Burger King vs Google: de mogelijkheden van adverteren in het tijdperk van IoT
Als online marketeer vind ik creatieve en grappige reclames het leukste wat er op televisie te zien is. Wie heeft nou niet gelachen om Even Apeldoorn Bellen, “Goeie moggel! Vijf kiklo inkvip” of de walk-in fridge? Burger King lanceerde eerder deze week ook een grappige en innovatieve reclame die Google Home-apparaten triggert. Google maakte dit snel ongedaan, maar het voorval roept de vraag op: welke mogelijkheden biedt adverteren in een tijdperk van domotica, het internet of things en AI?
Je hebt ‘m waarschijnlijk al wel gezien, maar voor de zekerheid: het gaat om deze commercial.
De spot duurt slechts 15 seconden en maakt gebruik van een nieuwe fenomeen: de Google Home-assistent. De reclame triggert het apparaat met: “OK Google, what is the Whopper Burger?“
What’s the deal?
Waar BK geen rekening mee gehouden heeft, is dat Google Home zijn informatie van Wikipedia haalt. De informatie op Wikipedia over de Whopper Burger wordt dus hardop in jouw woonkamer voorgelezen. En oh ja, Wikipedia is dat platform waarvan iedereen de inhoud kan aanpassen. Voel je ‘m al aankomen?
De Wikipedia-pagina is volgens Business Insider dan ook al meerdere keren aangepast. Een paar prachtige voorbeelden zijn:
The Whopper is made of a medium sized child
..it contains toxic chemical Cyanide.
Ook was er sprake van ingrediënten als “toenail clippings” and “rat”.
Burger King reageerde snel door de informatie op de Wikipedia-pagina zelf weer terug te veranderen. Maar het internet kent meer creatievelingen dan de onlinemarketing-afdeling van Burger King. De pagina bleef daardoor aangepast worden. Niet in de laatste plaats omdat Burger King naar verluidt vóór publicatie van de commercial de Wikipedia-entry voor de Whopper Burger zelf had ‘geoptimaliseerd’.
Overigens was het aanpassen van de pagina niet lang nodig, want Google blokkeerde de activatie van Google Home door de commercial binnen drie uur na het verschijnen ervan.
Adverteren in een tijdperk van domotica
Je gaat je meteen afvragen hoeveel van dit soort acties we gaan tegenkomen in de nabije toekomst. Tijdens afgelopen Super Bowl gingen er ook al diverse Google Home apparaten af tijdens de reclame van Google zelf over de Google Home.
Als onze huizen straks volledig geïntegreerd zijn met domotica, the internet of things en artificial intelligence, is een reclame kijken niet meer hetzelfde. Gaat Netflix je lampen dimmen om je alvast in de juiste sfeer te brengen? Gaat Sunweb je thermometer bedienen om je alvast een voorproefje te geven van een tropische vakantie? Of is de walk-in fridge van Heineken straks geen grap meer?
Ik ben heel benieuwd naar jouw creatieve ideeën voor adverteren in slimme huizen…