Op Planet.nl is vandaag een interessant artikel te lezen over het fenomeen ‘narrowcasting’ op de welbekende gele taxi’s uit New York City.
Een groot deel van deze ‘yellow cabs’ fungeren al jaren als een rondrijdend reclamebord door op het dak een gesponsorde lichtbak te plaatsen. Anno 2006 lijkt deze vorm van adverteren enigszins passé, aangezien NYC-taxi’s in toenemende mate gebruik zouden maken van een electronisch (en GPS-controlled) LED-scherm. Deze kan zich daardoor automatisch aanpassen aan de auto-omgeving en desgewenst aan het tijdstip van de dag.
Zo kan er in de buurt van Broadway reclame worden gemaakt voor een musical, om de hoek van Tiffany’s alvast de uitverkoop worden getoond en kunnen passanten rond lunchtijd worden geattendeerd op een goedkope bistro in de omgeving. Het systeem is door deze vorm van ‘real-time geo-targeted advertising’ in staat om eveneens de taalkeuze aan te passen, indien men bijvoorbeeld een wijk met overwegend Spaans-taligen binnenrijdt.
Volgens Adapt Media, het reclamebedrijf achter deze LED-vertising, betaalt de adverteerder alleen voor reclame-uitingen die daadwerkelijk door het computersysteem op het scherm worden geplaatst. Mocht de advertentie niet het gewenste effect hebben, dan kan er direct worden ingelogd en de campagne worden aangepast.
Indien er gebieden zijn waar geen campagnes voor zijn ingebracht, dan kan er algemene nieuwswaardige informatie worden weergegeven.

Ondanks dat ik in Amsterdam steeds meer taxi’s zie rondrijden die voorzien zijn van een reclame-uiting, denk ik dat dit een typisch New Yorkse aangelegenheid zal blijven.