‘Brief voelt voor meeste Nederlanders gewoon het veiligst’

Nederlander vertrouwt post meer dan digitale berichten, als het om pincodes en polisoverzichten gaat

22 september 2022, 12:30 2532 x gelezen

Onderzoeksbureau MetrixLab voerde afgelopen voorjaar in opdracht van PostNL een onderzoek uit onder Nederlanders, naar de impact en waardering van zogeheten transactie-mail; fysieke mailings van bijvoorbeeld polisoverzichten en bankafschriften. Onderzocht werden de overall impact en waardering vanuit een consumentenperspectief.

Te midden van de vraag of Direct Marketing via good old brievenbusmail weer momentum verovert, waren de uitkomsten weinig verrassend, maar wel de moeite van het delen waard, want het geeft in ieder geval een idee of post via de postbode nog bestaansrecht heeft en als zo, hoe dan en in welke vorm.

Nederlanders beschouwen brievenbuspost volgens de onderzoekers als veiliger dan bijvoorbeeld e-mail. Als het gaat om post met een veiligheids- of financieel aspect, zoals inlogcodes of financiële overzichten, wil 85% dit liefst fysiek op de deurmat ontvangen.  De respondenten ontvangen dergelijke post het liefst fysiek omdat de gegevens zo niet gestolen kunnen worden door hackers. Vooral post van de overheid, energieleveranciers, pensioenaanbieders en banken willen we liever op de deurmat. 49% ontvangt post met pincodes of inloggegevens het liefst door de brievenbus, 21% zegt liever een e-mail te ontvangen.

Maartje Silvius, Manager marketing bij PostNL: ‘Opvallend is dat post door alle leeftijdsgroepen als belangrijk wordt gezien. Ondanks dat tegenwoordig bijna alles via online diensten ingezien en geregeld kan worden, voelt een brief voor de meeste Nederlanders gewoon het veiligst. Hoe lager de privacygevoeligheid, hoe groter de digitale voorkeur. De helft van de Nederlanders ontvangt bijvoorbeeld afspraakbevestigingen of berichten over gewijzigde voorwaarden het liefst via e-mail.’

Ondersneeuwen

Volgens ruim de helft van de ondervraagden heeft post meerwaarde ten opzichte van berichtgeving via e-mail, een app, online portal of website, met name omdat het overzicht geeft. Daarnaast is het makkelijk te bewaren en helpt het als reminder om een benodigde actie uit te voeren. 15% van de ondervraagden vindt post onbelangrijk, eenvoudigweg omdat ze alles het liefst digitaal ontvangen. ‘Post creëert een gevoel van urgentie en daardoor wordt de inhoud ook beter onthouden. De kans dat een belangrijk bericht ondersneeuwt tussen al de andere, minder belangrijke berichten in de inbox is groot. We verwachten dan ook dat de waarde en impact van post blijft, en daarmee de wens om belangrijke documenten per post te ontvangen ook’, aldus Silvius.

Nederlanders willen berichten met financiële- en veiligheidsrisico’s per post ontvangen. Naast pincodes geldt dit ook voor aanmaningen, documentatie over toeslagen of een kentekenbewijs. Post die Nederlanders het liefst door de brievenbus ontvangen:

 

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!