Kleur bekennen: meer geschiedschrijving dan unieke propositie

Boekrecensie van een kleurrijk boek

Kleur bekennen: meer geschiedschrijving dan unieke propositie

Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer 'Kleur bekennen' van Rachelle van der Linden en Marco Derksen.

Deze recensie is geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketinggeneralist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Archetypes worden over het algemeen gebruikt om typen afnemers te beschrijven. In dit boek is dat anders. Hier worden vier archetypische rollen gebruikt die je als organisatie kunt dragen. Ben je een inspirator, een gids, de facilitator of de servicer? Als je de ziel van je interne organisatie doorziet en de kleurrijke drijfveren waarop deze is gebouwd goed begrijpt, benut je ze als kompas voor de aanpassingen aan deze tijd.

“Zet je trots, je parels in om koers te kiezen”, zeggen Rachelle van der Linden en Marco Derksen. Niet dat ze het altijd met elkaar eens zijn. Ze zijn complementair aan elkaar en daarover schreven ze een persoonlijk boek. Ze begeleiden bedrijven om tot hun kern te komen en vanuit dat kloppende hart door te ontwikkelen.

“Zet je trots, je parels in om koers te kiezen”

Als auteurs hun praktijkervaring aan het papier toevertrouwen, levert dat niet altijd een goed boek op. Ook in dit geval voelt het meer als een geschiedschrijving over eerdere opdrachten dan als een unieke propositie voor de lezer. Het is de persoonlijke stijl die ‘Kleur bekennen’ onderscheidt van veel andere managementboeken. De kleurrijke uitstraling van het boek staat model voor het open karakter waarin het geschreven is. Het oogt prettig en eigentijds en pretendeert ook nergens een zwaarwegende theorie te zijn. Het boek neemt je als het ware met de adviseurs mee op reis. Gebruikmakend van een rode draad die zich gaandeweg lijkt te hebben ontwikkeld, bieden Van der Linden en Derksen je een inkijk in de diverse organisaties waar ze afzonderlijk of – naar nu blijkt – met elkaar aan hebben gewerkt.

Yin en yang  

Samen hebben ze in oude organisaties als yin en yang vernieuwing gebracht. Niet met een volledig eigen methode, maar een mix van bestaande marketing- en managementmodellen (zoals Osterwalders canvas in een ander jasje) waaruit een eigen aanpak en vertaling is ontstaan. Derksen is bij marketeers vooral bekend van zijn passie voor digitalisering, globalisering en de transformatie die internet de economie en samenleving oplevert. Vanuit een technologische achtergrond werd hij een inspirerende organisatieadviseur, met name op digitaal gebied. Wie kent zijn presentaties over netwerkorganisaties niet? Over de ontwikkeling van zendende werkgeversinstituten naar individuele connecties. Via zijn platform Marketingfacts werd hij terecht bekend en bewonderd door marketeers.

Ook in dit boek is er in het eerste hoofdstuk ruimte voor die periode. Over hoe traditionele organisaties via het online speelveld veranderen naar een verbonden (diensten-)organisatie. Misschien is er nog een categorie managers die deze duiding nodig heeft om zich te beseffen dat de wereld veranderd is, maar marketeers kennen dit inmiddels wel.

Misschien is er nog een categorie managers die deze duiding nodig heeft om zich te beseffen dat de wereld veranderd is, maar marketeers weten dit

Van der Linden is een marketingconsultant en heeft ook veel ervaring met het veranderen van oude organisaties in transparantere platformorganisaties. Zij voert haar expertise uit vanuit een holistische kijk en gaat op haar gevoel af; dat bijna altijd juist blijkt te zijn volgens Derksen. In 2018 en 2019 is zij gekozen in de top-tien van meest invloedrijke zakenvrouwen van Nederland. Het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken, persoonlijke verwondering en het doorbreken van bestaande conventies is wat haar drijft in het vernieuwen van organisaties. Veel van haar klanten zijn dienstverleners waarbij het verdienmodel bestaat uit een fee of abonnement.

Sympathiek en eigentijds

In gezamenlijkheid bedachten de auteurs het vernieuwingsproces: Reflect (je kern), Redesign (je kleur) en Recreate (je vorm). Een modellenreeks die op mensgedreven wijze en in fluïde samenwerking met partners is ontstaan. Wat het heel sympathiek en eigentijds maakt.

Dit is een nuttig boek voor middelgrote bedrijven die op autonome wijze en vanuit hun eigen kracht met een stappenplan aan de slag willen om hun organisatiecultuur te bepalen, beschrijven en uit te dragen. Aan de hand van opdrachten en inspiratie kun je er zelf mee aan de slag. De hoofdstukindeling is wel wat ingewikkeld. Het lijkt wel een matrix, dus kies vooral zelf je vorm en volgorde. Voor senior marketeers biedt het weinig nieuws op het gebied van het marketingplanningsproces. Wel kan het inspireren al je aandacht gaat besteden aan het belang van de cultuur van de organisatie om van binnenuit te transformeren.

Kleur bekennen

Auteur:            Rachelle van der Linden, Marco Derksen
ISBN:                9789047012757           
Uitgever:          Business contact
Druk:                Eerste druk 2019 
Trefwoorden:   koers, organisatie, gids, transformatie, Marco Derksen

 

 

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.