Je bekijkt een artikel van

Boek: Power to the people

2 mei 2018, 13:15

Een nieuwe rubriek op Marketingfacts: NIMA Register Marketeers delen hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? Tweewekelijks recenseren Register Marketeers de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Power to the people’ van Marian Draaisma en Sjors van Leeuwen.

Deze recensie werd geschreven door Irene Grotendorst, Bsc RM is strategisch marketeer en klantonderzoeker in B2B, B2C commercieel en non-profit. Gespecialiseerd in klantbehoeften, klantervaringen en klantreizen duiden om organisaties te verbinden met hun klanten.

Er is en er wordt – terecht – veel over online marketing geschreven. De wereld verandert door digitalisering in een snel tempo. Ook de zorgconsument is digitaal aanwezig en digitaal vaardig. Dit boek beschrijft wat dat betekent, specifiek voor marketing in de zorg.

In de zorg vormen digitalisering én persoonlijk contact én aandacht de optelsom voor de ervaren kwaliteit. Daarom is geïntegreerde marketing belangrijk, zoals voor iedere markt, ook in de zorgmarkt. Voor optimalisatie en verbetering van ondersteunende zorg- en dienstverlenende processen.

De online marketinguitdaging vraagt om toewijding (in tijd, geld, kennis, energie). Toewijding die altijd en overal, online en offline, de doelstelling heeft om daar te zijn waar de klant is en daar de goede interactie met de klant te faciliteren. Zinvol, relevant en betrokkenheid zijn hierbij terugkerende sleutelwoorden.

“Het is geen leerboek, maar je leert er wel veel van”

Dit boek blijft ver weg van theoretische verhandelingen. Het biedt een stapsgewijze heldere uitleg voor een digitale transformatie. De voorbeelden uit de praktijk van Pluryn bieden inzicht hoe dat werkt.

Klein beginnen en stap voor stap groeien in online marketing, is voor iedereen met interesse in online marketing en communicatie helder uitgelegd. Het is geen leerboek, maar je leert er wel veel van. Plus, het is een feestje om te lezen.

Strategie, online marketing, communicatie-aanpak, theorie & modellen en uitwerking komen gestructureerd langs in beeld (fraaie vormgegeven) en woord (knap geschreven). Naast de sprekende voorbeelden, staan er online praktijktips en trends in die je helpen aan actuele kennis. Met ‘Take away’ pagina’s vermelden de auteurs interessante weetjes uit publicaties en onderzoek. Verder zijn er vijf ‘Toolboxen’: I. Online Marketing speelveld, 2. Doel-middelen-matrix, 3. 4V-model, 4. Bouwstenen klantpersona, 5. Schetsplaat klantpersona). Met te downloaden schema’s, die letterlijk helpen bij het opstellen en uitwerken van een online marketing strategie en aanpak.

Voor wie dan nog verder wil lezen en leren, want digitalisering en werken aan klantgerichtheid & betrokkenheid houdt nooit op, kan vermelde bronnen raadplegen en de ontwikkelingen op de voet blijven volgen.

Al met al is ‘Power to the people. Online marketing in de zorg’ een echte aanrader voor degenen die werkzaam zijn in strategie, (interne) marketing, (arbeids)communicatie, innovatie, klantenservice. Heel sprekend voor het werkveld in de zorg én daarbuiten.

Power to the people

Auteur: Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen

Uitgever: Pluryn

ISBN: 978-90-823403-1-0

Eerste druk: 1e oplage 2018

Kernwoorden: strategie, management, beleid, marketing, online marketing, digitale marketing, marktwerking, zorgmarketing, zorginnovatie, zorgondernemer, e-health

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!