Brechtje de Leij (NU.nl): “Nieuws niet meer hetzelfde met Google Glass”

11 februari 2014, 05:59

Deel 1 van een drieluik over de opkomst en impact van wearable technologie

Ze moest wel even wennen toen ze er voor het eerst mee over straat liep. Of liever gezegd, vooral voorbijgangers moesten even wennen. Want in Amsterdam hebben ze alles wel zo’n beetje gezien, maar een draagbaar computertje op je hoofd? Nieuw. Fascinerend. En ook een beetje eng. Brechtje de Leij (NU.nl) is één van de eerste Nederlandse dragers van een Google Glass. Ze geniet ervan. Pionieren, innoveren, durven. De afgelopen jaren bracht Brechtje NU.nl mobiel succes. Sinds vorige maand heeft ze alle kanalen van NU.nl onder haar hoede, als hoofd productontwikkeling nieuws bij Sanoma. En dat zullen we gaan merken. Als eerste Nederlandse nieuwsmerk lanceerde NU.nl in januari een smartwatch-app en bouwde het werkende nieuwsconcepten voor Google Glass. Volgens Brechtje staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk in nieuwsland, met een hoofdrol voor wearable technologie – in welke vorm dan ook. “Toen ik klein was, keek ik Star Trek met mijn ouders. Dat is de wereld die nu voor de deur staat. Dat is toch supercool?”

Wat zie je nu van mij? Wat kun je ermee? Mag ik hem even opdoen? Zomaar een greep uit de vragen die Brechtje krijgt sinds ze met haar Google Glass rondloopt. Wildvreemden staren haar na. Ze klampen haar zelfs aan. Op straat, in de trein en in de supermarkt. “Mensen hebben op tv of online wel iets over de Google Glass meegekregen, maar weten niet precies wat het is.” Brechtje laat de verwondering op zich afkomen. Schaamte kent ze niet. Ze vindt de reacties van voorbijgangers vooral interessant. “De Glass roept emoties bij mensen op. Dan weet je dat je met een radicale innovatie te maken hebt.”

Een slim en behulpzaam vriendje

De Google Glass is dan ook niet ‘zomaar een extra schermpje’, vindt Brechtje. Eerst, voordat ze de Glass zelf droeg, had ze nog wel dat gevoel. Maar nu ze hem zelf draagt en er binnen NU.nl mee heeft geëxperimenteerd, ervaart ze het verschil. “De Glass is echt anders dan alle devices die we tot nu toe gebruiken.”

Dat verschil zit hem vooral in de persoonlijke relevantie van berichten die je te zien krijgt, op een klein schermpje in je rechterooghoek. Het is niet zo dat de bril voortdurend informatie in beeld brengt, legt Brechtje uit. “Dan zou je gek worden.” De Google Glass is gebaseerd op het principe van ‘micro-interacties’: je krijgt relevante triggers in beeld, op basis van jouw instellingen, contextuele informatie en eerder gedrag. Bij elke trigger bepaal je zelf wat je ermee doet: negeren, snoozen, volgen, reageren of informatie laten voorlezen (ja, de Glass praat ook tegen je).

Veel meer dan bij andere devices is informatie gekoppeld aan jou en je fysieke omgeving. Je krijgt bijvoorbeeld een korte trigger in beeld als je in de buurt bent van een populair café of een leuke bezienswaardigheid. Sommige apps spreken nog meer tot de verbeelding. Ben je in China en begrijp je niets van de verkeersborden? Geen zorgen. Kijk er met je Glass naar en een vertaalapp projecteert vertalingen van de Chinese teksten over je beeld heen. Brechtje: “Je kunt de Glass zien als een slim vriendje dat jou vergezelt en je op de juiste momenten te hulp schiet.”

De revival van rust

Zo’n dienstbaar digitaal vriendje is best fijn, merkt Brechtje. Waar je vroeger nog je mobieltje uit je broekzak moest halen om naar informatie op zoek te gaan, komen relevante berichten nu naar jou toe. “Dat geeft rust. Ik merk dat ik nu al minder met mijn smartphone bezig ben.” Brechtje is er dan ook niet bang voor dat wearable technologie ons nog verder vervreemdt van de fysieke wereld, zoals doemdenkers vrezen. Integendeel. “De Glass brengt je weer in verbinding met wat er om je heen gebeurt.”

Onze omgang met content zal drastisch veranderen, denkt Brechtje. Niet meer de eindeloze en verslavende streams van informatie, zoals we die nu van onze mobiele telefoon en social media gewend zijn. Herhaaldelijk gescroll maakt plaats voor korte interacties, in dienst van jou en waar je mee bezig bent. “Wearable technologie gaat ons helpen om weer te focussen op de informatie en de mensen die er echt toe doen.”

Een revolutie in relevantie

Heerlijk, zul je misschien denken. Rust. Focus. Dat plaatst media en bedrijven tegelijkertijd voor een grote uitdaging, erkent Brechtje. Want hoe blijf je de consument bereiken als die consument volledig zelf in control komt? Persoonlijke relevantie is niet langer een pluspunt. Het wordt volgens Brechtje een must. “Als je geen relevante content biedt, verdwijn je uit beeld. Letterlijk. Niemand wil in zijn ooghoek afgeleid worden door irrelevante content. Ik merkte het zelf toen ik de Glass-app van de New York Times installeerde en allerlei willekeurig nieuws kreeg uitgeserveerd. Dat zette ik meteen stop.”

Hoe bied je de relevantie waar de slim bebrilde consument om vraagt? Brechtje en haar team van developers zetten in januari hun tanden in die vraag, in samenwerking met Raimo van der Klein van Glasseffect. Tijdens de Google Glass Development Day bedachten de developers concepten voor nieuwsdiensten die ze meteen uitvoerden.

Eén van de ontwikkelde toepassingen is NUalert. Met deze toepassing krijg je als Glass-drager een melding als er relevant locatiegebonden nieuws is. Bijvoorbeeld als er brand is in de buurt van waar je nu bent, waar je woont of waar je werkt. Maar ook: als er brand is langs je dagelijkse route – want die kent jouw Google Glass door de koppeling met Google Now. “Nieuws wordt op deze manier veel meer een individuele ervaring,” zegt Brechtje.

Dat maatwerk gaat een stapje verder met NUagenda, een tweede resultaat van de Google Glass Development Day. Wil je het laatste nieuws over een politieke affaire of over jouw grote sportheld volgen? Via NUagenda stel je ’s ochtends in waar je gedurende de dag op de hoogte van wil blijven. Brechtje: “Als nieuwsmaker bepaalde je zelf altijd wat belangrijk nieuws was. Nu laat je die keuze steeds meer aan de consument.” En ook hier maakt de Google Glass weer slim gebruik van contextuele informatie. Je ontvangt gedurende de dag alleen op de juiste momenten nieuws. Dat wil zeggen: wel als je in de trein zit. Maar niet als je in een vergadering zit – iets wat Google in je agenda ziet.

Zelflerend vermogen

Het nieuws wordt volgens Brechtje nóg relevanter als je keuzemogelijkheden koppelt aan zelflerend vermogen van apps. Dat is ook de filosofie achter NUpush, het concept van internetondernemer Yvo Schaap dat eind januari de NUlab innovatieprijs won. Via NUpush kun je makkelijk instellen over welk nieuws je een pushbericht wil ontvangen op je mobiele telefoon. Klik je vervolgens vaak een bepaald soort pushbericht weg, dan past het pushsysteem zich daarop aan. “Onze nieuwsvoorziening vormt zich steeds beter naar jou als persoon. Bij wearables wordt dat cruciaal om gedoseerd nieuws op maat te bieden.”

Nieuwsredacties kunnen tegelijkertijd steeds beter monitoren aan wat voor soort nieuws behoefte is. NUpush heeft bijvoorbeeld al een feedbackloop naar de redactie; die ziet hoeveel gebruikers een bepaald soort push-bericht willen ontvangen. Bij wearable technologie wordt het nog makkelijker om de creatie en consumptie van nieuws op elkaar af stemmen. “Voordat je als redactie gaat investeren in het uitdiepen van een verhaal, kun je eerst kijken of korte triggers rond dat onderwerp aanslaan of niet. Of je maakt bijvoorbeeld een redacteur vrij als je ziet dat er in een bepaalde regio veel mensen een verhaal gaan volgen via hun Google Glass.”

De verdere opmars van burgerjournalistiek

Zo’n redacteur zal steeds meer gebruik gaan maken van content die burgers zelf creëren, denkt Brechtje, omdat de Google Glass het nog makkelijker maakt om foto’s en video’s te schieten. “Wearables gaan voor nog meer user-generated content zorgen.”

Via NUfoto kon je al je eigen foto’s inzenden op NU.nl. Sinds de Google Glass Development Day is dat ook via je Google Glass mogelijk. Of je neemt een video op, die je via een Google Hangout live deelt. De Amerikaanse journalist Tim Pool experimenteerde er in 2013 al mee tijdens protesten in Istanbul. “Als consument kijk je letterlijk via een first person point of view mee,” vertelt Brechtje. “Er ontstaat zo een heel nieuwe vorm van journalistiek en storytelling.”

First-mover advantage

Loopt NU.nl niet voor de consument uit door te experimenteren met technologie die nog slechts door een handjevol mensen wordt gebruikt? Ja. En dat doet NU.nl heel bewust, legt Brechtje uit. “Wearables komen er dit jaar echt wel aan. In welke vorm die trend zich precies doorzet, weet ik niet. De Google Glass is bijvoorbeeld pas een concept, dat nog flink doorontwikkeld moet worden.” Het gaat Brechtje ook niet om de technologie an sich. Die evolueert steeds sneller. Maar juist daarom kun je als bedrijf tegenwoordig niet meer achterover leunen, vindt Brechtje. “Als je nu een experimenteerfase overslaat, heb je straks een achterstand die lastig te overbruggen is.”

Niet voor niets heeft NU.nl een being-first-on-every-screen-strategie. Op elk nieuw scherm dat uitkomt, wil het nieuwsmerk als eerste aanwezig zijn. Die strategie legt NU.nl geen windeieren. Nog voor de iPad hier in de winkels lag, had NU.nl een iPad-app klaar. Tot op de dag van vandaag is dat in Nederland de meest gedownloade app voor de iPad ooit. Over first-mover advantage gesproken. Brechtje: “Van de zes innovaties worden er vijf niets. Maar die ene succesvolle innovatie waar jij als eerste bij bent, kan het verschil maken.”

Big rocks

Wat als je zelf in een minder innovatief bedrijf werkt en het bij jou ook kriebelt om te experimenteren met wearables of andere nieuwe technologieën? Ben je er dan toe veroordeeld om verhalen zoals deze te lezen, terwijl je eigen frustraties zich opstapelen? Niet nodig, drukt Brechtje je op het hart. “Maak het klein. Ga niet een projectgroep optuigen of drie maanden vergaderen om een plan uitgevoerd te krijgen. Zoek een paar gelijkgestemden en pak een dag om samen te experimenteren. Leer daarvan en deel je ervaringen met anderen. In feite deden wij niets anders in onze Google Glass Development Day. Je hoeft niet eens een werkende toepassing te maken. Met een paar designtekeningen krijg je al gevoel bij een nieuwe technologie en wat het voor jouw producten betekent.”

Raimo van der Klein (Glasseffect, links) aan de slag met de developers van NU.nl

Ook het loslaten van individuele targets helpt bij het innoveren, zegt Brechtje. “In mijn team werken we met een gezamenlijke roadmap. Daarin hebben we eental ‘big rocks’ benoemd: doelen die we met elkaar willen bereiken. Iedereen heeft zijn eigen expertisegebied. Iemand is bijvoorbeeld eindverantwoordelijk voor de user experience op al onze platformen. Dat schept een klimaat waarin we geen lijstjes afwerken, maar samen ontdekken en ontwikkelen. Wat je leert van de Google Glass, kun je op die manier ook weer makkelijk toepassen op de smartphone en vice versa. Zoals de mogelijkheden om push-berichten meer locatiegebonden te maken.”

To boldly go where no woman has gone before

Het valt me op hoe open Brechtje is. Ze lijkt er geen enkele moeite mee te hebben om jou en mij een kijkje in haar keuken te geven. De resultaten van de Google Glass Development Day waren direct voor de hele wereld zichtbaar, in een Google Hangout On Air. En via Twitter deelt ze nu al prototypes van het aanstaande redesign van NU.nl.

Vindt ze dat niet spannend, die openheid? Brechtje: “Vroeger waren we geneigd te denken: dat is eng, je moet zoveel mogelijk bij jezelf houden als je een product nog aan het ontwikkelen bent. Nu zie ik die openheid juist als kracht. Als je dingen verborgen houdt, houd je ze klein. Als je zichtbaar maakt waar je mee bezig bent en anderen daarbij betrekt, maak je het groot. De feedback van consumenten helpt ons echt. En we creëren meteen draagvlak en buzz.”

Buzz. Ik realiseer me dat de openheid van Brechtje precies de reden is dat ik met haar aan deze interviewtafel ben beland. Omdat ze met haar gedurfde manier van innoveren een verhaal creëert. Een verhaal dat het uitnodigt om verteld te worden.

Het is het verhaal van iemand die begrijpt wat mensen en bedrijven succesvol maakt in een wereld van nieuwe technologieën. Nieuwsgierigheid. Openheid. Lef. Het is alsof Brechtje weer op de bank van Star Trek zit te genieten; kijkend door een bril van verwondering, en niet bang voor de wereld die ze ziet.

Credits headerfoto: danwet | creative photography

Volgende week deel 2: Annika Sponselee & Niels Aafjes (Deloitte)

Wearable technologie maakt in potentie een vergaande personalisatie van marketinguitingen mogelijk. Daarmee duikt ook dat andere p-woord steeds vaker in discussies op: privacy. Ik ging erover in gesprek met Annika Sponselee en Niels Aafjes, privacy- en security-experts bij Deloitte. Lees volgende week over hun visie.

Tristan Lavender
Sr. Global Content Strategist, Writer & Editor bij Philips

Schrijven is mijn eerste liefde; fotograferen mijn tweede. Ik werk als contentstrateeg, redacteur en schrijver bij Philips. Daarnaast blog ik op persoonlijke titel over marketing en verken ik de wereld graag met mijn camera.

Categorie
Tags

29 Reacties

    Ralf Fleuren

    Een boeiend en prettig artikel om te lezen! Waar ik nog benieuwd naar ben; hoe ervaart Brechtje de aanwezigheid van de Google Glass in persoonlijke interacties met mensen? Is daar nog over gesproken?


    11 februari 2014 om 06:16
    Brechtje de Leij

    @Ralf ik had laatst de eerste Dutch Glass Explorers meetup waarbij 16 mensen met zo’n bril op samen aan het borrelen waren. Als er meerdere personen een oplichtend schermpje krijgen en daar dan met hun blik wat ingekeerd doorheen gaan swipen, dan blijkt dat Glass sociaal niet helemaal ideaal kan zijn. Deze verschijningsvorm waarbij er een ‘laag’ zit tussen mijn ogen en de jouwe – ook al kun je er prima langs kijken – is wellicht niet de vorm die uiteindelijk echt gaat werken. Maar wearable tech met een camera en voice interaction, dat wel!

    Ik merkte dat bij een echt gesprek met iemand, ik de bril even afzette.

    En verder is interactie met mensen vooral hilarisch, omdat ontzettend veel mensen je nieuwsgierig aanspreken.


    11 februari 2014 om 06:52
    JochemKoole

    Een being-first-on-every-screen-strategie?

    In de nieuwe Tesla Model S zit ook een vrij groot scherm…


    11 februari 2014 om 06:58
    Ralf Fleuren

    Mooi, bedankt voor je toevoeging Brechtje!


    11 februari 2014 om 07:27
    Michael

    Waarom niets over de aversie van mensen tegen de spycam op Google Glass?


    11 februari 2014 om 07:45
    Melle vd Heide

    Inspirerend artikel, Tristan! En bedankt Brechtje voor je openheid!


    11 februari 2014 om 08:20
    tristanlavender

    @Michael:

    Dank voor je reactie. Er leven meerdere privacy-gerelateerde zorgen, waardoor degene die jij noemt. Daarom heb ik ervoor gekozen om het tweede artikel in deze serie volledig aan privacy te wijden. Overigens heb ik in dat artikel nog steeds keuzes moeten maken, omdat er binnen het spectrum ‘privacy’ enorm veel vragen leven. Kijkend naar jouw reactie en die van sommige anderen, zijn al die privacy-gerelateerde vragen eigenlijk een serie artikelen op zich waard..

    @Melle:

    Thanks!


    12 februari 2014 om 06:52
    Bram Buysers

    Een boeiend en zeer interessant artikel om te lezen. Momenteel testen wij op het werk ook de Google Glass. Waar ik benieuwd naar ben is waar we de NU.NL app voor Glass kunnen vinden. In de normale market voor Glass krijgen wij hem niet gevonden.

    Ik verneem graag een reactie


    14 februari 2014 om 15:49
    Bram Buysers

    @Brechtje dank voor je snelle reactie. Dat er nog geen Nederlandse Glassware is hadden wij inderdaad ook al gemerkt. Erg jammer, maar hopen dat het snel beschikbaar komt in Nederland


    14 februari 2014 om 16:27
    Vincent Leenders

    Mooi, die openheid, wat een durf om op deze wijze te innoveren. Ik ben vooral benieuwd naar de impact die de wearables op de burgerjournalistiek hebben.


    14 februari 2014 om 18:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!