijdje in New York woont zal het je ongetwijfeld opgevallen zijn dat het over het algemeen wat drukker op <strike>straat</strike> de 4 baans avenue is dan op de gemidelde Amsterdamse grachtengordel. Voor meer informatie over cab advertising verwijs ik graag naar een vorige discussie op MarketingFacts! en het artikel dat New York Magazine maakte over taxi technologie

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.