Je bekijkt een artikel van

Boekrecensie: Strategisch brand design

Dit boek slaat de brug tussen de marketeer en de ontwerper en is zeker volledig in de breedte van het onderwerp.

11 juli 2023, 14:30 1776 x gelezen

Een nieuw studieboek over strategisch brand design. Niet het eerste boek over dit belangrijke onderwerp binnen het marketingvak. Meer dan 250 pagina’s lijkt veel maar ik kan je zeggen, voor dit onderwerp valt het wel mee.

Boekrecensie: Strategisch brand design

Auteur: Roel Stavorius

ISBN: 9789001277826

Uitgever:  Noordhoff

Trefwoorden: branding, brand design, merken, merkmanagement, ontwerpen

Recensent: Eric van Arendonk , Register Marketeer

Aan het inzetten van merken zitten heel veel haken en ogen en dat is zeker niet iets wat je in een compact studieboek volledig kunt behandelen. Dit boek slaat de brug tussen de marketeer en de ontwerper en is zeker volledig in de breedte van het onderwerp. De aangestipte theorie wordt beschreven met tal van hedendaagse voorbeelden. Dit maakt het voor de lezer heel herkenbaar. Knap om dit zo compact weer te geven. Daarom is het zeker een goed boek voor degene die de eerste stappen gaan zetten bij het inzetten van een merk als strategisch middel.

Mocht je daarna enthousiast geworden zijn, weet dan dat verdere verdieping mogelijk is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het boek “Brand Design” van Ruud Boer. Bijzonder leerzaam en zeker een goede aanvulling. Voordat je aan dit boek begint is het meer dan raadzaam om het boek van Roel Stavorinus bestudeerd te hebben. De boeken vullen elkaar mooi aan.

Het boek “Strategisch brand design” tikt nagenoeg alle belangrijke onderwerpen over merkmanagement aan en eigenlijk is het goed dat de diepte niet wordt opgezocht. Beginnende marketeers zouden daardoor wel eens kunnen verzuipen. De student is na het bestuderen van dit boek goed in staat om de in en outs te herkennen. Aan hem daarna de keuze welke verdieping hij wil zoeken.

Daarnaast beveel ik het boek aan, aan degene die als niet-marketeer wel te maken hebben met marketeers. Denk daarbij aan commercieel directeuren of sales managers. Na het lezen van dit boek  zul je ze beter begrijpen.

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?