Boekennieuws.com

Boekennieuws.com

Weblog Boekennieuws.com is een week of twee geleden gelanceerd en heeft vandaag op 1 maart al bijna 4000 lezers die geabonneerd zijn op de feed (bron: Feedburner / Ramon Stoppelenburg) verwacht vandaag 2.020 pageviews (bron:OneStat / Kjeld). Een raketlancering

mooie start, kunnen we wel zeggen. De opzet lijkt op die van Marketingfacts: een groep vrijwilligers zorgt voor het nieuws. In de afgelopen week zijn er voorpublicaties van de nieuwe boeken van Connie Palmen, Jan van Mersbergen en Dave Eggers verschenen.

Initiatiefnemer Ramon Stoppelenburg licht toe: “Ik ben bij een aantal uitgeverijen op gesprek geweest en heb met hen gesproken over marketingmogelijkheden voor hun eigen websites, maar òf ze waren daar te klein voor òf ze waren onderdeel van een grote paraplu-uitgeverij die innovativiteit onmogelijk maakten omdat de twee aanwezige web-technici de websites voor tien andere uitgeverijen moeten verzorgen. Dat deed mij realiseren dat ik het dan maar eens zelf moest proberen. Nederlandse boeken verdienen namelijk veel meer aandacht dan de eenmalige recensie in diverse dagbladen en daarom heb ik het initiatief genomen voor een officiële boekennieuwssite met een divers en dagelijks interessant overzicht van het laatste nieuws.”

Het nieuws wordt nu nog voor een deel overgenomen (met bronvermelding) van andere publicaties, maar het plan is het aandeel van het eigen nieuws snel te laten toenemen. Ramon: “Mede-schrijvers helpen om exclusieve berichten te schrijven. Dat is momenteel ook het leuke aan het hele project. In één maand is er al veel groei waargenomen en zijn diverse mensen hun eigen mogelijkheden gaan inzien. En dan kan het nog heel leuk worden.” Volgens Ramon staat Boekennieuws nu pas in de kinderschoenen en zal het niet bij een weblog blijven…

Als Ramon het duizelingwekkende tempo van scoops (Kluun zoekt een nieuwe oppas!), voorpublicaties en recensies kan volhouden, zie ik dit weblog nog tot iets heel moois uitgroeien, een marketingfacts van de boekenwereld. Het is in mijn ogen een typisch voorbeeld van hoe traditionele spelers dubben, wikken en wegen voor ze iets gaan doen, en een particulier initiatief van iemand met veel energie en een beetje hoogmoed alles kan veranderen. Nu nog eerlijk zijn over de statistieken.

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 26 reacties op dit artikel

  • Wel grappig om te vermelden is dat ik weet dat er een paar maanden geleden oom een video channel van een boekblog is gelanceerd. Lezen.TV zij draaien zelf interviews met de auteurs en zetten dat op de website. Het opmerkelijke is dus dat er veel te kijken is en wijnig te lezen, erg van deze tijd dus. Maar kennelijk iest te vergaand voor de boekenwurm van deze aardbol.. of toch niet? Wat denken jullie?

    geplaatst op
  • Ik heb lezen.tv ook wel eens bekeken, maar ik vond de interviews wat aan de lange kant. 45 minuten lang een pratend hoofd, dat is heel wat, dat is niet echt iets om even achter je Pc te bekijken.
    Maar wel een interessant initiatief, dat zeker!
    Ramon mailt me over lezen.tv : "BoekennieuwsTV is natuurlijk een leuke aanleiding om schrijvers aan het woord te laten over hun laatste boek, voor een korte pitch. En dan niet 45 minuten lang breedbeeld-resolutie-filmpjes zoals http://www.lezen.tv dat biedt, maar korte, uit te houden video's waarin de auteur ook zelf een beetje uitgedaagd wordt om het kort en bondig te houden."

    geplaatst op
  • Op Join2Grow wordt ook gebruik gemaakt van video interview en geschreven teksten. Er staan meer reacties bij de geschreven artikelen. Volgens mij is toch het blijven kijken/luisteren naar het beeld voor de meeste mensen wennen. Het scannen door teksten heeft nu nog vaak de voorkeur.

    geplaatst op
  • liever geen misverstanden: lezen.tv heeft geen marketingdoelstelling, maar wil een volstrekt journalistiek onafhankelijke boekenportal zijn die lezingen aanbiedt, interviews, reportages en korte documentaires in video van bijna tv-kwaliteit. De publieke omroep, waar onze wortels liggen, heeft de traditie van het maken van lange, dragende, bespiegelende gesprekken met interessante auteurs uit bezuinigingsoverwegingen helaas overboord gezet. Analyseer je de ontwikkeling van de kijkcijfers door de jaren heen, dan blijkt zonneklaar dat er een stabiele doelgroep van circa 300.000 kijkers is die zich wenst te laten voeden met dit soort informatie. En langere producties niet geschikt voor internet? Dat lijkt me allereerst een smaakkwestie, maar daarbij ook een drogredenering: voor het eerst sinds ooit kan je zonder je video of je harddiskrecorder te programmeren: kijken, stoppen, opnieuw oppakken, overnieuw kijken, twee keer kijken, versnellen, vertragen, ermee omgaan alsof het radio is - ik bedoel 'uitermate democratisch en dus helemaal op je eigen manier kijken'. Kort en bondig kan natuurlijk ook, en dient vast en zeker eveneens een doel, maar in ieder geval niet dit ene: mensen die iets te vertellen hebben uit de verf te laten komen, een denktrant te schetsen of een ontwikkeling te laten zien. En daar zijn wij dan voor.

    geplaatst op
  • Duidelijk Peter! Ik zal proberen de momenten waarop ik kijk beter uit te kiezen. ' s Avonds op de bank ipv op het werk, even tussendoor. Ben wel met je eens dat deze aanpak past bij boeken en bij auteurs.

    geplaatst op
  • off-topic: "ligt toe" -> "licht toe"

    geplaatst op
  • Oeps! gefixt.

    geplaatst op
  • Volgens mij is de image fake en hebben ze maar 3 subscribers... 't Is niet voor niets dat ze de image zelf hosten. Wel leuk geprobeerd hoor :-S

    geplaatst op
  • @ Ulco: Ramon Stoppelenburg kennende sta ik daar niet van te kijken

    geplaatst op
  • @ Ulco: Ben het met je eens..
    Link naar het plaatje

    Na wat onderzoek: http://www.onestat.com/aspx/reports.aspx?p=0&dstart=2007-02-26&dend=2007-03-04&d=2007-03-01&m=d&period=thisweek

    Total pageviews: 2.300
    Total visits: 931
    Weekly Unique Visitors: 759
    Daily Unique Visitors: 826
    First time visitors: 719
    Average pageviews per day: 575
    Pageviews per visit: 2,47
    Pageviews today: 804
    Visits today: 428
    Prognosis today: 2.020
    Busiest day: 1-3-2007

    geplaatst op
  • En je hebt gelijk Ulco. Boekennieuws.com heeft 17 subscribers volgens feedburner:

    http://feeds.feedburner.com/~fc/Boekennieuws?bg=FF6600&fg=FFFFFF&anim=0

    geplaatst op
  • Ik zal Ramon ff mailen om dit opgehelderd te krijgen en dan het stuk aanpassen. Goed speurwerk (al vraag ik me af hoe Onestat meer dagelijkse bezoekers dan wekelijkse bezoekers kan rapporteren.

    geplaatst op
  • Omdat Onestat rommel is?

    geplaatst op
  • Ik heb het artikel aangepast met de cijfers van OneStat. Baal er nogal van dat ik 'erin getrapt ben'. Goed speurwerk in ieder geval.
    Heb om onderstaande discussie niet onbegrijpelijk te maken de oude cijfers doorgehaald.
    2000 pageviews per dag vind ik ook best ok - niet iets om je voor te schamen, zou ik zeggen.

    geplaatst op
  • Met alle respect, maar waar haal je die 2000 pageviews per dag vandaan dan? Ik zie in het totaal 2.300 pageviews (volgens de stats die Kjeld hierboven neergezet heeft, want de onestat pagina is opeens voorzien van een username en password) en is zo te zien sinds de pagina online is (twee weken of zoiets?) vandaag is het druk door dit artikel op Marketingfacts, maar gezien het aantal reacties op de posts loopt het er nog niet echt storm.

    geplaatst op
  • Het leuke is dat ze vanochtend pas één feedreader hadden (Bron: [url=http://www.joostdevalk.nl/code/feedburner-graph/]Feedburner-tool van Joost). Alle andere readers komen dus waarschijnlijk via Marketingfacts. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de pageviews van vandaag.

    Op zich een slimme (maar niet zo'n nette) marketingtruuk. De cijfers waren voor mijn idee erg onmogelijk met zo'n type website (kijk ook naar de hoeveelheid reacties), vandaar dat ik er even achteraan ben gegaan.

    geplaatst op
  • Ik had gewoon het onderste cijfer van de OneStat statistieken gepakt: Prognosis today: 2.020
    Mooie tool trouwebs van Joost de Valk!

    geplaatst op
  • @ Richard: Die 2000 Pageviews is niet waar. dat is een schatting voor vandaag door dit plug artikel.
    Aagezien ik de pagina nog in mijn cache had heb ik even een screen shotje gemaakt
    (let ook even op de naamgeving)

    Dinsdag dus 655 pageviews

    nou wat een goede start.. pfff..
    Hoe vaak zou hij er zelf tussen zitten ;) LOL

    geplaatst op
  • Dit is nou eens marketing! Vrijwel geen bezoekers, 1 persoon die je feed leest, en je weet een stuk over "raketlancering" op MF te krijgen ;)

    geplaatst op
  • Dank je wel Jeroen. En dat ook nog eens op de Nationale Complimentendag! Jij hebt bij deze een boek gewonnen!

    geplaatst op
  • Wahahahaha, de leugen regeert blijkbaar weer eens. Ging het in de blogosfeer niet over authentiek en zo ook?
    Wederom een bewijs dat je zo door de mand valt als je dat niet bent.

    geplaatst op
  • Een groep vrijwilligers verzorgd nieuws? Er staan alleen maar hele lange stukken gekopieerd van andere bronnen. Wel met bronvermelding, maar zonder fatsoenlijk links o.i.d. Krijgen ze vast ook nog eens last mee... als er meer bezoekers zijn,

    geplaatst op
  • Tjsa, inderdaad een lekker suf verhaal. En Ramon, het kan niet iedere dag feest zijn; ik vrees dat je er dit keer echt voor moet werken ;-)

    geplaatst op
  • Misschien worden met readers alle lezers van de besproken boeken bedoeld?

    geplaatst op
  • @ Karel: goed bedacht, die neem ik mee!

    @ Marco: groot gelijk heb je. Uiteraard is Boekennieuws een aardig kost-veel-vrije-tijds-initiatief, naast een gewone burgerlijke fulltime baan.

    geplaatst op
  • @Ramon: i know, maar geloof me, op termijn is het al die tijd meer dan waard geweest!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.